Inlägg från: VictoriaE |Visa alla inlägg
  • VictoriaE

Fråga prästerna 14

Hej, jag har en fraga som jag inte tror har kommit upp forut (Jag ber om ursakt om den har- orkade inte ga tillbaka och lasa sa langDrömmer)- Hur funkar det om man har en kyrklig vigsel, men inte i en kyrka? Galler samma antal psalmer, samma ordning (hur blir det till exempel med att falla pa kna framfor altaret), etc? Har just paborjat processen med att prata med var prast, men vet inte riktigt vad jag ska forvanta mig!

• VictoriaE
    Kjell Präst skrev 2012-10-30 19:36:24 följande:

Hej!

En kyrklig vigsel på annan plats än i kyrkan följer samma ordning som en kyrklig vigsel i kyrkan, samma böner, antal psalmer, bibeltexter etc. Rent praktiskt kan det ju däremot bli lite annorlunda (svårt att hitta en lämplig orgel att spela med på en strand tex ) Och detta gäller även för knäfallet under förbönen - det kan vara mindre lyckat att falla på knä i sina fina bröllopskläder om man befinner sig i en skogsglänta.

Haha... vi ska gifta oss pa ett orangeri- skulle verkligen vilja se agarens min om vi skulle forsoka fa in en orgel....Drömmer (for det ar ju MIN dag banne mig, och da ska det vara som JAG vill ha det Flört)

Tack Kjell, da har jag i alla fall en lite battre koll pa vad man kan forvanta sig.... Om jag kan smyga in en till fraga kanske- har nagan erfarenehet av att gifta sig pa en plats som inte ger sa manga mojligheter att "gomma sig" nar gasterna ar pa vag ut? Hur gor man med riskastningen, sa att det anda flyter pa? 
  • VictoriaE

Hej Kjell, sitter och klurar pa hur man gor med psalmer vid en kyrklig vigsel, som inte ar i en kyrka (vi har hittat ett superfint orangeri som precis rymmer vara 30 gaster). Vi kommer inte att ha musik, och da har prasten foreslagit att han laser psalmerna istallet, men jag ar lite forvirrad om man far gora sa, och om vi och gasterna i sa fall ocksa laser med, eller hur man egentligen gor?

Nagon som har erfarenhet av detta? 

• VictoriaE
    Kjell Präst skrev 2012-12-15 06:04:31 följande:
    Jag har haft en sådan vigsel och även ett dop. Dessa gånger tog jag med gitarren och spelade till psalmerna. Ingen hos er som kan göra liknande? Det går ju också att sjunga psalmerna utan musik, men då bör ju någon kunna dem och så att säga leda sången. Visst kan väl prästen läsa psalmerna, men poängen med dem är ju egentligen att de ska framföras av församingen gemensamt.
    Tack- nagot att klura pa! Glad
Svar på tråden Fråga prästerna 14