Inlägg från: SnartFruSir |Visa alla inlägg
  • SnartFruSir

Alkohol-budget

Vi kommer vara ca 100 vuxna som dricker alkohol. Vi har tänkt åka till Tyskland och handla. Vi kommer inte ha någon betalbar, utan vi bjuder på allt. Vi har väl räknat med ca 20 000 kr på alkohol, men vi har egentligen ingen uppfattning av hur mycket vi får för pengarna.

Vi räknar med att detta ska täcka mousserande vin (ca 30 flaskor) till brudskål
    vin till maten (vitt till förrätt och rött till huvudrätt) samt dessertvin till tårtan. Sedan kommer vi köpa både slödryck, läsk, cider, öl och sprit med.

Jag kommer ihåg senast jag var i Tyskland och handlade för 2000 kr. Det räckte till 7 flak öl, 30 liter vin och 7 liter sprit så det känns som att det kommer räcka. :)

• SnartFruSir

Vi köper vin på flaskor till middagen men kommer ha vin från bag in box i baren.

Jag förstår vad Emblas mamma menar, men vi räknar inte med att folk dricker sig aspackade, utan dricker lagom men under lång tid... De bröllop vi varit på har ofta hållt på till 6 på morgonen, så dricker de en drink i timmen så blir det ändå rätt stor mängd alkohol.

Vi vill gärna att detta ska bli århundradets fest så det får kosta lite vad det vill. Men jag tror absolut inte att vi kommer över 20 000 kr. Vi ska inte köpa chrystal-champagne liksom... Men vi har räknat in lite reskostnader i budgeten så därför tror jag vi kan vara och nosa i de trakterna ändå.

Om du vet hur stora glasen är så kan du ganska enkelt räkna ut hur mycket alkohol som går åt. När det gäller spriten så är det normalt med att ha 6 cl sprit/drink. Klart man kan ha starkare, men jaja, normalfall var det nu. Det betyder att du får ut ca 12 drinkar per flaska vodka/bacardi/gin osv (baserat på att flaskorna i sverige oftast är 75 cl). Om alla 80 personer dricker 2 drinkar så blir det alltså ungefär 14 flaskor sprit som går åt. Sedan får du fundera lite över om folk vill dricka drinkar eller vin/öl.

• SnartFruSir

förlovadflicka skrev 2010-12-01 22:32:42 följande:
    Gah vad dyrt!!! Är så glad att vi ska ha alkoholfritt alltså!

Köper man alkoholen i Tyskland så behöver det inte bli speciellt dyrt. Man måste inte välja märkesvarorna som Absolut och Baccardi. Men det är klart, det är mycket billagare med läsk och mineralvatten:)

Svar på tråden Alkohol-budget