Kjell Präst skrev 2011-08-15 10:20:07 följande:
Säger inte emot, vill bara lämna den brasklappen att självklart står brudparet i centrum även i en kyrklig vigsel - men akten genomsyras förstås av de kristna värderingarna och den kristna trosuppfattningen.
Jo förvisso... Men om man inte tror på Gud så kan man känna sig lite undanskuffad eftersom det ju är en gudstjänst, och tal om Gud, psalmer och allt sådant kan göra att det känns lite "mycket"
Jag tänkte mer på hur man kan uppfatta cermonin och gudstjänsten
om man inte är troende.
Jag brukar beskriva mig själv som agnostiker. Jag tror om jag kan överbevisas. (men agnostiker är inte riktigt korrekt för mig)
Att Gud är en man, är inte något jag är helt övertygad om. Däremot så tror jag på att det finns "något". En högre makt som gärna kan benämnas Gud, men jag har inget ansikte på denne.
Det gör att jag kan reagera lite när Gud benämns som
Han eller
Honom. Och om jag som ju då ändå i viss mån är troende kan reagera på den lilla detaljen, så kan nog någon som inte tror alls, reagera på att Gud nämns rätt ofta och känna sig undanskuffad...
Jag tycker nog att man ska ha en relation till kyrkan på något sätt i alla fall för att gifta sig där, eller döpa sina barn.
Kyrkan är inte en kuliss, utan den förtjänar respekt av de som väljer att delta i dom kyrkliga cermonierna.
Att frågeställaren ställde frågan visar ju att hon vill visa respekt ska jag bara tillägga, så ingen kommer och blir arg för att jag skriver om respekt mot kyrkan nu