1700tal skrev 2010-12-10 15:22:27 följande:
Men hallåååå, vadå typ "jag tar hemmet och han tar bilen" som några har antytt??? Asgarv! Har ni provat att byta sysslor nångång? Vet ni vad det innebär att "ta hand" om bilen?
Jag vet, för jag tar hand om min bil och sambon tar hand om sin...
1. Tanka... I gång/vecka? Vad tar det, 3 min?
2. Tvätta bilen... Låt säga 1 gång/mån (ok, vet att "de" säger att man ska göra det oftare men seriöst, hur många gör det?). För hand - 15 min. I automat - 5 min. I MÅNADEN!
3. Byta däck... 2 ggr/år. 30 min per gång (om man inte lämnar in den på verkstad förstås..) OM ÅRET!
4. Byta vindrutetorkare... Typ, 3 ggr per år om man tar i? 1,5 minut/byte.. Hm..
5. Service... Köra bilen till verkstan och vänta till de är klara...
Med två gamla bilar innebär det att ligger under bilen i snöslask, bli genomblöt och frusen, flera dagar i rad i minusgrader, slå knogarna blodig, få oljerester i ansiktet och rostflingor håret. Om och om och om igen år ut och år in. Göra egna verktyg då man inte har råd/tid att köpa de riktiga. Svettsa och få brännblåsor där det hinner brinna genom kläderna. Dessutom en konstant stress över vad som kommer rasa av nästa gång och om det gör det på E6an eller hemma på gården.
Jag tar hand om bilarna! Det är jobb som bara den. Men då byter jag och lagar allt själv. ;)
Sen har jag börjat på ett nytt jobb så just nu kan jag inte stå eller sitta efter jobbet utan slänger i mig maten hon gjort och lägger mig sen i sängen tills det är dags att jobba igen.
Så just nu är fördelningen enkel:
Hon sköter allt i hushållet plus djuren (jag hjälper till när jag orkar, främst med hönsen)
Jag jobbar och lagar bilarna
Bild: Jag byter startmotor med bruten fot ;)