Fråga prästerna 14

Tack, underbara Passionis!
Midsommardag: Två frilufts (ha ha, rått skratt!) gudstjänster
Söndag efter midsommar: Festmässa m anledning av att en av våra kyrkor har 250-årsjubileum. Vår förra biskop kommer och skall predika.
Vi ska gifta oss utomlands i maj och vill välsignas i en svensk kyrka i juli. Vi hade tänkt gifta oss igen, men har förstått det inte är tillåtet. Vi kommer inte att ha ett vigselbevis vid tillfället, eftersom det kommer fram efter circa 6 månader och vigseln kommer därmed att inte vara registerad i Sverige. Kan vi få en välsignelse ändå? Vi stressar mycket över det här och vet inte hur vi ska reda ut det hela. Hjälp!
Jag svarade så här:
Jag ska vara ärlig och säga att jag faktiskt inte vet säkert, men resonerar så här: Välsignelsen i kyrkan är, till skillnad från vigseln, ingen juridisk handling, den "förpliktigar" så att säga inte till någonting. Jag kan därför tänka mig att det är möjligt att få en välsignelse trots att ni inte har något vigselbevis - strängt taget kan man ju alltid få Guds välsignelse i kyrkan, så varför inte över ett ingånget äktenskap trots att inget vigselbevis finns?
Vet någon av mina kolleger - eller någon annan här på BT - säkrare besked än jag?
Nu har jag spammat färdig! Dags att påbörja agenda till nästa söndags gudstjänst!