Inlägg från: miamibeat |Visa alla inlägg
  • miamibeat

Fråga prästerna 14

Välsignelse utanför kyrkan?

Hej Kjell!

Jag har några frågor angående välsignelseceremonier. Jag och min fästman träffades för 8 år sedan i Australien, och har bott där sedan dess (han är australienare). 

Vi kommer att gifta oss borgerligt i Australien nu under våren, med en mycket enkel ceremoni (utan ringväxling och med endast två vittnen). Efter detta kommer vi hålla en bröllopsfest i Sverige sommar, och skulle då väldigt gärna vilja genomföra en välsignelseceremoni i anslutning till detta, då vi båda känner att det är en viktig aspekt för oss att få vårt äktenskap välsignat genom kyrkan (jag är medlem i Svenska Kyrkan och är konfirmerad här).

Tänkte höra hur en välsignelse brukar gå till? Går det att få den utformad ungefär som en vanlig vigsel (bortsett från de uppenbara tekniska aspekterna då man redan är man och hustru)? Dvs, går det att växla ringar, avge löften och så vidare? 

Tanken är att vi ska ha en ceremoni i trädgården i direkt anslutning till vår bokade bröllopslokal - alltså inte i kyrkan. Hur brukar präster vanligtvis ställa sig till sådana arrangemang?

Slutligen så vet jag att man även brukar ha ett samtal med prästen innan vigsel/välsignelse (precis som någon frågat om här över). Då vi inte kommer vara i Sverige båda två igen förrän en vecka innan bröllopet undrar jag om det ens är genomförbart, eller är det för kort varsel?

Tror du det kommer bli stört omöjligt att genomföra? Vill ju så gärna ha ett "riktigt" bröllop, med religös inramning, vit klänning, ceremoni, ringar och alla våra vänner... 

Stort tack på förhand, jag ser fram emot ditt svar!
Svar på tråden Fråga prästerna 14