Inlägg från: 1700tal |Visa alla inlägg
  • 1700tal

    Budget för bröllopsresa?

    Har bott i Skottland i ett antal år men dock inte gift mig där..

    Här är en länk till 19 st slott med B&B eller hotellverksamhet:

    http://guide.visitscotland.com/vs/scout/accs/5,en,SCH1,135v/objectId,RGN20vs,waitCount,1/result.html;jsessionid=0a020287f80d5394ad8531164af084f7c49807f1240f.e38Mc30Oc3qRa40Lch0PbNeOaxuRe0?topNav=1&utm_medium=link&season=at1&DESTLINK=accsearch&ref=5&langId=en&selectedEntry=home&objectId=RGN20vs&utm_campaign=swd&vmg=MKA80082Svs&utm_content=castle&utm_source=visitscotland

    Tänk även på att Svenska kyrkan i utlandet (SKUT, som utför vigslar för svenskar i utlandet) inte finns i Skottland.

    Ang resan, och om jag var ni, skulle jag bo bröllopsnatten på en finare slott och sen hyra en bil och bila runt i högländerna utan att boka boende i förväg. Ni kan förstås printa ut ett antal ställen och ha med adresser till men när jag bilade runt ensam (och det gjorde jag så fort jag kunde) bokade jag aldrig i förväg. Det finns minst ett par B&B i varje liten by som har bra priser och som sällan är med i b&b-böcker eller annonserar. Då får ni uppleva de små hemtrevliga ställena som är familjära och håller låga priser.

    Ett annat alternativ till boende är slott med hostelverksamhet (som våra vandrarhem) t ex http://www.syha.org.uk/hostels/highlands/carbisdale_castle.aspx och http://www.syha.org.uk/hostels/central/loch_lomond.aspx

    Carbisdale till vänster, Loch Lomond Castle till höger:



    Det sistnämnda slottet har jag själv varit på, det låg bara några miles från där jag bodde. Hostels har förstås väldigt bra priser jämfört med B&B och hotell. På så vis kan ni till studentbudget få en hel vecka i olika slott till vandrarhemspris! Men de är inte så många så då bör ni stanna några dagar på varje slott..

    Mycket beror ju på om ni vill vara still och lata er på ett prisvärt slott eller upptäcka landet med fullspäckat schema...

    En sak som jag bara MÅSTE rekommendera om ni bilar (och nog ska ni försöka hyra bil åtminstone några dagar, annars får ni inte se så mkt) är att åka väg A82 (går från glasgow till Inverness men ni kan ju börja norr om glasgow för att undvika den värsta intensiva vänstertrafiken). Väg A82 går rakt norrut genom bergspasset Glencoe, utmed hela loch lomond (skottlands största sjö) och loch ness samt förbi ett antal helt underbara pittoreska små byar och städer!

    Glencoe:


    Utmed loch lomond vid 82:an ligger the drovers inn, den underbaraste pub/B&B jag varit på; http://www.thedroversinn.co.uk/index.php. Det är ett stort stenhus från 1600-talet, hur mysigt och romantiskt som helst! Har själv varit där många ggr, det ser inte mkt ut för världen på deras hemsida men det är som att kliva in i en annan värld. Och rummen är underbara! Här är några bilder från the Drovers Inn:



    Det finns så mkt att skriva - jag älskar Skottland av hela mitt hjärta och om jag inte slutar skriva tar detta inlägg aldrig slut!  Det är mitt andra hem och en dag flyttar jag tillbaka...

    Om du vill veta mer delar jag gärna med mig mera!

    Hoppas verkligen ni får en underbar resa, själva satsar vi på vigsel i Sverige (med skotska gäster) istället men förhoppningsvis bröllopsresa dit!

  • 1700tal

    Såg ju nu att du skrev att ni skulle bila... Vad bra!

    Hur länge tänkte ni vara borta och hade ni tänkt betala för era medresenärers oxå? Det påverkar ju priset...

  • 1700tal
    Jo, vänstertrafiken är inte att leka med! Men det går säkert jättebra... Jag tog körkort där så jag var nog mest en fara för medtrafikanter när jag kom till sverige, hehe! Det brukar vara enklast i början när man koncentrerar sig ordentligt. Risken kommer efter några dagar när man börjar tycka att "nu kan jag det här"! Då är T-korsningarna livsfarliga för det är där man svänger in på fel sida. Rondeller osv är inget problem, det går ju liksom bara att köra åt ett håll i dem..
     
    Men hursom, med tanke på snål budget skulle jag helt klart flyga med ryan air från skavsta till glasgow prestwick. Nu flyger ju ryan air som tur är alltid till flygplatser som inte ligger mitt i storstäderna och det är ju bra för bilkörandets skull. Den stäckan har jag flugit många, många ggr och ofta ligger flygbiljetterna på några 100-lappar per person och resväg. Ju tidigare ni bokar desto lägre pris, priserna höjs gradvis. Och ju mer flexibla ni är med resdatumen, ju mer sjunker priserna.

    Vilken tid på året ska ni åka? Bra att veta är att turistattraktionerna (även många färjor, slott och museer) ofta bara har öppet mellan april-okt. Under resten av året är mkt stängt och framför allt högländerna är ganska "tomma" på både folk och fä. Under högsommarmånaderna är å andra sidan hela landet PROPPFULLT av turister, framför allt amerikanska, japanska och tyska. Alla årstider har sin charm. Jag jobbade i en konfektyrbutik (med hemgjord fudge och "tablet", en knaprigare variant) och hösten och vintern var tiden då alla gick ner i varv och andades. Nu är skottar förstås lika generösa och välkomnande året om!

    Ang A82, jag skulle lägga en hel dag på den vägen. Flyget anländer ofta mkt sent på kvällen. Jag skulle övernatta norr om flygplatsen och sen starta nästa morgon (eller annan morgon) och bearbeta A82 långsamt och stanna överallt på vägen. Det finns så otroligt mkt sevärt utmed den vägen!
  • 1700tal

    April-juni är nog bra tid, allt är öppet men ni slipper den värsta turistanstormningen. All växlighet ligger ungefär 3 veckor tidigare under vår och försommar och vid den tiden är allt så grönt och fint.

    Glöm inte regnkläder bara! Det regnar 250 dagar om året (och det GÖR det verkligen oxå!) så räkna med att ha med paraply överallt. Skottland har ett eget slags regn som kallas "haar" (gealiska) som är som en tät och tung ridå av små små regndroppar som liksom "hänger" i luften snarare än faller neråt. Fascinernade fenomen men som kräver ull i kläderna, även skälet till att skottarna har så mkt får/förbrukar enorma mängder ull. När det regnar haar blir man fuktig ända in på huden hur mkt kläder man har på sig och har man inte ull i sina plagg får man en dunderförkylning utan like. ALLT är fuktigt året om (även om man ibland inte märker det), luften, sängkläder, textiler mm. Jag har aldrig varit så återkommande sjuk i hela mitt liv och det brukar va så för oss "veklingar" som inte är vana vid den höga luftfuktigheten! Å andra sidan är det ju tack vare golfströmmen och den fuktiga luften som landet är så grönt och frodigt..

    I högländerna piskar det isande vindar dessutom, nästan jämt så tunn halsduk/scarf och tunna vantar är oxå bra.

    Om ni åker i april, då är det varmare i Skottland än här men i maj och juni har Sverige gått om temperatur.

    Klart ni ska försöka hinna med några av öarna! Shetland och Orkney ligger ju väldigt norrut men utmed västkusten finns en hel drös pittoreska öar som nästan alla har egna whiskydestillerier, isle of jura, isle of skye (där skyeterriern kommer ifrån förstås ), isle of Islay (massa whisky!) m fl. Personligen är jag väldigt förtjust i Isle of Arran som är en enda vulkankulle, ett berg med en väg runt och ett par vägar som tråcklar sig över berget/ön. Där har jag varit mkt..

    Priser.. Jo, det stämmer ganska bra. £20-40 för boende per person men då är det för enkelrum. När vi skulle ha dubbelrum låg de ofta på mellan £50-60 för rummet. Ut på landsbygden och bort från de stora vägarna kostar de ofta mindre. I de "kända" byarna kostar det mer.

    Mat varierar men är ganska likt här. Nu är ju pundet jättelågt vilket är super för oss (men det hinner nog gå upp till 2012)! Nu är det enkelt att räkna eftersom det ligger runt 10 kr. När jag var där låg det på över 14!! Då tyckte jag allt var jättedyrt! Fish and chips (1 "fish supper" som man säger, dvs en fisk och chips till en person) från en riktig "chipshop" (alltså inte restaurang, där är det både dyrt och fel panerat) brukar ligga på £7. Det räcker lätt till 2 pers om man är normal i maten. Pubmat är billigast men är ju deras snabbmat. Ingen kulinarisk upplevelse alltså.. Pubarna (och de finns ju i varenda hörn..) brukar ha hamburgare med chips (£5-10), varm toast (såna där som pressas med gott imellan) i många varianter (finns ofta en hel meny bara till toast) för £3-5 och dagens soppa med bröd för £3-5. Om man vill hålla priser nere... På restauranger börjar huvudrätterna på £10-12 med de blir aldrig så galet höga som våra kvällspriser på svenska restauranger. Här kan ju en kötträtt en lörkväll på en bra restaurang kosta 220 kr! Det gör det inte där... Oh, jo - passa på att äta mkt lamm! Utsökt gott, alltid lokalt uppväxt och prisvärt. Jag är lammfetishist och dukar under varje gång jag ska köpa lammkött här i Sverige!

    Rätter man måste prova, delikatesser såsom knäppa mindre tilltalande specialiteter:

    "Neeps ´n tatties" bild 1 - nationalrätten nr 1. Minced (=gjord till färs) haggis, en klick kålrotsmos (inte rotmos men påminner om det) och en klick potatismos. Fråga efter det på matställen/restauranger, inte alltid de har det på menyn.

    Ugnsrostad viltfågel i någon form, bild 2 - grouse, woodcock (den fågel som är anledn till att min hund heter just cocker spaniel), snipe osv om det finns på menyerna. Alla dessa fåglar jagas bara i skotska högländerna (med drevande och rapporterande fågelhundar) och försörjer hela europa med delikatessfåglar. Det är ju de här fåglarna som är orsaken till ALLA brittiska fågelhundraser och pointerhundar! Måste den inbitna hundägaren tillägga....

    "Fish ´n chips" - leta upp en riktig chipshop, bild 3, ta inte från en restaurang utan fråga hellre om vägen till en "proper chipshop". Är den av bra kvalité ska det vara av "haddock" (kolja) och inte sej. Äkta chipshops ser ut som på 3:e bilden, väldigt skabbigt och oglamoröst. Man kan aldrig äta där och man får stå och vänta medan maten blir klar. De är så små att bara ett 10-tal personer får plats inne, en "busy" lörkväll brukar folk få stå utanför och vänta istället. Men ät det inte varje dag - man går upp ett kg i kroppsvikt/portion man äter!

    "Fried marsbars" , bild 4 - medan du är i the chipshop, fråga om de gör fried marsbar och köp i så fall det! En upplevelse som bara finns i skotska chipshops. Alla äcklas av idén men erkänner motvilligt när de ätit det att det var gudomligt gott! Bisarrt, men gott..

    "Fried pizza" bild 5 - den bizarra matresan fortsätter. Detta är alltså hela eller halva frysta pizzor som doppas i frityrsmet och så ner i oljan. Finns i chipshops och serveras med chips... Mitt ex (skotte) var tokig i dessa. Hmm...

    Scottish oatcakes, bild 6 - runda havrekex. Inte så sensationellt men så utpräglat skotskt att ni måste ta med ett paket hem.

    Scottish shortbread, bild 7 - gudomligt goda! Allt man kan säga om dem... Men skottarna blir förolämpade om du inte provar och berömmer dem!

    Highland Oatcakes

    Och om ni åker till Drovers Inn måste ni prova deras haggistoast, SÅ god!! Jag är inte så förtjust i haggis som det är men i toast med cheddarost är den god!

    Gud, vad sugen jag blir på att åka dit nu jag oxå...

  • 1700tal

    hm, vad lustigt. Neeps ´n tatties-bilden föll bort.. Den skulle legat först så nu blev ju hela bildnumreringen fel i förra inlägget.. Här kommer den igen:


    Och just det, kan va bra att tänka på ang. mat och lunch.. I skottland äter man bara en sandwish eller möjligtvis soppa eller en liten toast mitt på dagen, aldrig varm mat. Varm mat under (vår) lunchtid kan därför vara både svår att få tag på, dyr och orsaka lite höjda ögonbryn om ni beställer varm mat på restaurang kl 12. Knappt restaurangerna är öppna... Istället äter de varm mat (supper/dinner) vid kl 19-21. Ordet lunch på engelska innebär smörgås, kopp te och kanske en liten påse crisps (alltså våra chips)...

Svar på tråden Budget för bröllopsresa?