cookie skrev 2015-07-20 12:49:54 följande:
Hej!
Jag undrar om man utan vidare får välja präst, dvs inte nödvändigtvis anlita tjänstgörande präst i den kyrka som man har bokat?
Jag är svensk, min blivande make är fransk-tysk, och vi skulle gärna vilja hitta en präst som kan viga oss på svenska med inslag av franska och engelska under ceremonin (med tanke också på att de allra flesta gäster kommer tillresandes från utlandet). Det är viktigt för oss att vigas av en präst som har en stor öppenhet för andra kulturer och att vi tillsammans kan utforma en personlig och "internationell" vigsel. Har ni möjligtvis tips på var/hur man kan komma i kontakt med präster som kan tänkas vilja genomföra en sådan vigsel i Stockholm/Uppsala-trakten? Tack på förhand!
Vänliga hälsningar
Det bästa är att framföra önskemålen till församlingen ni ska vigas i. I bästa fall har de en språkkunnig präst de kan schemalägga den dagen. Jag har varit på flerspråkiga förrättningar i Tyska kyrkan, men var man hittar fransktalande präster är jag osäker på.
Visst kan man fråga en präst som inte jobbar i den aktuella församlingen, men det är värt att veta att den prästen i så fall måste göra jobbet helt på sin fritid och inte får ta emot någon ersättning. Vi hade en "egen" präst, men det var en kompis som tyckte det var roligt.