• Alexanders Maria

Judisk Vigsel

Hej, Jag och min Alexander vill väldigt gärna ha en vigsel med Judiska inslag, så jag tänkte att de kanske fanns någon här som hade några ideer eller som kanske kunde berätta mer utförligt vad som brukar ske och grundtankarna kring varför dessa görs?
    Vore underbart med lite mer information om allt, då vi inte riktigt vet vart vi ska börja. :)
    Tusen tack i förväg!

• Svar på tråden Judisk Vigsel
  • SnartFruSir

Min sambo hälsar att man har sex direkt efter vigseln ;) Men vi kanske ska hålla oss till traditionerna dessförinnan...
    * Hon bär slöja
    * Man står under ett "tält" med rabbin under själva vigselakten
    * Man krossar ett glas som skall symbolisera att man kastar ut det gamla och tar in det nya
    * Båda skall läsa ur Toran

Mer vet jag inte, eftersom min killes morfar, som var jude, tyvärr gått ur tiden. Men hör av er till er lokala judiska församling och be dem berätta mer ingående om hur deras vigsel ser ut så får ni säkert reda på massor med traditioner som ni skulle kunna använda.

Vi kommer krossa glas, jag bär slöja och vår präst (protestant) kommer läsa en extra text ur gamla testamentet för att få med lite mer av våra rötter.

• Alexanders Maria

Hej SnartFruSir! Hahah ja sex direkt efter vigsel blir det INTE!  Men en liten stund för oss själva i ett mysigt rum med jordgubbar och något mysigt att dricka hade vi tänkt.  :) 

De vi pratat om är att vi vill ha en choppa (symbol för hemmet), dricka kidush (krossa glas), både för att vi ska tänka på att de även kommer dåliga tider samt för att ingen annan än vi ska dricka ur bägaren, glaset som krossas alltså :).
    Min pappa ska viga oss, och han är pastor, så att diskutera detta med honom är lätt då han är djupt intresserad, men man vill ändå höra lite mer från andra.

Hur har du tänkt bära slöjan? Själv vill jag okcså ha slöja men vet inte om jag ska ha över ansiktet. :/ 

• SnartFruSir

Då låter det nästan som att du är bra mer insatt än jag. Min m2b:s morfar var praktiserande jude. Så vi har mer tänkt ha lite symboliska grejer, som egentligen väldigt få kommer känna igen som judiskt. Det är väl i sådant fall textläsningen ur GT som skiljer sig mest från de vanliga vigslarna. Slöjan hade jag tänkt ha bakåt, alltså inte framför ansiktet. Eftersom vi inte kommer fira nattvard när vi gifter oss så kommer vi att krossa vårt glas på festen istället. Antagligen i samband med att vi får åka stol...

Vi kommer inte heller satsa på sexytime efter vigseln, men tyckte ändå det var kul att nämna :D

• Alexanders Maria

Jag och Alexander har varit på två bröllop som haft liknande problemlösning som vi har, så jag har haft stor hjälp av de.
    Vilka texter hade ni tänkt att läsa? Jag har funderat lite över första Moseboken och hur gud skapade världen samt mannen och kvinnan för att de skulle vara tillsammans. Tycker att de är ett vackert stycke.
    Det blir nog en härlig feststartare med att krossa glaset i början av festen. :D
    Superroligt att ni ska åka stol!!

• T san

Vi har också tänkt att ha lite judiska inslag då min fastman har judiska rötter. Vi har nog tänkt krossa glas i alla fall. Fler tips mottages varmt! Glad

Svar på tråden Judisk Vigsel