Inlägg från: Emblas Mamma |Visa alla inlägg
  • Emblas Mamma

Alkohol-budget

Jag känner att jag inte vill lägga hur mycket som helst för att folk ska supa sig fulla.

Det är inte meningen med vårt bröllop.

Vi köper det i tyskland, jag vill egentligen bara bjuda på vin och öl, vilket vi kommer göra ganska obegränsat men vad det gäller sprit så har min sambo tjatat på mig så nu komprimissar vi och låter alla få två "supar" var. Dom får helt enkelt två stycken spritbiljetter eller något i den stilen.

Billigare för oss. Sprit är ju jättedyrt och jag vill inte ha massa billigt skit heller..

Lagom är bäst. Tycker inte man ska vara tvungen att bjuda på hur mycket alkohol som helst eftersom det faktiskt inte måste ingå i ett bröllop.. tyck jag är snål om ni vill men något fylleslag vill jag inte veta av :)

• Emblas Mamma
    Aylas skrev 2010-11-29 17:28:34 följande:
    Vi kommer att ha drygt 100 gäster och har gjort beräkningar per person vilket ger en ganska bra bild av hur mycket som verkligen går åt.Till brudskålen; 0.15 l / personVitt vin till förrätt; 0,2 l / personRött vin till huvudrätt; 0,3 l/persondessertvin; 0,1 l/personavec; 0.05 l/personBar; 0,2 l / person.Men det gav en summa på mellan 8000 för hela gänget men då tillkommer öl och cider. Utgår man från volymer så är det bara att bestämma hur mycket respektive flaska får kosta. I vårt fall sa vi tillexempel max 70 kr i genomsnitt för varje flaska vin.Vi kommer nog att se till att ha ett par flaskor extra, som troligast kommer att drickas upp vid en senare fest Alla bröllop jag har varit på har haft fri bar, men jag har aldrig upplevt att någon blivit för överförfriskad utan det är snarare så att folk är mer lugna än när man går ut annars. Men det beror säkert på vilket sällskap det är.
    me nman kan ju tänka så med att det är hemskt dyrt med fri bar, även om man köper från tyskland. Tänk själv, ca 80 gäster som tar bara 2 glas var, det är ganska mycket pengar.

Tycker inte att man som brudpar ska vara tvugna att betala all alkohol, vill folk supa är det upp till var och en och dom får väl ta med sig själva då. Man kan bjuda på dryck till maten och sen fortsätta med vin och öl bara.

Många tycker ju det är skamligt att int ebjuda på middagen utan ta kuvertavgift, är det lika skamligt att inte bjuda på fri bar?

Hur mycket ska ett brudpar behöva spara till egentligen? Många verkar tycka att man ska gå över eld och vatten för att ge gästerna precis allt. Spelar ingen roll om man inte har råd, då tycker dom att man inte ska gifta sig.

Tycker inte alkohol är ett måste. och jag har varit med på många bröllop utan fri bar! som tur är :)

Svar på tråden Alkohol-budget