• 20110820

Hur mycket alkohol (sprit) går det åt?

Jag har så svårt att räkna ut hur mycket vi ska inhandla till vårt bröllop.

Vi ska ha fyra drinkar: 

Isbjörn
    4 cl Vodka
    2 cl Blå Curaçao
    Fruktsoda

Lennart
    4 cl Xanté Poire au Cognac
    2 cl limejuice
    Fruktsoda

GT
    4 cl gin
    Tonic

Piggelin
    3 cl Vodka
    3 cl Midori
    Fruktsoda

Vi ska också ha ett alkoholfritt alternativ med ginger ale och en skvätt grenadin.

Vi räknar med ca 40-45 gäster varav uppskattningsvis 35 kommer att drinka alkohol men alla dricker ju säkert inte drinkar. Vi kommer också kommer att ha vin, öl och cider och då kanske det inte behövs så mycket drinkar? Hur mycket ska vi köpa av allt?

Och så en sista fråga; jag som inte dricker cognac har ingen aning men kan man servera Xanté även till kaffet för de som vill ha cognac? Alternativet är whisky, Baileys kommer att finnas. Vad tror ni?

• Svar på tråden Hur mycket alkohol (sprit) går det åt?
  • SnartFruSir

Hellu!

Xanté är ju päronkonjak, så det är väl lite beroende på vad ni ska servera till kaffet. Men baileys och whisky fungerar väl alltid!

Egentligen så är det bara att räkna baklänges. Om varje flaska innehåller 75 cl, så får du alltså 25 drinkar/flaska sprit. 4 cl ger ca 18 drinkar/flaska osv. Sedan får ni själva göra en uppskattning på hur många drinkar folk dricker. Men om spriten tar slut finns ju som du säger öl och vin, så det kommer knappast vara en katastrof. Vi kommer nog räkna med 5 drinkar/ person men jag vet att det blir i överkant. Men om ni skulle räkna på samma sätt skulle det bli 9-10 flaskor, förutsatt att de rymmer 0,75 l.

Köper ni alkoholen på systembolaget kan ni faktiskt lämna tillbaka alkoholen efteråt, förutsatt att den är oöppnad. Gäller öl och vin också.

Hoppas det kan vara till någon hjälp.

• Helena Mikael

Hej :)
    Ja, Xanté ska ni inte ha som Cognacs alternativ, då blir det 2st "tjej" likörer. Försök köpa vanlig cognac.

Vi åkte till tyskland för att köpa alkohol till min 25-års fest i sommras.
    vi var runt 60 pers blandade åldrar, vänner, familj, kollegor etc.
    Vinet gick endast åt till middagen, så alla boxar vi köpte till kvällen rördes aldrig. Några drack öl på kvällen men inte många allt.
    Så Jag hade räknar med vin / öl till maten (det blir alltid över ändå.)

Detta köpte vi till 60 pers (idag hade jag valt bort lite öl & vin och lagt till lite med sprit, för den gick åt mest)
    Vad? Volym Antal Öl/Cider     Slots guld 24*0,33 4 Mariestads 24*0,33 4 Norrlands Guld 24*0,33 4 Heineken 24*0,33 4 Rekordelig päron 24*0,33 3 Rekordelig Strawberry/Lime 24*0,33 2       Vin     BIB Robertson Cabernet Sauvignon 3 8 BIB Robertson Chardonnay 3 8 Cinzano Asti 0,75 16       Sprit     No1 premium vodka 3 3 Gordons gin 1 2 Famous Grouse 1 2 Baileys 1 2 Larsen Cognac VS 1 2 Captain morgan spiced 1 2 Jägermeister 1 2 Tequila 1 2 Licor 43 Curenta Likör 1 1

Hoppas det var till  någon hjälp.

• Helena Mikael

Oj Va konstigt det blev!
    Jag provar igen...

• 20110820

Hmm, det blir dyrt det här med sprit!

Kanske man skulle servera enbart öl (lite olika sorter), cider och vin istället. Det spar ju inte bara pengar på sprit utan också på alla tillbehör och inte minst barpersonal. Behöver nog fundera på det där...

• Geranium
    20110820 skrev 2010-12-30 17:08:23 följande:
    Hmm, det blir dyrt det här med sprit!
    Vi tänkte köra "självkostnadspris" i baren för att minska kostnaderna. Typ 20kr för öl/vin och 40 för en drink. Drycken under middagen blir självklart gratis!

Helena Mikael, har du någon uppfattning om hur mycket ni tjänade på att köpa alkoholen i tyskland? Vi har också funderat på det, men känns som att det blir ett himla projekt att åka ner från stockholm bara för det..
  • SnartFruSir
    Geranium skrev 2010-12-30 19:46:04 följande:
    Vi tänkte köra "självkostnadspris" i baren för att minska kostnaderna. Typ 20kr för öl/vin och 40 för en drink. Drycken under middagen blir självklart gratis!

Helena Mikael, har du någon uppfattning om hur mycket ni tjänade på att köpa alkoholen i tyskland? Vi har också funderat på det, men känns som att det blir ett himla projekt att åka ner från stockholm bara för det..
    Jag kan svara lite generellt också. Var i tyskland nyligen så har ganska färska siffror:

Ett flak öl kostar i genomsnitt max 70 SEK
    BiB ligger runt 100 kr
    Vin på flaska kostar ungefär häften av vad det gör på Systemet.
    Spriten är ca 100 kr billigare/flaska än hemma. Sedan har de ibland 1 l iställer för 0,75 l som hemma. Därför kan det kanske bara vara 50 kr billigare men du får även mer i flaskan.
    Cider och alkoläsk är bara marginellt billigare i tyskland.

Så vad ni tjänar beror sedan på hur mycket ni hade tänkt att köpa:) Vi kommer spara en hel del på att åka till Tyskland, men vi klarar ju oss på 1 tank ner och 1 tank hem.

Gott nytt år ! :D
  • Ciccci

Vi kommer beställa från Estland (vi bor i Finland).
    Vi kommer ungefär allt som allt betala 3000-4000 kr för all sprit och då pratar vi sprit/dricka i mängder.. :P

Hellre köpa för mycket än att köpa för lite... :D

• Hard Bob

Spara en hel tank bensin. Stoppa i Köpenhamn och handla på FlaskExpressen. Om du oxå vill spara på broavgiften arrangerar FlaskExpressen busstransport varje torsdag+fredag+lördag från Malmö till endast 100:-

Vin & sprit är ca 40-50% billigare än på systemet.
Svar på tråden Hur mycket alkohol (sprit) går det åt?