Inlägg från: SnartFruSir |Visa alla inlägg
  • SnartFruSir

Judisk Vigsel

Min sambo hälsar att man har sex direkt efter vigseln ;) Men vi kanske ska hålla oss till traditionerna dessförinnan...
    * Hon bär slöja
    * Man står under ett "tält" med rabbin under själva vigselakten
    * Man krossar ett glas som skall symbolisera att man kastar ut det gamla och tar in det nya
    * Båda skall läsa ur Toran

Mer vet jag inte, eftersom min killes morfar, som var jude, tyvärr gått ur tiden. Men hör av er till er lokala judiska församling och be dem berätta mer ingående om hur deras vigsel ser ut så får ni säkert reda på massor med traditioner som ni skulle kunna använda.

Vi kommer krossa glas, jag bär slöja och vår präst (protestant) kommer läsa en extra text ur gamla testamentet för att få med lite mer av våra rötter.

• SnartFruSir

Då låter det nästan som att du är bra mer insatt än jag. Min m2b:s morfar var praktiserande jude. Så vi har mer tänkt ha lite symboliska grejer, som egentligen väldigt få kommer känna igen som judiskt. Det är väl i sådant fall textläsningen ur GT som skiljer sig mest från de vanliga vigslarna. Slöjan hade jag tänkt ha bakåt, alltså inte framför ansiktet. Eftersom vi inte kommer fira nattvard när vi gifter oss så kommer vi att krossa vårt glas på festen istället. Antagligen i samband med att vi får åka stol...

Vi kommer inte heller satsa på sexytime efter vigseln, men tyckte ändå det var kul att nämna :D

Svar på tråden Judisk Vigsel