Inlägg från: Optimia |Visa alla inlägg
  • Optimia

När kasta buketten?

Jag har varit på ett par bröllop där bukett- och strumpebandskastning förekommit. Jag tror kastandet brukar vara strax innan paret åker iväg.

Enligt etikettgurun Magdalena Ribbing bör gästen som fångar buketten lämna tillbaka den till bruden. (Läste nyss hennes bröllopsbok och där stod det så).

En sak jag vill poängtera för er som funderar på bukettkastning: _tvinga inte_ någon att stå i klungan av ogifta kvinnor. På ett bröllop där buketten skulle kastas, SLÄPADES ogifta och singlar fram till dansgolvet när buketten skulle kastas. Jag försökte "komma undan" eftersom jag tycker sånt där är tjafs, men se det gick inte. Den ena tärnan tog tag i min arm och mer eller mindre tvingade med mig i leken.

Vissa är olyckliga över att vara ogifta eller singlar, och vill helst inte bli "utpekade" som just singlar eller ogifta, så se till så deltagandet är frivilligt.

• Optimia

BlackWIngedAngel skrev 2010-11-30 22:21:18 följande:
    Det är en bra regel i alla sammanhang tycker jag. Även lekar och poängpromenader är sådana saker som vissa tycker är jätteroligt, men som jag verkligen vantrivs med. Förstår inte alls varför man ska tvinga med gäster som inte tycker det är roligt. Hur skulle det förbättra situationen på något sätt?

Ja jag hatar lekar av alla de slag, och blir verkligen inte på festhumör för att någon "wannabe förskolelärare" promt tvingar med mig i lekar av olika slag.

De som VILL leka ska givetvis få göra det, men låt oss (tråkmånsar) som inte gillar lekar slippa. Då blir alla nöjda och glada

Svar på tråden När kasta buketten?