• 363

För oss med en liten mindre budjet!

Hej har sett att det dykt upp många trådar med inlägg om att man vill ha tips till ett lite billigare bröllop. Så jag tänkte att här i den tråden kanske vi som inte har så stor budget kan träffas bolla ideer och tips.

Jag och min M2B är 22 resp 21 år, bägge 2 är studenter och vi har en dotter på 8 månader så ekonomin är lite ansträngd just nu. Men vi har haft mycket motgångar i stortsett under hela de 4 år vi varit ett par och nu när allt börjar ordna upp sej så känns det bara så rätt.
    Vi räknar med att hamna på runt 20-25000 sammanlagt exklusive resan då vi kommer önska oss pengar till den i present.

Så välkomna hit!:)

• Svar på tråden För oss med en liten mindre budjet!
  • 363

Oj vad roligt med så många svar redan.:)
    När är det dags för alla?

Lumys: Tycker gott det räcker med lite tilltugg när det är ett så sent bröllop. Kanske kan lite ost och kex vara gott till frukten?!

Semlor: Åh den tårtan lät ljuvligt god, den fast med tryffel på vit choklad skulle passa perfekt. Vet du vart hon hitta receptet?

Moonlight: Ja det här med buffé är inte lätt vi har också tänkt göra våran själv och tror vi nästan har menyn klar, kan skriva den här snart så kanske du får lite ideér.

MiaAnd: Min mamma erbjöd sej att baka tårta för hon älskar allt pyssel och är duktig på det. Så det får heltklart bli hon som gör det åt oss, har ni någon som ni vet gillar att göra den? Är du intresserad själv? Annars låter ju 40 kr inte så farligt drt men ändå helt klart en kostnad som man nog kan minska på om man gör den själv!:)

• 363

Mat
    Pastasallad
    Potatissallad
    Paj(tomatochfetaost och kall västkustpaj.)
    Qourn(bitar och kallskurna fileer.)
    Kyckling fileer i 2 olika marinader kallskurna
    Kassler
    Rökt lax

Såser
    Tzatsiki
    Kall Beranaise
    Chili Parmesan

Ost och kex
    4 olika sorters kex
    Baguetter(grova+ljusa)
    Smörgåsrån
    Ostochromtårta
    Brie
    Blå och grönmögel
    Camonbert
    Hårdost
    Skrattande kon

Övrigt
    Ananas
    Honungsmelon
    Physalis
    Päron
    Vindruvor
    Passionsfrukt

Oliver
    Parmesanoststänger
    Godisbuffé

Såhär ungefär ser vår buffé ut hittils vad tycker ni ser det okej ut? Kanske lite tråkigt med bara 2 sorters kött men både jag och sambon äter veg+fisk så köttet är mest till dem som inte vill ha fisk eller vegmat.

• 363

Serenity: Jag har nästan blivit tvärtom! Har alltid innan tänkt gifta mej i smyg och åka väg själva och låta familjen se en annons i tidningen. Ev en öppethus dag med typ smörgåstårta till de som ville gratulera sen. Men nu vill jag ha folk och fest vilket är något som växt fram.

Lumys: Är också ganska kluven men mest pga att det finns problem med sambons familj som jag inte orkar ha på bröllopsdagen. Men ändå vill jag ha min familj där och dela detta fantastiska med mej. Så kluven är jag men har bestämt fest där alla nära får komma nu så så får det bli.

Semlor: Hm synd att det inte funkade med vit choklad. Tack för att du hör om receptet man kan ju alltid testa sej fram utifrån det. Vill väldigt gärna ha en vit tårta men man kanske kan ta typ grädde på och sen dekorera med hallon och mörk choklad eller liknande.

Jag han: Välkommen! Vi kommer inte heller anlita fotograf utan har många fotoälskare bland äldre familjen så litar på att deras bilder blir bra.

• 363

Hej! Har haft lite fullt upp med massa annat under jul så har inte tänkt så mycket på bröllopet på ett tag. Härligt att höra att det finns fler som fixar och trixar.:)
    Vi gifter oss den 30 April när är det då lagom att skicka inbjudningarna?
    Vill vara ute i god tid då många är konstant fullbokade på helgerna.

• 363

Fullfart:
    Jo vi hade nog med tänkt skicka ut inbjudningarna ganska omgående, skönt att höra att fler har samma tankar. Kommer bara skicka ut inbjudan med datum på ungefär och sen göra en hemsida som kommer läggas upp lite senare med all information.
    Då är iaf datumet meddelat så ingen bokar upp sig på något annat.:)

• 363

Skönt att fler tycker att man kan skicka inbjudningarna i tid. Annars när jag läst så har det alltid stått att man ska skicka inbjudningarna 6-8 veckor före men tycker det känns väldigt kort om tid.

Hur går det med era planeringar?¨
    Vart ska ni beställa era klänningar ifrån?
    Jag ska beställa en kinaklänning vad tycker ni om den här? Fast utan de där blommorna på sidan?
    vilken av dessa 2 underkjolar passar bäst till? Den smalare varianten va?

Kom igen nu vill se bilder på era tänkta klänningar, ringar allt!:) (peppar upp tråden efter allt julstök)

• 363

Just ja turbovampyria vill se bilder på inbjudningarna:)

Föresten ska ni ha slöja?

• 363

2010 2010 Det där att skriva upp vilka poster som är viktiga tycker jag var en kanonbra ide för att få ned kostnaderna dock är vi nog redan ganska klara med vilka poster vi tycker är viktiga och inte.:)

Turbovampyria: Tyvär står det bara åtkomstnekad när jag försöker kolla dina bilder brukar vara någon iställning som måste ändras om man vill tillåta andra att titta på ens bilder.

• 363

hmm går fortfarande inte:( såhär står det:
    "

Systemmeddelande

Du försökte komma åt en sida som kräver behörighet!

Den sida du försökta komma åt har du ingen behörighet för. Det kan t.ex. vara en sida som kräver att du är inloggad eller en viss behörighet som du inte har.

• 363

Vampyria: Tyvär kan jag fortfarande inte se
    Semlorna: Härligt med så mångra bra fynd hur mycket har ni kvar nu?

Ego:
    Idag beställde jag min klänning, beställde den på milanoo.com då de hade 20% rabatt under helgen. Måttsydd och med frakt kostade den 1000 kr bara.:) Har även köpt en tiara på ebay för dryga 50-lappen som jag hoppas dyker upp här i veckan.

Ringen ska jag beställa ifrån kominguld den kommer kosta ca 3000 kr md frakt och gravyr.

Sambon ska ha byxor och skor som han hade sen innan (använda en gång på studenten.) och har köpt en ny vit skjorta + en kavaj på mellandagsrean på hm för 300. Han tycker det här med att vara uppklädd och stå i centrum är lite jobbigt så att äntligen hitta en kavaj han trivdes i var skönt.

Idag har jag även gjort klart alla inbjudningskort och ska lägga dem på lådan imorgon:) Nu närmar det sej verkligen med stormsteg.

• 363

Hittade dem i augustitråden de blev verkligen skitsnygga:)

• 363

Marina
    Du verkar ha fått till det mesta för en helt okej budget. Hur många gäster blir det?

• 363

28 december

Vi blir 31 totalt med mej och sambon om alla kommer, så som er ungefär.:) Är det den 28 december det är dags eller heter du så av någon annan anledning? Har ni tyckt det har varit svårt att begränsa gästlistan?

• 363
    28 december skrev 2011-01-13 18:32:14 följande:
    Vi planerar att förlova oss den 28 december, 2011,
    Gifta oss 28 december 2013.
    Ja, det var lite svårt, men visst vi har inte så stor bekantskaskrets.

Ah okej, vad lång väntan hur står du ut? Jag är en sån som vill att det ska hända på en gång helst igår, men ska ni ha förlovningsfest med eller vad har ni planerat för förlovning?

• 363
    Semlorna skrev 2011-01-13 19:22:18 följande:
    Har lagt in bild i mitt galleri nu på vigselringen (som kostade 1800) och förlovningsringen.
    Åh vilken annorlunda och helt ljuvlig vigselring!
  • 363

Jag funderar lite på om det ser konstigt ut om det är olika färger på vigsel och förlovningsringen?
    Har hittat en så fin i vit och gulguld med vigselringen är rose hur ser då detta ut ihop?

• 363
    TheD skrev 2011-01-13 23:40:14 följande:
    "
    min m2b:s kläder - skräddar sydd smoking i thailand med skjorta - 2300 kr" för att fått det skräddarsytt i thailand så var det dyrt. Räknat i Swe så blir det annat som alltid.

Var går gränsen för mindre budget? egentligen? Allt beror på vad man själv tycker... :)
    Självklart beror det helt på vad man själv tycker men tycker det är ganska självklart att det syftar till dem som inte kan lägga upp mot 70.000-100000 på sitt bröllop. Sen beror det ju lite på hur många gäster m.m man ska ha jag menar 25.000 blir ju mycket pengar med bara föräldrar bjudna ex.
  • 363
    Pingstbrud2011 skrev 2011-01-13 23:35:57 följande:

Semlorna: Gud vilken söt vigselring. Jag älskar allt som inte är så där jättenytt. Sen finns det ju alltid en historia bakom. Lite charmigt kan jag tycka :)

När gifter ni er? Ni som är Online nu?

Vi ska gifta oss första helgen i Juni. Bokade in det för cirkus ett halvår sen, men hittills har vi faktiskt inte gjort så mkt haha. Blir väl stress de sista månaderna.

Bröllopstårta ska jag göra själv då det är ett intresse som ligger mig varmt om hjärtat. Jag började göra tårtor till vår dotters dop och utvecklade det senare under mammaledigheten. Är riktigt kul när man fått kläm på det. Inte alls särskilt svårt och det kan ju förberedas dagen innan så det bara är dekoreringen kvar att göra på bröllopsdagen :)
    Letar tärnklänningar, men det verkar som omd et enda alternativet blir att sy upp klänningar åt tärnorna. Något tips?

När det gäller tärnklänningar är det svårt att veta vad du vill ha för något. Ska det vara långa och stiliga typ balklänningar eller kan det vara kortare snygga sommarklänningar?
    Vilken färg har du tänkt?
  • 363

Härligt att vi är så många, välkomna hit alla.:)
    Vi kommer ha pappersservetter tror inte att det är någon av gästerna som bryr sej och jag prioriterar andra saker. Men vill du gärna ha tyg servetter så kanske du kan köpa tyg och sy själv?

Ego:
    Har hittat en underbar ring på dhgate men litar inte riktigt på att den är äkta till det priset som står, försöker få tag på säljaren men hon har inte svarat på mejl på 2 dagar. Hoppas hon gör det snart...

Väntar annars med spänning på klänning som kommer 4 februari och diadem som borde komma snart.:)
    Vad ska ni ha för skor?
    Vad ska ni ha under klänningen?

Svar på tråden För oss med en liten mindre budjet!