• Pulle

Ute i god tid?

Hej allihopa!

Vi vill gifta oss i slutet av nästa år, men hur god tid ska man vara ute med datum egentligen? Det har vi nämligen inte bestämt än, men jag tänker på att hyra lokaler och inbjudningar. Nu bor vi i en liten stad, men på ett ungefär när bör man boka lokal osv?

För övrigt funderar vi på att bjuda på enkelt fika som är hemmabakat samt baguetter så att det inte blir alltför dyrt, vad tycker ni om det? Vi vill spara så mycket pengar som möjligt!

• Svar på tråden Ute i god tid?
  • c4trin

Man kan ju boka lokal väldigt tidigt.. Ju tidigare man är ute ju störrwe chans har man att få just det datumet som man har tänkt sig!

Inbjudningarna är ju för tidigt att skicka ut över ett år innan antar jag.. Men börja titta och välj en favorit, det finns många fina och två viljor så de kan ta tid att enas om man har otur ;)   (Fast i mitt fall blev de tillslut de jag hade som favorit men iaf)

Dessutom kan man tänka såhär: allt som är bokat och planerat slipper man göra senare när det börjar närma sig ;)

• BlackWIngedAngel

På platser med låg efterfrågan brukar man inte kunna boka förrän tidigast ett år innan, medan man på mer populära platser måste boka åtminstone ett år innan om man har specifika önskemål om datum osv.

• liiine89

Jadu, att börja planera en massa är nog lite tidigt, dock kan ni kolla olika kyrkor och lokaler nu! Så ni får det datum ni vill ha osv. 

Men sen med inbjudningar och så får ni någ vänta några månader med.

• prinsessanogrodan

Ni kan börja fundera och spåna och tänka ut hur ni vill ha det! Bara för att ni funderar så behöver ni ju inte börja boka och beställa saker utan tänk och fundera ordentligt först. Det finns massor av sidor på nätet och massor av härlig inspiration i bröllopstidningar. Ni kan få alla mina tidningar efter 4/6 2011....Jag har en stoooor hög med underbara tidningar att bläddra i och där det finns tips på alla möjliga saker.

Börja med att välja ett datum. Det kan vara ett speciellt datum för er eller bara ett vanligt datum, det BLIR ett speciellt datum oavsett vilket datum ni väljer...bröllopsdagen kommer alltid vara speciell ju!

Tänk igenom hur ni vill ha det: Kyrka eller annan lokal? Borgerligt eller kyrkligt? Vilka gäster? Litet bröllop? Många gäster? Få gäster? Mycket släkt? Mest kompisar? Hur viktigt är det med god mat? Vilka människor är viktiga för ER? Vill ni göra egen mat? Vill ni göra egna inbjudningar? 

Ni kan faktiskt bestämma (inte beställa, utan bestämma) en del redan nu, tex om ni vill ha vissa färger som går som en röd tråd (färgtema) så intrycket blir att det är genomtänkt. Ni kan bestämma hur ni vill ha det med hår och smink, hur klänningen ska se ut, vilka blommor som ska vara i buketten,vilken mat ni vill ha osv.

Ni kan faktiskt också passa på att betsämma en del redan nu och därmed kunna handla när det är rea på tex ringar, klänning,skor och inbjudningar...

• Zia 20090618

Vi gifter på min hemort, en väldigt liten ort.. Där har jag inte fått boka än trots att vi gifter oss om ca 8 månader. De "antecknade våra namn" men först ca 4 månader innan ville de att jag skulle höra av mig för att verkligen boka datumet. Om prästen kunde förstås, han kanske ville vara ledig den dagen sa de... 

• Nali

Zia 20090618 skrev 2010-12-01 15:17:48 följande:
    Vi gifter på min hemort, en väldigt liten ort.. Där har jag inte fått boka än trots att vi gifter oss om ca 8 månader. De "antecknade våra namn" men först ca 4 månader innan ville de att jag skulle höra av mig för att verkligen boka datumet. Om prästen kunde förstås, han kanske ville vara ledig den dagen sa de... 

Hade jag satsat på ett annat ställe, lät inte alls roligt. Trodde vi var illa ute med tid för vårat bröllop blev hastigt planerat, men vi fick nyårsafton som vi ville trots att det bara var 1,5 månad innan vi ringde. Vår präst blev jätteglad och tyckte det var en ära!

• Zia 20090618

Vi har inte så mycket till val.. Är ju kyrkan på den orten.. Men å andra sidan är det nog ganska lugnt, de hade haft typ 3 vigslar i år där.... ;) Men man vill ju gärna veta och ha sånt bokat.. 

• Nali

Zia 20090618 skrev 2010-12-01 15:56:25 följande:
    Vi har inte så mycket till val.. Är ju kyrkan på den orten.. Men å andra sidan är det nog ganska lugnt, de hade haft typ 3 vigslar i år där.... ;) Men man vill ju gärna veta och ha sånt bokat.. 

Ja det förstår jag, låter lite konstigt att prästen kanske vill vara ledig den dagen. Idag när jag ringde in våra personnummer för vigselblanketten så blev tjejen i receptionen jätteglad och kände igen mitt namn och tyckte det var så himla roligt att vi skulle gifta oss och just på den dagen. Den glädjen vill man ju ha! Är himla tur att vi kunnat boka och ordna trots kort varsel, är säkert någon magisk tidsram man annars ska hålla sig inom för att det ska bli ultimat.

Som någon skrev innan är det nog så att om man ska vara på något superattraktivt ställe så får man vara ute i god tid, vissa här på torget verkar ju planera flera år i förväg och om man tänker så får man nog vara ute i god tid.

Svar på tråden Ute i god tid?