Inlägg från: darkHorse |Visa alla inlägg
  • darkHorse

Fråga prästerna 14

Hej Kjell!

Appropå alla brudöverlämningstrådar som startas tänkte jag fråga om det är en levande diskussion inom Svenska kyrkan? Jag vet ju att de är upp till varje präst i dagsläget, men undrar om frågan har varit uppe för diskussion på något slags "kyrkoråd" eller vad det kan heta. Vem är det som sätter gemensamma riktlinjer för alla präster (om det nu finns sånna)? Finns det en sannolikhet att frågan kommer att diskuteras i framtiden och vem bestämmer isåfall om det?

Som du märker är jag inte så insatt i hur SvK fungerar

• darkHorse

Det är väl snarare tal om ett tjänstefel av prästen, men inte att det drabbar er juridiskt.

• darkHorse
    Kjell Präst skrev 2012-10-06 07:26:29 följande:
    Här var det livat. Eller inte.
    Kan det vara så att oktober inte är en populär bröllopsmånad?
    Hur upplever du att bröllopstrenderna går Kjell? Är det mest polulärt att gifta sig vid pingst, i juli eller kanske i september?
  • darkHorse
    Sara 120707 skrev 2012-12-16 12:57:44 följande:

Det här är väldigt OT men jag måste bara fråga

Hur i hela friden ska gästerna komma in i kyrkbänkarna med dessa dekorationer?? Fick världens mentala bild av krypande och hoppande farmödrar och mostrar

Jag antar att bilden är från en lite större kyrka med gångar även på sidorna
  • darkHorse

Jag tror det är lågsäsong för brudar just nu.

Men jag har en fråga:
    Nu är det snart kyrkoval. Men vad kan jag som väljare egentligen påverka? Kan tex. kyrkans vigselrätt förändras beroende på vilka som väljs? Jag har jättedålig koll.

Svar på tråden Fråga prästerna 14