Inlägg från: Königin der Nacht |Visa alla inlägg
  • Königin der Nacht

Fråga prästerna 14

Hej Kjell!

Vad är det som säger att psalmer är ett obligatoriskt moment vid en vigselgudstjänst, är det bara att ordet psalm inte är kursiverat eller satt i parentes eller åtföljs av "kan utelämnas" i kyrkohandboken, eller finns det någon annanstans det står i klartext? Är själv kyrkomusiker och har hamnat i en diskussion med en präst som menar att man kan hoppa över psalmerna om brudparet så önskar. Det hela slutade med att min närvaro "inte behövdes" vid den aktuella vigselgudstjänsten överhuvudtaget eftersom brudparet även hade önskat att spela CD till in- och utgång. Jag är mycket upprörd och funderar till och med på att anmäla fallet till domkapitlet, men är osäker på om jag har tillräcklig motivering. Ursäkta att jag lånar tråden för sådant som knappast hör hemma på BT, hittade helt enkelt inget bättre och snabbare sätt att ta kontakt med en "oberoende expert"
  • Königin der Nacht
    Kjell Präst skrev 2012-11-03 05:10:35 följande:
    Hej! Ja, vid den mittersta psalmen står det "Kan utelämnas". Det innebär att de övriga två psalmerna INTE kan utelämnas. Prästen har utan tvekan gjort fel, vet dock inte om felet är av sådan art att domkapitlet skulle "ingripa". Men du är INTE fel ute i dina funderingar. Det är just sådant här som gör att vi övriga präster får svårt att hävda vår sak, inte minst här på BT. Det finns alltid någon som varit på en vigsel där det minsann inte var några psalmer med.
    Tack så mycket för Ditt svar - men då börjar jag med att "bråka" på APT:n :) Har verkligen svårt med den sortens "flexibilitet" som den aktuella prästen tycks vilja representera i vår kyrka, otroligt egentligen att de billiga poäng h*n köper sig på det viset ska väga tyngre än (bland annat) vigningslöftet att följa kyrkans ordning.

Har f ö läst lite i tråden och håller med alla som menar att forumet inte kunde fått en bättre "kyrkvigselexpert" - en som svarar sakligt, tålmodigt, personligt, respektfullt och som framstår som liberal och flexibel (på "rätt" sätt) men aldrig som en "mespräst" som vänder kappan efter vinden och söker att vinna popularitet med populistiska medel. Inlägg nr 1082 är onekligen den bästa möjliga sammanfattningen av mina egna tankar kring kyrkliga handlingar och hur vi, kyrkans anställda, möter människor inför och i dessa.
Svar på tråden Fråga prästerna 14