Inlägg från: Kalaspinglan |Visa alla inlägg
  • Kalaspinglan

Fråga prästerna 14

Kjell Präst skrev 2013-06-04 04:49:05 följande:
    Kouki: Någon lång predikan blir det inte, man kan ha med de flesta av ingredienserna från en vigsel, som böner, psalmsång, bibeltexter, in-och utmarsch. Däremot har man som sagt inte med den juridiska delen eftersom den redan är avklarad borgerligt. Det innebär att frågorna, löftena och tillkännagivandet utgår. Jag har hört om präster som ändå fornulerat något slags frågor, men HUR de gjorde det vet jag inte.
    Jag hoppar in här: I Finland krävs det att båda i paret är medlemmar i kyrkan för att man ska kunna gifta sig kyrkligt. Jag gissar att det därför är ganska vanligt med kyrklig välsignelse istället, då ser formuläret ut såhär:
    evl.fi/EVLsv.nsf/Documents/D3FE70CE03ACC627C22570BF00680BEC&lang=SV
    (längst ner på sidan finns en .pdf som jag antar är den finländska kyrkohandboken)

Där finns frågorna utskrivna såhär:
    "138
    KASUALHANDLINGAR OCH ANDAKTER
    III Välsignelse
    Församlingen kan stå under momenten 8–9.
    8. Frågor
    L: Ni har kommit inför Guds ansikte för att be om hans välsignelse över ert äktenskap.
    Prästen frågar mannen:
    NN, vill du i det äktenskap som du har ingått med NN visa henne trohet och kärlek i nöd och lust?
    Svar: Ja.
    Prästen frågar av kvinnan:
    NN, vill du i det äktenskap som du har ingått med NN visa honom trohet och kärlek i nöd och lust?
    Svar: Ja "

Prästen konstaterar alltså att paret redan ingått äktenskap (imperfekt) och frågar alltså om brudparet vill älska varandra och visa varandra trohet.

Är detta en möjlighet i Svenska kyrkan?
Svar på tråden Fråga prästerna 14