April-juni är nog bra tid, allt är öppet men ni slipper den värsta turistanstormningen. All växlighet ligger ungefär 3 veckor tidigare under vår och försommar och vid den tiden är allt så grönt och fint.
Glöm inte regnkläder bara! Det regnar 250 dagar om året (och det GÖR det verkligen oxå!) så räkna med att ha med paraply överallt. Skottland har ett eget slags regn som kallas "haar" (gealiska) som är som en tät och tung ridå av små små regndroppar som liksom "hänger" i luften snarare än faller neråt. Fascinernade fenomen men som kräver ull i kläderna, även skälet till att skottarna har så mkt får/förbrukar enorma mängder ull. När det regnar haar blir man fuktig ända in på huden hur mkt kläder man har på sig och har man inte ull i sina plagg får man en dunderförkylning utan like. ALLT är fuktigt året om (även om man ibland inte märker det), luften, sängkläder, textiler mm. Jag har aldrig varit så återkommande sjuk i hela mitt liv och det brukar va så för oss "veklingar" som inte är vana vid den höga luftfuktigheten! Å andra sidan är det ju tack vare golfströmmen och den fuktiga luften som landet är så grönt och frodigt..
I högländerna piskar det isande vindar dessutom, nästan jämt så tunn halsduk/scarf och tunna vantar är oxå bra.
Om ni åker i april, då är det varmare i Skottland än här men i maj och juni har Sverige gått om temperatur.
Klart ni ska försöka hinna med några av öarna! Shetland och Orkney ligger ju väldigt norrut men utmed västkusten finns en hel drös pittoreska öar som nästan alla har egna whiskydestillerier, isle of jura, isle of skye (där skyeterriern kommer ifrån förstås ), isle of Islay (massa whisky!) m fl. Personligen är jag väldigt förtjust i Isle of Arran som är en enda vulkankulle, ett berg med en väg runt och ett par vägar som tråcklar sig över berget/ön. Där har jag varit mkt..
Priser.. Jo, det stämmer ganska bra. £20-40 för boende per person men då är det för enkelrum. När vi skulle ha dubbelrum låg de ofta på mellan £50-60 för rummet. Ut på landsbygden och bort från de stora vägarna kostar de ofta mindre. I de "kända" byarna kostar det mer.
Mat varierar men är ganska likt här. Nu är ju pundet jättelågt vilket är super för oss (men det hinner nog gå upp till 2012)! Nu är det enkelt att räkna eftersom det ligger runt 10 kr. När jag var där låg det på över 14!! Då tyckte jag allt var jättedyrt! Fish and chips (1 "fish supper" som man säger, dvs en fisk och chips till en person) från en riktig "chipshop" (alltså inte restaurang, där är det både dyrt och fel panerat) brukar ligga på £7. Det räcker lätt till 2 pers om man är normal i maten. Pubmat är billigast men är ju deras snabbmat. Ingen kulinarisk upplevelse alltså.. Pubarna (och de finns ju i varenda hörn..) brukar ha hamburgare med chips (£5-10), varm toast (såna där som pressas med gott imellan) i många varianter (finns ofta en hel meny bara till toast) för £3-5 och dagens soppa med bröd för £3-5. Om man vill hålla priser nere... På restauranger börjar huvudrätterna på £10-12 med de blir aldrig så galet höga som våra kvällspriser på svenska restauranger. Här kan ju en kötträtt en lörkväll på en bra restaurang kosta 220 kr! Det gör det inte där... Oh, jo - passa på att äta mkt lamm! Utsökt gott, alltid lokalt uppväxt och prisvärt. Jag är lammfetishist och dukar under varje gång jag ska köpa lammkött här i Sverige!
Rätter man måste prova, delikatesser såsom knäppa mindre tilltalande specialiteter:
"Neeps ´n tatties" bild 1 - nationalrätten nr 1. Minced (=gjord till färs) haggis, en klick kålrotsmos (inte rotmos men påminner om det) och en klick potatismos. Fråga efter det på matställen/restauranger, inte alltid de har det på menyn.
Ugnsrostad viltfågel i någon form, bild 2 - grouse, woodcock (den fågel som är anledn till att min hund heter just cocker spaniel), snipe osv om det finns på menyerna. Alla dessa fåglar jagas bara i skotska högländerna (med drevande och rapporterande fågelhundar) och försörjer hela europa med delikatessfåglar. Det är ju de här fåglarna som är orsaken till ALLA brittiska fågelhundraser och pointerhundar! Måste den inbitna hundägaren tillägga....
"Fish ´n chips" - leta upp en riktig chipshop, bild 3, ta inte från en restaurang utan fråga hellre om vägen till en "proper chipshop". Är den av bra kvalité ska det vara av "haddock" (kolja) och inte sej. Äkta chipshops ser ut som på 3:e bilden, väldigt skabbigt och oglamoröst. Man kan aldrig äta där och man får stå och vänta medan maten blir klar. De är så små att bara ett 10-tal personer får plats inne, en "busy" lörkväll brukar folk få stå utanför och vänta istället. Men ät det inte varje dag - man går upp ett kg i kroppsvikt/portion man äter!
"Fried marsbars" , bild 4 - medan du är i the chipshop, fråga om de gör fried marsbar och köp i så fall det! En upplevelse som bara finns i skotska chipshops. Alla äcklas av idén men erkänner motvilligt när de ätit det att det var gudomligt gott! Bisarrt, men gott..
"Fried pizza" bild 5 - den bizarra matresan fortsätter. Detta är alltså hela eller halva frysta pizzor som doppas i frityrsmet och så ner i oljan. Finns i chipshops och serveras med chips... Mitt ex (skotte) var tokig i dessa. Hmm...
Scottish oatcakes, bild 6 - runda havrekex. Inte så sensationellt men så utpräglat skotskt att ni måste ta med ett paket hem.
Scottish shortbread, bild 7 - gudomligt goda! Allt man kan säga om dem... Men skottarna blir förolämpade om du inte provar och berömmer dem!
Och om ni åker till Drovers Inn måste ni prova deras haggistoast, SÅ god!! Jag är inte så förtjust i haggis som det är men i toast med cheddarost är den god!
Gud, vad sugen jag blir på att åka dit nu jag oxå...