Fästmön skrev 2012-01-29 21:20:47 följande:
Hejsan!
Jag är med i syrisk ortodoxa kyrkan och skulle vilja ha både en egen präst och en präst från svenska kyrkan (min blivande är svensk) på vigseln. Vi har bokat en kyrka men inte fått någon utpekad präst än eftersom de inte lägger schemat förren i mars. Vi har sagt att vi kommer ha med en egen präst från syriskt ortodxa kyrkan och det är OK. Men eftersom det verkar väldigt individuellt vad olika präster går med på så vill vi ju prata med vår tänkta vigselförättare så snart så möjligt.
Om den präst som vi får tilldelad inte går med på att vissa delar ska vara på syrianska eller något annat som vi önskar - kan man be om att få en annan präst?
Inom vår kyrka så accepteras inte heller kvinnliga präster så jag skulle helst vilja ha en manlig präst för att inte ställa till med en scen på min stora dag. Kan jag framföra ett sådant önskemål?
Tack på förhand!
Hej, Kjell Präst har ju gett er bra svar redan.
Men jag skulle nog också ha kontaktat församlingen nu och berättat vad ni har för önskemål. Om inte schemat är lagt så finns det ju kanske större chans att dom kan lägga schemat så ni får en manlig präst som är ok med upplägget. Även om ni kanske inte kan säga att "vi vill ha den här prästen"...
Man kan alltid ha önskemål ju, det är kraven som är värre
Våra önskemål var "en präst som var duktig på latin" då vi ville ha någon del på latin och då inte ha någon som stammade sig fram i läsningen. Och absolut inte min konfirmationspräst då både jag och flera av mina släktingar fick myrkrypningar av honom (av en sak som inte har med det här att göra. Han är säkert en väldigt bra människa innerst inne som de flesta präster. Men jag tål honom inte efter vårt konfirmationsläger).
Och vi fick en väldigt varm präst som ringde upp oss bara nån månad efter vi bokat kyrkan (ca 1,5 år innan det var dags) som började läsa på om medeltida vigslar. Hon började kolla vad för klädsel hon kunde ha (hon var så kort att hon inte kunde ha den medeltida prästskrud vad den nu heter, som fanns i församlingen annars skulle hon haft den) osv.
På pastorsexpeditionen tyckte dom att det var jättebra att vi frågade i förväg istället för att protestera i efterhand.