Inlägg från: shakynose |Visa alla inlägg
  • shakynose

Hur ser ni på äktenskapet?

Jag tycker att det är en jätteintressant fråga, för egentligen så anser jag personligen att jag redan lever i ett äktenskap. Vi bor tillsammans, delar allt, är kära i varandra och ser en framtid tillsammans. Att gifta sig är väl mest för att manifestera detta för omvärlden, och det är ju nog så viktigt. Att få kalla sig äkta makar är en slags status för mig, men det ändrar ju inte vårt förhållande på något sätt.

• shakynose

Fast min tolkning av det Bibeln har att säga om äktenskap är att den inte direkt betonar vikten av någon vigselceremoni alls. Nu har jag ju inte läst hela Bibeln, och vigseln är viktig som social markering, men jag personligen tror att äktenskapet handlar om att vara varandra trogen för evigt, älska och respektera varandra och leva tillsammans oavsett om en präst har välsignat föreningen eller ej. Kärleken i sig är ett bevis på att Gud har "godkänt" förhållandet och det är däri det heliga finns. Därför tror jag på att man kan leva i ett äktenskap utan att vara formellt gift, och inför Gud så blir alltså ett uppbrott ifrån en sådan relation också lika allvarlig som en skilsmässa. Så tror jag.

Jag kan inte säga att jag lever efter Bibeln, men jag har haft stor hjälp av vad den boken har att säga om kärlek och äktenskap. Men som sagt: Som social markering så är vigseln enormt viktig. Gud vill nog att man visar sin kärlek på det viset, och jag tycker inte att det behöver vara helt fel att gifta sig innan man flyttar ihop eftersom jag inte tror att själva vigseln förändrar särskilt mycket.

• shakynose
    JustMeAndMyLove skrev 2010-11-27 19:02:16 följande:
    Jag har hört en teori där man gjort försökt att tolka bibeln på orginalspråk (något som ofta är svårt och som ofta slutar i olika tolkningar) där man anser att äktenskapet inte fanns i gamla testamentet men att man vid sex band sig till sin partner. Att det var själva sexet som var det heliga som man bara hade med en man (som kvinna). Sen var ju inte månggifte bland män sällsamt men det handlade nog mer om makt och status än om kärlek tyvärr. Däremot var det inte fritt fram för män att ligga runt. Tvärtom, hade de legat med en kvinna så skulle hon bo hos honom, han var skylldig att ta hand om henne och deras framtida barn. Så utan att vara rik kunde män inte ta på sig hur mycket kvinnor som helst.  Det här var nått jag läste för länge länge sen så jag ska inte påstå att det är så, minns inte ens var jag läste det. Nån tidskrift tror jag. Hur som är jag nyfiken på när själva äktenskapet började. Hade man ceremonier innan kyrkan fanns? Hur såg de ut? Vad handlade de om?      
    I o m att det finns riter för det steg som föreningen mellan makar innebär i de flesta kulturer så antar jag att man hade det även på abrahams tid. Ofta handlar det ju om att föräldrar o släktingar o grannar på något vis skall godkänna och bevittna så det verkar väl troligt att det var nåt sånt man höll på med då med. Men ja, inför Gud menade man nog att man var gifta om man hade haft sex.
Svar på tråden Hur ser ni på äktenskapet?