anks skrev 2012-06-09 12:22:23 följande:
Nu är inte jag präst.
Men det finns dom som har gjort tokigare saker än så i kyrkan (folk som dansar in mm).
Så visst finns det väl en
chans att din präst går med på det. Men det är ju inget som någon här kan lova.
Mitt råd är att ringa och prata med någon på expeditionen och berätta vilken kyrka ni bokat och vilket datum ni har och berätta att ni gärna skulle vilja gå in så här. Och om det finns någon präst som godkänner det så vill ni gärna i alla fall ha önskemål om att få den prästen.
När jag bokade vår kyrka så berättade jag att vi hade medeltidstema och att vi gärna skulle vilja ha vissa utvalda delar på latin, och att det var viktigt för oss att få en präst som var bekväm med latin.
Ett par månader senare ringde en präst och pratade med mig om vilka tankar jag hade. Jag sa att jag absolut inte ville göra något som skulle ta bort från gudstjänsten eller gå emot hennes önskemål, men att vi ville att det i alla fall kanske skulle kunna kännas lite medeltida för våra gäster.
Vi vet ju att en medeltida cermoni inte ser ut som den gör i dag. Men vi ville att gästerna skulle känna igen sig så vi körde på en vanlig men lite omgjord cermoni.
Prästen tyckte att det lät jättekul och la ner en hel del tid på att undersöka mera om medeltida traditioner i kyrkan
Så alltså... det är bättre att stämma i bäcken än i ån. Frågan är fri, och önska kan ni ju alltid göra