Arbetsfördelning i hemmet?
Hm...
Det är lite olika hur vi gör, så det är svårt att beskriva.
Min sambo kör mer bil än jag, och bilen var hans från början. Han brukar tanka, kolla luft i däcken, fylla på spolarvätska etc. på väg till jobbet så mkt sådant slipper jag(ävne om jag givetvis kan göra det om jag behöver). Nu när det är vinter sätter han i motorvärmare och har sån koll. Däck byter vi ibland tillsammans, ibland han. Städar bilen gör vi tillsammans.
Vi hämtar ved tillsammans. Han skottar kanske lite mer snö än mig, men å andra sidan blir han direkt grinig om jag skulle ta hans älskade gräsklippning ifrån honom. Då vattnar kanske jag mer i trädgården och håller koll.
Handlar gör vi tillsammans eller så gör han det. Jag gör dock handlingslistor de gånger vi har någon. Oftast har jag "koll" om något är slut.
Jag planerar och organiserar om det är något speciellt. T.ex. julfirande, middagar etc. Skriver handlingslistor och fördelar arbetsuppgifter. Påminner om presentinköp och dyligt.
Han lagar lite mer mat än jag men jag plockar mer disk. Soppåsen sköter vi tillsammans. Jag bakar och gör efterrätter. Han lagar maten när det är kalas.
Jag tvättar lite mer än honom(speciellt hänger och viker), men städningen delar vi nog 50/50 på.
När vi är i en renoveringsfas hemma så tvättar, städar och lagar jag mer mat, men då renoverar han medans jag gör det. Likaså om min sambo är borta på jobb så försöker jag sköta tråkigt hushållsarbete så att vi får kvalitetstid när vi väl ses.
Vi gör mycket i vår vardag tillsammans samtidigt. Både lagar mat, plockar disk, städar, tvättar osv.