• Aylas

Alkohol-budget

Vi kommer att ha drygt 100 gäster och har gjort beräkningar per person vilket ger en ganska bra bild av hur mycket som verkligen går åt.

Till brudskålen; 0.15 l / person
    Vitt vin till förrätt; 0,2 l / person
    Rött vin till huvudrätt; 0,3 l/person
    dessertvin; 0,1 l/person
    avec; 0.05 l/person
    Bar; 0,2 l / person.

Men det gav en summa på mellan 8000 för hela gänget men då tillkommer öl och cider. Utgår man från volymer så är det bara att bestämma hur mycket respektive flaska får kosta. I vårt fall sa vi tillexempel max 70 kr i genomsnitt för varje flaska vin.

Vi kommer nog att se till att ha ett par flaskor extra, som troligast kommer att drickas upp vid en senare fest

Alla bröllop jag har varit på har haft fri bar, men jag har aldrig upplevt att någon blivit för överförfriskad utan det är snarare så att folk är mer lugna än när man går ut annars. Men det beror säkert på vilket sällskap det är.

• Aylas

Emblas Mamma skrev 2010-11-29 17:42:28 följande:
    me nman kan ju tänka så med att det är hemskt dyrt med fri bar, även om man köper från tyskland. Tänk själv, ca 80 gäster som tar bara 2 glas var, det är ganska mycket pengar. Tycker inte att man som brudpar ska vara tvugna att betala all alkohol, vill folk supa är det upp till var och en och dom får väl ta med sig själva då. Man kan bjuda på dryck till maten och sen fortsätta med vin och öl bara. Många tycker ju det är skamligt att int ebjuda på middagen utan ta kuvertavgift, är det lika skamligt att inte bjuda på fri bar? Hur mycket ska ett brudpar behöva spara till egentligen? Många verkar tycka att man ska gå över eld och vatten för att ge gästerna precis allt. Spelar ingen roll om man inte har råd, då tycker dom att man inte ska gifta sig. Tycker inte alkohol är ett måste. och jag har varit med på många bröllop utan fri bar! som tur är :)

Jag trodde att det skulle vara mer dyrt, men tyckte att det var mer än överkomligt. Och varje par bestämmer väl själva vad man tycker det är värt att spendera?

Både alkohol och fri bar tycker jag är upp till brudparet, och jag tycker inte alls att det är skamligt att inte ha fri bar - på samma sätt som det inte är skamligt att ha fri bar . Men jag tycker att det är viktigt att poängtera att fri bar inte automatiskt innebär att det blir ett fylleslag.

Men för oss, som är vinälskare, är det viktigt att ha vin till maten - för att vi tycker att det förhöjer smakerna. Vi har börjat prova vin nu och kommer säkert att prova fram till sommaren innan vi bestämmer oss. Hihi, vi har ett helt bedömningssystem uppsatt i skafferiet Vi tycker att det är rätt kul att få sitta, smaka och testa

• Aylas

inwe skrev 2010-11-29 20:54:30 följande:
    Vad kul med alla svar! Jag tycker det är så otroligt svårt att veta HUR mycket man ska köpa. Vi har räknat lite på: Champagne (brudskålen)2 glas var.2 glas vin/öl var till maten.1 "glas" var likör/etc till efterrätten2-3 öl/glas vin var till festen. Men sen kommer vi troligen att vara strax under 70 personer under själva middagen & sen kommer det kanske ca 20-30 till som kommer att närvara under FESTEN. Det är då HÄR vi tänkt att ha självkostnadsbar, till festen efteråt.. Men då är frågan där istället, hur mycket ska man köpa till FESTEN, till självkostnadsbaren.. det tycker jag är otroligt svårt. Sen blir jag lite "tänk om folk tar med sig eget? då står ju bara baren där & ingen köper ändå" = betalat för alkohol som ändå inte köps..  

Vi kom fram till att det blir rätt så mycket dricka under maten, med brudskål, förrättsvin, huvudrättsvin, dessertvin och avec så har man fått i sig nästan vad som motsvarar en flaska vin (men vi räknar med 3 glas vin + dessertvin till maten).  

Dessutom tror vi att middagen slutar ganska sent (kring 23-23.30) så det dricks nog inte så mycket därefter. Max två drinkar i genomsnitt skulle jag tro, vissa mer och andra inget alls.

Svar på tråden Alkohol-budget