Äkta rosenblad eller ej?
Jag tänkte ha rosenblad på borden (och i skåkar med vatten och flytande ljus), och min son ska även strö ut rosenblad under vigseln. Ska de vara rikitiga blad eller siden? Hur länge håller riktiga blad sig månn tro?
Jag tänkte ha rosenblad på borden (och i skåkar med vatten och flytande ljus), och min son ska även strö ut rosenblad under vigseln. Ska de vara rikitiga blad eller siden? Hur länge håller riktiga blad sig månn tro?
Jag har också tänkt ha rosenblad på borden. Har ni tänkt fixa dekorationen samma dag eller dagen innan?
Lägger dom dit dom samma dag, så borde det inte vara några problem att dom håller sig fina.
Kring en dag skulle jag tro äkta håller sig. Så det borde funka fint om ni lägger dit dem samma morgon :)
Vi har köpt fejk-rosenblad från ebay som vi ska ha som bordsdekoration. Jättefina och billiga! :)
På borden håller sig de äkta om du strör dem på morgonen (förutsatt att du tagit dem från rosor som fått dricka vatten, så de inte redan slokar.)
Gör iordning bladen dagen innan:
Ta ett stadigt tag om hela rosen med fingrarna nära basen och vrid loss hela blomman,då faller allt lätt isär och du plockar enkelt bort mittendelen och särar alla bladen. Lägg dem luftigt i en plastpåse som du blåser upp lite och stänger till, så den är lite som en ballong. Ställ påsen i kylen eller på annan sval plats över natten.
När det gäller kyrkgången är det inte säkert att du får strö blad. Många kyrkor har förbud för att gångmattor eller golv blir förstörda när bladen trampas in i dem och fläckarna går inte bort. Där är konstgjorda bättre.
vi hade 'fejkisar' utströdda på bordet och dom var jättefina och det såg snyggt ut hela kvällen, och vi gjorde iordning lokalen innan också, det blir ju lite problem med att få riktiga blad att hålla om man gör iordning dom dagen innan, och det finns snygga fejkisar som ser väldigt bra ut. Enkelt och billigt :)
Glöm bara inte att kolla så ni får dekorera med blomblad i lokalen. En del av de ställen jag kikat på här i skånetrakten tillåter inte utströdda blomblad (med hänvisning till att det ska vara riktigt svårt att städa bort intrampade färgfläckar på golv och möbler).
Borde dock inte vara några problem när ni ska ha dem i skålar...
Om ni gifter er i Kyrkan så finns det risk att ni inte får strö ut riktiga blad under vigsel eftersom de åsamkar lokalen skada. Det kostar en hel del att få bort sönder trampade rosen blad från en kyrkgång eller matta.