Miapia24 skrev 2010-12-23 10:48:53 följande:
Tack för era svar.
Har läst i andra inlägg och det framkommer väldigt mycket negativt men en del är sjukt positiva. Blir väldigt fundersam och funderar på om det kanske är lika bra att få klänningen uppsydd här i Sverige där man faktiskt kan se tygerna på riktigt och prova klänningen på plats.
Jag har tänkt mig en riktig prinsessklänning. Normalt har jag en ganska enkel stil och några extravaganta klänningar finns inte i min garderob. På bröllopsdagen tycker jag dock att man ska kunna slå på stort och köpa all in. Har bifogat lite länkar på de klänningar jag fastnat mest för. Mina absoluta favoriter har jag hittat på Pronovias (en spansk designer) men det finns mycket läckert på många andra ställen.
www.pronovias.com/wedding-dresses/new-collect... klänning nummer 2 och 9
www.pronovias.com/wedding-dresses/new-collect.../ klänning nummer 9 och 33
www.jlmcouture.com/Jim-Hjelm/Bridal/Fall/2010... Denna var jag sjukt nära på att bestämma mig för!
Jag har för mig själv satt upp en bugdet på max 9000 kr för klänning (inkl slöja) vilket jag tycker är rejält tilltaget. Dock kostade någon av de där klänningarna hela 18 000 kr vilket jag inte tycker det är värt. Jag vill ju inte lägga så mycket som en månadslön för vissa på en klänning. Då halverar jag hellre det beloppet och skänker resten till välgörenhet :)
Vad har du bestämt för klänning? Har du några bilder?
Landybridal.com har en jättelik modell av La Sposas/Pronovias modell nr 9 (den du länkade till). Lite kul att du funderar på den för jag har funderat på att beställa den som alternativ till min beställda klänning.
http://www.landybridal.com/lb1933-p5808.aspx
Jag resonerar även precis som du om att slå på stort med just bröllopsklänningen. Jag har oxå en ganska "mild" klädstil utan extravaganta utsvävningar i vanliga fall och just därför vill jag att folk ska häpna över mitt val och jag vill ha en riktigt maffig klänning för en gångs skull! Ska även ha en specialgjord 2,4 m lång mantillaslöja som jag hoppas får samma effekt. Dessutom gifter vi oss på ett slott och då får man ta i tycker jag...
Bilder på min beställda klänning finns i mitt galleri.
Den är inte färdig än, bilderna i galleriet är på testklänningen som de sytt upp i billigt fodertyg (alltså har den inte rätt fall eller volym, den ser väldigt "platt" ut på bilderna). Har dessutom precis fått testbilderna på spetsbroderierna på överdelen, ska lägga in dem nu oxå. Lägger in en bild här i tråden (nu när den braiga funktionen finns), fler bilder finns som sagt i mitt galleri.
Min uppsydda testklänning, 1:a versionen;