• Aila

tips på slottstema

Hej alla blivande slottsbrudar!

När jag tänker på slott med dess festmiddagar tänker jag på många silvriga kandelabrar med vackra vita ljus i. Men det är säkert ofta ett stående inslag i dukningarna de gör.

Vackra blomsterdekorationer som fyller ut och passar in med övrig dukning förknippar jag också med slott. Inspiration finns att hämta från Nobelfesternas dukningar.

Sedan tänker jag på ljuv, klassisk stråkmusik. Vivaldi har flera underbara mästerverk som skulle kunna passa att de spelas upp medan gästerna anländer / minglar och inväntar brudparet.

Sedan brukar ett slott ofta ha benämningar för dess olika salar. Om servering av tårta, dans, vickning kommer att hållas i andra salar än där middagen sker kunde det vara trevligt att i festprogrammet läsa t. ex. brudvals och dans sker i "blå salen", bröllopstårta & kaffe med avec serveras i "gyllene salen" osv.

Sedan tänker jag på fyrverkerier. Det är sagoligt vackert att se på men kostar en förmögenhet då det i ett sådant sammanhang behövs en hel del för att stämma in med det stora, pampiga och mäktiga som ett slott innebär. Onödiga kostnader men drömma kan man alltid göra! Sedan bör det vara en tid på året då nätterna är mörka.

Lycka till alla slottsbrudpar!

Svar på tråden tips på slottstema