Inlägg från: SnartFruSir |Visa alla inlägg
  • SnartFruSir

Har hittat en resa till thailand! Behöver lite råd?

Jag tänkte på en annan sak innan jag tipsar. Khao Lak är inte så kännt för att vara lungt. Det är rätt högt tempo där. Sedan brukar det finnas lite minimarkets runt hotellen, men det är inte säkert att de säljer blöjor där.

Jag själv har inte åkt vanlig taxi i Thailand, utan Tuk tuk.

tuk tuk :) Och jag tror hon sitter säkrare i ert knä än på kudde, för det finns inte alltid bälten.

Men jag föreslår att ni åker till ett ställe som har t.ex. bamseklubben, så får hon gå på små äventyr, rita, dansa sjunga, med andra barn någon timme om dagen. Då får ni också lite ensamtid även om ni ligger i solstolarna bredvid bamses hus. Fast Sungarden tror jag är vings variant. Och det är liknande koncept.

Gör de saker med henne som hon tycker om hemma. Gillar hon djur, gå och titta på apor. Gillar hon att plaska, så köp flytleksaker hon kan ha kul med. Jag själv gillade att åka båt och segla redan som liten, så en båtutflykt hade kanske varit mysigt?

Sedan brukar det finns massor med anslag om utflykter väl på plats. Ett tips kan i sådant fall vara att åka med de lokala utflykterna istället för de charterbolagen gör. Oftast får man mer för pengarna och se mer än bara de turistiga.

• SnartFruSir

Kanske blev lite syftningsfel där, det finns inte alltid bälten i tuk tukarna..

Jag tänkte mest på trafik och tempo. Det är mycket högre tempo på fastlandet än på öarna. Det är ju också mycket mer turister på västsidan än på östsidan osv. Allt handlar ju faktiskt om vad man jämför med. Och jag var i Indien förra året som skulle vara "lugnt och avslappnat". Där kände både jag och min fästman att vi ville åka hem redan efter första dagen, för att allt var totalt kaos.

Phi Phi island däremot var lugnt. Knappt någon trafik. Men det kan ju andra tycka är tråkigt, för det finns inte så mycket att göra där än att strosa, bada och rå om varandra. 

Men lyssna du på dom som känner er bäst, för ni har väl förmodligen samma referenspunkt. Men har ni inte varit i Thailand innan så tycker jag det kan vara bra att få båda sidorna av myntet. Men vist är det fantastiskt. Annars skulle väl inte alla åka tillbaka dit år efter år?

Just det, förutsatt att hotellet har restaurant så kan man köpa mat i princip när som helst på hela dagen. Dom kanske stänger under natten, men då brukar man kunna få snacks i baren!

• SnartFruSir
    Emblas Mamma skrev 2010-12-28 16:38:09 följande:
    Känns ju skönt att man kan köpa mat hela dagen i allafall :)
    Känns rätt dumt att fråga faktiskt , men jag har aldrig varit i thailand innan utan bara i medelhavsländerna. Försöker verkligen att inte ha några fördomar, det är säkert bättre i Thailand på många vis:)
    Men har man aldrig varit där så vet man ju inte så mycket..

Detta hotellet har jag och gubben kollat på nu:Och det är från fritidsresor.
    Verkar jättefint! Men det svider som sagt lite i plånboken. För hela familjen i två veckor inklusive frukost, försäkringar, avbokningsskydd, bussresa och bamseklubben (och allt det andra) skulle det kosta 47.000 kr.
    hjälp!

Just nu har jag precis så mycket pengar på kontot så det känns som om jag skulle klara av det. Men bröllopet har vi ju lite kvar att betala på, men till bröllopet är det nästan 6 månader och till resan över ett år.. Och vi har ju redan betalt massor - ja det mesta till bröllopet som ska betalas..
    så visst borde vi klara oss!
    Men visst svider det lite.. fast man vill ju såklart ha det där lilla extra på bröllopsresan, det är klart..
    det är ju bara en gång kanske..
    Du vet att du inte måste betala resan direkt också? Man betalar först en handpenning, och sedan betalar man resterande när det börjar närma sig avresa. Men de tär ju eran bröllopsresa. Ni kan säkert få en underbar resa vart ni än åker eftersom syftet med resan väger upp så mycket. Men vill ni åka till Thailand tycker jag ni ska göra detta alla gånger!

Jag var på Lanzarote med min mamma när jag var 4 år och gick på Bamseklubben. Jag hade svinkul. Och varje fredag var det skattjakt (man hittade en kista med godis -magiskt!!! (när man var 4...) ). Så skulle jag åka med barn så hade jag absolut åkt till något liknande ställe.

Vår bröllopsresa kommer nog landa på runt 55 000 kr, men då åker vi till ett all inclusive-ställe i Mexiko, så vi kommer inte ha några andra kostnader för mat om vi inte vill det själva. Så lite färre fickpengar till mat, men mer till utflykter och äventyr ;)
  • SnartFruSir

Går hon på dagis? Det är ju dagisfröknar som ansvarar för lite lek och stoj under 2 timmar (var det för 20 år sedan, så kan ju ha ändrats). Föräldrarna är inte med, men skall väl vara i närheten om det händer något. Men ring till Fritidsresor och kolla om du är lite orolig. Men jag tror att din lilla tjej kommer ha jättekul, medan det är ni föräldrar som är lite nojiga. Lycka till!

Svar på tråden Har hittat en resa till thailand! Behöver lite råd?