Flotten skrev 2011-07-21 10:08:25 följande:
En reaktion, att ni inte skulle haft en representant från begravningsbyrån på plats i kyrkan?
Hade ni ingen begravningsentreprenör på plats, med en skylt på bröstet "Fonus"?
Antagligen hade ni det utan att ni insåg detta, den personen är ansvarig för att kistan kommer in i kyrkan, att allt ställs iordning runt kistan, att blommorna kommer upp på sina platser. det är den personen som ser till så att ni får era handbuketter, det är den personen som har ansvaret för det praktiska runt begravningen. Framför allt så har personen ansvar för att kistan efter begravningen kommer till krematoriet/graven.
Vaktmästarens roll i det här är att ha lokalen öppen och iordning o ringning( sen kan man ha olika ordningar i olika församlingar)
Handbuketterna (dvs ICA-blommorna som det såg ut att vara) stod bakom psalmböckerna i kyrkbänkarna.
Riktigt opraktiskt då i stort sett varenda blomma rasade i backen eller över på andra sidan av kyrkbänken när vi skulle försöka ta tag i båda och slå upp psalmboken på rätt psalm.
Kändes inte så högtidligt att se folk krypa runt på alla fyra och leta efter sin blomma...
Jag frågade min sambo i går om han hade sett någon från Fonus han som kanske inte var så sorgtyngd som vi andra, men han hade inte heller tänkt på någon.
Det var en svartklädd person bredvid prästen som hälsade när vi kom till kyrkan men jag kan inte minnas att jag såg någon skylt med Fonus på denne.
Annars såg vi bara prästen, kyrkvaktmästaren, solisten och kyrkomusikern.
Den som hälsade när vi kom försvann sen. Fanns inte där när vi gick, eller under själva begravningen.
Prästen visade in oss i en liten alkov som vi kunde få sitta i och samla tankarna i. Hon var med oss där ett tag, men den andra svartklädda försvann efter hälsningen som sagt.
Jag minns att jag tittade på henne och undrade vem hon var. Så jag borde ha reflekterat över någon namnskylt då och tänkt "aha det var hon det"...