• Future Mrs S

Göra egna kort! Tips och trix.. :)

Jag har surfat rnt som en galning och tittat på kort efter kort och det finns ju hur mkt fint som helst att skicka efter! men nu lutar jag åt att jag vill göra våra inbjudningar själv.. Vi har bestämt oss för att först skicka ett "save-the-date" kort i februari och sedan skicka inbjudningarna ca 3 månader innan dagenB som för oss är i november.

Vi ska ha svart-vitt-silver-diamanter-tema så det är utgångspunkten när jag spånar.

Största problemet är tt jag vill ha ALLT!! ;) Jag vill ha transparentpapper, jag vill ha en bild på oss, jag vill ha sidenband.. haha.. ja det är mkt att tänka på! ;)

Min tanke är att till inbjudningarna ha ett svartkort ni vet ett i vanlig storlek som man öppnar och det är förseglat med ett sidenband i (svart? silver? vitt?) och innuti är det en bild på oss framför kapellet? och över det ett transparentpapper med all text på.. blir det för mkt tror ni?

Till sve-the-date tänker jag köra på samma sak fast dela ett kort så de blir två kort (alltså hälften så höga) med samma band och samma transparenta papper men istället en bild på våra händer fr förlovningsdagen?

Vad tror ni?
    Vart kan jag köpa alla saker till bästa pris? Kollat endel på kort men jag tycker dom är ganska dyra faktiskt..  

• Svar på tråden Göra egna kort! Tips och trix.. :)
  • MaddeåMats

Oj vad fint det låter!
    Men oj vad avancerat

Jag gjorde flera olika förslag och visade min blivande, sen röstade vi fram det vi båda tyckte var finast!

• Future Mrs S
    MaddeåMats skrev 2010-12-27 15:56:35 följande:
    Oj vad fint det låter!
    Men oj vad avancerat

Jag gjorde flera olika förslag och visade min blivande, sen röstade vi fram det vi båda tyckte var finast!
    Ja jag vet.. men jag tror att det blir ganska "enkelt" att fixa, men det säger jag nu innan jag har försökt! ;)
    Kanske får göra som du och fixa ihop ett par olika och sedan komma fram till vilket som blir bäst..
    Kan jag kanske få se hur era blev? :) 
  • Hon sa ja

Hej. 

Det låter kanon ju! Jag tror inte att det behöver bli så svårt. Ni är ju två som gör, då går det "fort" ;)

Vi köpte hela förpackningar med A4-papper och vek till den storleken vi ville ha. Det blir ju lite jobb med att skära, om ni vill ha en annan storlek, men det är mycket billigare än att köpa färdiga kort. Vi köpte på Panduro, men det finns på Svanströms och andra pappersaffärer också. Det finns en hel del på nätet också tror jag...

Vi vek ett A4 så det blev tre delar och satte foto på oss på en sida och ett litet kuvert med praktisk info i. I mitten satte vi genomskinligt papper med text. Det blev fint. Det kan vara värt att testa ett par varianter, med olika genomskinlighet på bilden respektive texten, för vissa kombinationer blev "plottriga" och svårläsliga. Poängen är ju att folk ska se både bilden på er och texten.

Tips; Det finns jättefina "diamanter" med klister på baksidan på t ex Panduro (ja, det är min favoritaffär, haha) som ni kan sätta på framsidan i mönster eller monogram. Kanske blir dyrt om ni ska ha många, men att sätta ett B på framsidan kanske räcker...  Eller tre stycken i hörnet... Jag spann visst loss lite på er inbjudan, men jag skyller på att den lät så fin! 

Lycka till! 

• Future Mrs S
    Hon sa ja skrev 2010-12-27 18:28:27 följande:
    Hej. 

Det låter kanon ju! Jag tror inte att det behöver bli så svårt. Ni är ju två som gör, då går det "fort" ;)

Vi köpte hela förpackningar med A4-papper och vek till den storleken vi ville ha. Det blir ju lite jobb med att skära, om ni vill ha en annan storlek, men det är mycket billigare än att köpa färdiga kort. Vi köpte på Panduro, men det finns på Svanströms och andra pappersaffärer också. Det finns en hel del på nätet också tror jag...

Vi vek ett A4 så det blev tre delar och satte foto på oss på en sida och ett litet kuvert med praktisk info i. I mitten satte vi genomskinligt papper med text. Det blev fint. Det kan vara värt att testa ett par varianter, med olika genomskinlighet på bilden respektive texten, för vissa kombinationer blev "plottriga" och svårläsliga. Poängen är ju att folk ska se både bilden på er och texten.

Tips; Det finns jättefina "diamanter" med klister på baksidan på t ex Panduro (ja, det är min favoritaffär, haha) som ni kan sätta på framsidan i mönster eller monogram. Kanske blir dyrt om ni ska ha många, men att sätta ett B på framsidan kanske räcker...  Eller tre stycken i hörnet... Jag spann visst loss lite på er inbjudan, men jag skyller på att den lät så fin! 

Lycka till! 
    Åhh! Kul med lite tips!! Diamanter på skulle ju passa oss utmärkt för det är del av temat, alltså jag har börjat köpa på mig massa små diamanter i i olika stolekar att dekorera mitten av bordet med och det är fint om inbjudningarna blir en försmak av festen så att säga.. ;)

Kan jag få hur era blev?
    Jag såg papper på just panduro som man kunde skriva ut på datorn med, jag ill absolut inte skriva för hand! Det går bara inte och skulle m2b göra det skulle det bli ännu värre! ;)

• Hon sa ja

Åh vad fint med diamanter på bordet. Det är ju kanon om det går igen i inbjudningar, dukning och annat. Vi kör lite mera skärgårdstema så diamanterna fick lämnas på hyllan... 

Vi köpte tjocka papper till själva kortet och genomskinliga och båda gick bra i skrivaren, så det är nog inga problem. Kolla på förpackningen bara, där står det om de går att köra i skrivare. 

Jag ska kolla om jag har några bra kort på inbjudningarna. De är redan skickade, så jag får förlita mig på det vi fotade under tiden :) Återkommer när jag kollat. 

• Future Mrs S
    Hon sa ja skrev 2010-12-27 19:57:52 följande:
    Åh vad fint med diamanter på bordet. Det är ju kanon om det går igen i inbjudningar, dukning och annat. Vi kör lite mera skärgårdstema så diamanterna fick lämnas på hyllan... 

Vi köpte tjocka papper till själva kortet och genomskinliga och båda gick bra i skrivaren, så det är nog inga problem. Kolla på förpackningen bara, där står det om de går att köra i skrivare. 

Jag ska kolla om jag har några bra kort på inbjudningarna. De är redan skickade, så jag får förlita mig på det vi fotade under tiden :) Återkommer när jag kollat. 

Åhh toppen! :) Vi har dock en bläckskrivare och inte laser det kanske är ett problem jag vet inte? men då får vi väl låna någons skrivare kanske.. 
    Ja diamanter och skärgåd ingen vidare kombo kanske.. ;) Jag har alltid tänktatt jag vill ha ett midsommarbröllop men nu blir det i november bara så där.. haha.. 

Vore super kul om du hittade någon bild! Man får så bra ideer av att se andras saker, banor man inte tänkt i själv.. :)
  • MaddeåMats

Jag ska se om jag hinner fixa med det i helgen, alltså lägga ut bilder på inbjudningskorten som jag gjort.....

• weddingdreams

hej, hoppar in och tipsar omen hemsida som jag skickat efter en massa ifrån. Både till vårt bröllop och till vanligt pyssel... www.scrapinglyckan.se Jätte billig sida. 1 kr st för papper och 0.75 kr för cellufankuvert (är min favorit). Ville bara säga också att jag ska med ha "diamant" stenar på bordet och fann det på ebay jätte billigt igår. Både genomskinliga och massor andra färger. Vi har tänkt ha vitt, lila och silver och fann alla tre. Lycka till.
    Ps. dina inbjudningar och save the date låter kanon. Tar man sig bara tid att sätta sig och lägger upp det bra går det nog rätt fort... Kram 

• Sebastiána

Säger bara "less is more"

• MaddeåMats

Nu har jag lagt upp bilder på mina prov-kort, finns i mitt galleri!

De ska i slutänden vara ljusgröna, så provkorten är inte i rätt färg utan mer för test.....

Svar på tråden Göra egna kort! Tips och trix.. :)