"Ni är väl inte en och samma person"
Är det fler som oförtjänt fått höra samma sak? Och varför är det så himla provocerande att vilja umgås med sin sambo så mkt som möjligt av den lediga tid man har tillsammans?
Jag får ett litet utbrott på min sambos bror snart... Min sambo har en lillebror som är nära i ålder. Han är en ganska energikrävande person som gärna står i centrum. Hela tiden helst.
Det kräver det ganska mycket energi att umgås med lillebror, så man orkar inte göra det så ofta och så länge i taget även om det är trevligt när man väl ses en stund. Min sambo vet att jag ofta känner mig lite... dränerad, när vi umgåtts över en middag eller så, och låter oftast mig bestämma när och om vi vill/kan ses.
Vi var häromdagen bjudna på en enkel middag hos dem, men jag kände någon dag innan att jag inte hade tid med detta pga en tenta dagen efter middagen, och avbokade således vårt besök. Min sambo hade också mkt att göra, och det går ändå inte så långt mellan gångerna vi ses (åtminstone ett par, tre gånger i månaden) och gjorde ingen stor sak av den här middagen, han hade egentligen inte heller så stor lust att gå men lät mig ta beslutet denna gång.
Men lillebror blir jätteförbannad och ansåg att min sambo skulle kommit själv (de bor 30 min bort med bil, över 1h med kollektivtrafiken och min sambo har inget körkort) och tycker att vi beter oss som att vi vore en och samma person och aldrig gör något på egen hand... detta är såklart inte sant, även om han inte umgås så ofta med just lillebror på egen hand därför att han inte riktigt orkar det. Är det fler personer närvarande så blir det inte lika intensivt eller hur man ska säga.
Till saken hör att lillebror är en extrem individualist i sitt eget förhållande (där de har ett litet barn dessutom), och det är i princip "Jag åker nu, om du vill följa med så får du komma nu, annars kan du stanna hemma, och det kvittar mig". Inget "vi-tänk" någonsin alltså, även om det såklart inte känns hälsosamt att alltid vara "vi" och aldrig "jag".
Hur bemöter man sådant här? Det är inte första gången ska tilläggas... Vi gör oftast saker ihop för att vi tycker det är roligast... därmed inte sagt att sambon inte går ut ensam med sina kompisar, eller jag med mina, för det gör vi ofta... men just när vi umgås med dem så gör vi det ofta tillsammans, därför att det blir lugnast så. Bröderna har inte särskilt mkt gemensamt så att göra något ensamma "bara för att" känns inte så aktuellt, även om de ibland åker och fiskar eller sådant ensamma.
Är det omöjligt att vara två individer i ett förhållande bara för att man gör det mesta tillsammans på fritiden? Min sambo jobbar mycket, och jag pluggar och har tidskrävande hobbies, så vi tillbringar gärna den gemensamma fritiden ihop om vi kan. Sedan gör vi såklart mycket på egen hand också, och umgås med våra egna kompisar utan den andre...