• navigator

När kasta buketten?

Hej alla brudar!
    Om tre veckor är det dags... jag tänkte kasta min brudbukett till de ogifta tjejerna, eftersom jag ändå inte tänkte spara den. Någon som varit med om detta? Funderar på att kasta den innan vi dansar bröllopsvalsen eftersom alla antagligen står samlade då. Hur tycker ni det låter?

• Svar på tråden När kasta buketten?
  • Fjosok

Tycker det låter väldigt mycket bröllopsfilm Av dom 20+ bröllopsfester jag närvarat på har då inga buketter kastats.

Men om det nu är din grej så sätt upp det som en punkt på "körschemat" under festen när ni tycker det passar.

• Aleta

Jag har varit med om det en gång, som sagt väldigt ovanligt, men hela det bröllopet gick i amerikansk stil med brudöverlämning osv.

Vad jag minns så kastades buketten strax innan brudparet for iväg. Efter att de hade åkt fortsatte festen.

• Sörön10

Ja du.. Har aldrig upplevt det heller, men borde väl ske när brudparet är på väg bort från festen kanske?

Jag behöll min och la den på min pappas grav dagen efter!

• Sebastiána
    navigator skrev 2010-11-28 21:13:16 följande:
    Hej alla brudar!Om tre veckor är det dags... jag tänkte kasta min brudbukett till de ogifta tjejerna, eftersom jag ändå inte tänkte spara den. Någon som varit med om detta? Funderar på att kasta den innan vi dansar bröllopsvalsen eftersom alla antagligen står samlade då. Hur tycker ni det låter?
    Det är ju en amerikansk grej... Min syster gjorde det faktiskt. Hon hade definitivt inte tänkt göra det eftersom de hade ett svenskt bröllop, men en av hennen väninnor tjatade och tjatade - hon ville nämligen ha chans att fånga buketten eftersom hon var desperat ute efter en pojkvän (jo jag vet, det låter knäppt men det är sant. Hon fångade buketten men fick ingen pojkvän för det. inte då i alla fall).

Jag minns inte alls när buketten kastades.

• Emblas Mamma
    Sebastiána skrev 2010-11-29 08:23:43 följande:
    Det är ju en amerikansk grej... Min syster gjorde det faktiskt. Hon hade definitivt inte tänkt göra det eftersom de hade ett svenskt bröllop, men en av hennen väninnor tjatade och tjatade - hon ville nämligen ha chans att fånga buketten eftersom hon var desperat ute efter en pojkvän (jo jag vet, det låter knäppt men det är sant. Hon fångade buketten men fick ingen pojkvän för det. inte då i alla fall).   Jag minns inte alls när buketten kastades.
    hahha jag skulle aldrig gått med på en väninnas tjat. tror jag inte, men jag har en liknande väninna som säkert skulle kunna tjata om en sån grej ;)

Jag har faktiskt inte heller sett en kastning innan men det kanske blir snyggt? :) har ju bara sett i filmer men alla ogifta kvinnor ser ju ut att uppskatta det iallafall ;)

Sebastiána skrev 2010-11-29 08:23:43 följande:
    Det är ju en amerikansk grej... Min syster gjorde det faktiskt. Hon hade definitivt inte tänkt göra det eftersom de hade ett svenskt bröllop, men en av hennen väninnor tjatade och tjatade - hon ville nämligen ha chans att fånga buketten eftersom hon var desperat ute efter en pojkvän (jo jag vet, det låter knäppt men det är sant. Hon fångade buketten men fick ingen pojkvän för det. inte då i alla fall).   Jag minns inte alls när buketten kastades.
    hahha jag skulle aldrig gått med på en väninnas tjat. tror jag inte, men jag har en liknande väninna som säkert skulle kunna tjata om en sån grej ;)

Jag har faktiskt inte heller sett en kastning innan men det kanske blir snyggt? :) har ju bara sett i filmer men alla ogifta kvinnor ser ju ut att uppskatta det iallafall ;)

Sörön10 skrev 2010-11-28 22:35:10 följande:
    Ja du.. Har aldrig upplevt det heller, men borde väl ske när brudparet är på väg bort från festen kanske? Jag behöll min och la den på min pappas grav dagen efter!
    fnit att lägga buketten på din pappas grav! jättegod idé!
  • Glamourama

Buketten kastas i samband med att brudparet lämnar festen, då kastas även strumpebandet av brudgummen till alla singelmän.

• Oniq

Var på ett bröllop i somras då buketten kastades. Bruden samlade alla ogifta flickor innan vi gick in för att sätta oss till bords.

..den buketten äger jag numera ;)

• Sebastiána

Jag hade gärna velat följa den gamla svenska sedan att dansa kronan av bruden, men det lär vara ganska svårt att göra det. Kronan sitter nog som berget

• Aleta
    Sebastiána skrev 2010-11-29 21:31:11 följande:
    Jag hade gärna velat följa den gamla svenska sedan att dansa kronan av bruden, men det lär vara ganska svårt att göra det. Kronan sitter nog som berget
    Japp, halva natten går åt till att få loss den och alla nålar ur håret!
  • BlackWIngedAngel
    Sebastiána skrev 2010-11-29 21:31:11 följande:
    Ni kanske kan lossa lite på den innan dansen börjar på allvar? ;)
  • Ajdoo

Jag kastade buketten nar vi var pa vag att aka! Sen vinkade vi hej-da till alla och hoppade i taxin, det blev ett kul avslut tyckte vi! Dessutom fick vi super bilder pa tjejerna som slanger sig efter buketten!!! ;)

• Optimia

Jag har varit på ett par bröllop där bukett- och strumpebandskastning förekommit. Jag tror kastandet brukar vara strax innan paret åker iväg.

Enligt etikettgurun Magdalena Ribbing bör gästen som fångar buketten lämna tillbaka den till bruden. (Läste nyss hennes bröllopsbok och där stod det så).

En sak jag vill poängtera för er som funderar på bukettkastning: _tvinga inte_ någon att stå i klungan av ogifta kvinnor. På ett bröllop där buketten skulle kastas, SLÄPADES ogifta och singlar fram till dansgolvet när buketten skulle kastas. Jag försökte "komma undan" eftersom jag tycker sånt där är tjafs, men se det gick inte. Den ena tärnan tog tag i min arm och mer eller mindre tvingade med mig i leken.

Vissa är olyckliga över att vara ogifta eller singlar, och vill helst inte bli "utpekade" som just singlar eller ogifta, så se till så deltagandet är frivilligt.

• BlackWIngedAngel
    Optimia skrev 2010-11-30 18:03:22 följande:
    Jag har varit på ett par bröllop där bukett- och strumpebandskastning förekommit. Jag tror kastandet brukar vara strax innan paret åker iväg. Enligt etikettgurun Magdalena Ribbing bör gästen som fångar buketten lämna tillbaka den till bruden. (Läste nyss hennes bröllopsbok och där stod det så). En sak jag vill poängtera för er som funderar på bukettkastning: _tvinga inte_ någon att stå i klungan av ogifta kvinnor. På ett bröllop där buketten skulle kastas, SLÄPADES ogifta och singlar fram till dansgolvet när buketten skulle kastas. Jag försökte "komma undan" eftersom jag tycker sånt där är tjafs, men se det gick inte. Den ena tärnan tog tag i min arm och mer eller mindre tvingade med mig i leken. Vissa är olyckliga över att vara ogifta eller singlar, och vill helst inte bli "utpekade" som just singlar eller ogifta, så se till så deltagandet är frivilligt.

Det är en bra regel i alla sammanhang tycker jag. Även lekar och poängpromenader är sådana saker som vissa tycker är jätteroligt, men som jag verkligen vantrivs med. Förstår inte alls varför man ska tvinga med gäster som inte tycker det är roligt. Hur skulle det förbättra situationen på något sätt?

• Optimia

BlackWIngedAngel skrev 2010-11-30 22:21:18 följande:
    Det är en bra regel i alla sammanhang tycker jag. Även lekar och poängpromenader är sådana saker som vissa tycker är jätteroligt, men som jag verkligen vantrivs med. Förstår inte alls varför man ska tvinga med gäster som inte tycker det är roligt. Hur skulle det förbättra situationen på något sätt?

Ja jag hatar lekar av alla de slag, och blir verkligen inte på festhumör för att någon "wannabe förskolelärare" promt tvingar med mig i lekar av olika slag.

De som VILL leka ska givetvis få göra det, men låt oss (tråkmånsar) som inte gillar lekar slippa. Då blir alla nöjda och glada

• Kattpoet

Ingen kast med brudbukett, eftersom den innehöll tistlar och dottern var den enda singeltjejen.

Och inget slit med  strumepband heller, jag är ju svensk för i sjutton och jag tänker inte visa upp min sexualliet för hela släkten..

Ja jag hade ett   för svenskat skottsk bröllop, det finns saker jag vägrar, lite pryd måste man få vara.

Och jag har  inte varit på ett enda svensk bröllop med brudbukett kast.

• vinterbrud81

Jag ska kasta brudbuketten, men mest bara som en skojig grej. Kommer att göra det när dansen kommit igång, har tänkt spela Single Ladies av Beyonce och efter hon sjungit "put your hands up" kastar jag den. Självklart måste dom ju få nån slags information om vad som kommer att hända. Så har vi tänkt göra.

• TheD

Jag kommer behålla min :) Själv skulle jag inte ställa mig upp för att fånga second hand-blommor... ;)

Svar på tråden När kasta buketten?