Fast min tolkning av det Bibeln har att säga om äktenskap är att den inte direkt betonar vikten av någon vigselceremoni alls. Nu har jag ju inte läst hela Bibeln, och vigseln är viktig som social markering, men jag personligen tror att äktenskapet handlar om att vara varandra trogen för evigt, älska och respektera varandra och leva tillsammans oavsett om en präst har välsignat föreningen eller ej. Kärleken i sig är ett bevis på att Gud har "godkänt" förhållandet och det är däri det heliga finns. Därför tror jag på att man kan leva i ett äktenskap utan att vara formellt gift, och inför Gud så blir alltså ett uppbrott ifrån en sådan relation också lika allvarlig som en skilsmässa. Så tror jag.
Jag kan inte säga att jag lever efter Bibeln, men jag har haft stor hjälp av vad den boken har att säga om kärlek och äktenskap. Men som sagt: Som social markering så är vigseln enormt viktig. Gud vill nog att man visar sin kärlek på det viset, och jag tycker inte att det behöver vara helt fel att gifta sig innan man flyttar ihop eftersom jag inte tror att själva vigseln förändrar särskilt mycket.