• BlomAnna

Pysseltråd med tips och idéer

Tinzi skrev 2011-10-05 10:16:40 följande:
    Åh en fråga!

Jag lyckasd inte få till bra gästpresentationer på alla 98 gästerna, utan bara hälften är jag nöjd med, sen tar det upp masssa sidor i festhäftet, OCH jag får svårt att förstår hur jag skall ordna med sidorna, jaja tycker NI att det är tråkigt med ett festhäfte UTAN gästpresentationer utan bara andra saker ca. 10 sidor?

har funderat lite på om jag skulle kunna använda gästpresentationerna till ngt annat där jag slipper grejja m. det i datorn, men vart kan man använda det utövr festprogrammet?

Jag tycker absolut inte man behöver ha med en gästpresentation i festhäftet.

Om vi ska ha en gästpresentation skall vi ha det på mittuppslaget och så ritar skriver vi våra namn i mitten, skriver gästernas namn runt om i små "bubblor" under skrier vi kort vad vi har för relation, tex syster sen drar vi streck mellan oss och gästerna har gjort en liten skiss på det jag kan maila dig om du är intresserad.

Annars skulle man ju kunna göra en större bordsplaceringstavla och där skriva gästpresentationen.

Tycker personligen inte det är super viktigt att ha med en gästpresentation iaf ingen där man skriver en massa. tycker det räcker med " Karin, syster till bruden, gift med Daniel" Typ

• BlomAnna
    Tinzi skrev 2011-10-05 10:37:26 följande:
    mm vi ska ju ha en tavla med 11 bord,nr på borden och sen ska det stå vem som skall sitta var (ska stå i entrén)
    Vi hade gjort många bra gästpres. så känns ju trist att skippa det helt, men hur ska ni får in dessa bubblor (gör ni det o datorn) kanske blir rörigt med så många gäster, vi hade tänkt skriva

bord: 3
    Anna: bla bla bla

osv, typ1-2 rader påalla max. Mitt problem är eg. att jag tycker dels att det vore skönt att ha festhäftena färdiga INNAN alla tackatJA resp. Nej, blir ju svårt om borden ska ändras i sista stund.

Tror det lutar åt att skippa det helt även om det känns trist, men slipper så mkt krångel då känner jag. Tack :)
    Vi kommer göra det på datorn. Vi har färre gäster så det är klart med många blir det kanske rörigt...
  • BlomAnna
    Just Me skrev 2011-10-05 12:54:33 följande:
    På ett bröllop som jag var på, så hade de ingen gästpresentation, däremot så stod det på plceringskortet ngt personligt om personen. På min stod det t ex " Mitt Namn - Haparanda vs Borås" (flyttat x antal ggr däremellan)
    När folk upptäckte att det stod ngt personligt om dem på placeringskortet började de automatiskt fråga de andra vid bordet "Vad står det på din?" alternativt kollade de bara och många samtal uppstod på det sättet. Jag fick förklara min text flera ggr.
    Det öppnade oxå upp för samtal så att jag som satt med tre helt okända personer upplevde aldrig att det bev pinsamt tyst eller så. Vi kom så snabbt igång med snacket

Så det är ett tips
  • BlomAnna
    malin martin skrev 2011-10-18 21:42:39 följande:
    Vilken underbar tråd ... =)
    Vi har gjort våra inbjudningskort av handgjorda papper och pälemorpapper med det tryckta innuti.
    Har tänkt göra vigsel och festprogram enligt liknande stil, men behöver tips på hur man på ett enkelt sätt kan få snöflingor utan att klippa ut för hand, finns det någon form av mönster utstansning man kan göra? Skulle vilja ha en snöflinga som står ut från korten.
    placerkorten ska sitta fast på en tallkotte som vi plockat

hela temat är snö, färger vitt och silver... skulle behöva tips till serverttringar...inne på att vira ett band runt bara. Men kanske finns mer kreativa förslag???

Silverfärgad ståltråd som du trär prälor på och sen virar dill runda servettringar tror ajg skulle bli snyggt.

Hittade dessa prälor som nog kan passa ert tema.

• BlomAnna
    pulmonate skrev 2011-10-26 14:57:09 följande:
    Här kommer lite ideer som vi tänkte ha på vårt bröllop nästa år. Vad tycker ni?

Som platskort och present får varje gäst en liten växt. Alternativt en kruka med ett stort frö invirat i tyg för våra utomlandsgäster. Namnet tänkte jag skulle stå på en tvättklämma.

Eller något sånt här.

Jag tänkte använda blommor istället för ris (man använder ris här i Italien, gör man det i Sverige med?) för ris är farligt för fåglar.. Så jag tänkte antingen använda torkade lavender blommor (men som verkar rätt dyrt..har någon nån idé..?) Det behövs tydligen ca 1L/10 gäster.
    Annars tänkte jag kanske ta dit en stor Lantana växt som man själv plockar av lite blommor och fyller sin kon innan paret kommer ut.
    Själva konen tänkte jag att man kunde använda en gammal bok med dikter i som har särskilld betydelse för oss som par.

Sen tänkte jag ha ett önskningsträd. Tänkte klippa små papperslappar som jag lägger antingen i en fågelbur eller liknande. Storleken på kortet blir antingen som ett foto, eller hälften av det så att man kan sätta in det i ett fotoalbum sen. Några andra ideer om hur man sparar lapparna efteråt?

Menyn tänkte jag skriva på ett gammalt fönster! Antingen en stor vid ingången på restaurangen eller små på varje bord. Tänkte även ha sånna vid open-bar bordet och eventuellt godisbordet (om vi kommer att ha det?).

Servetterna tänkte jag skulle se ut så här nånting. Förmodligen med ett annat mönster, men samma idé. Samma mönster virar jag även runt en stor rund kruka som är på varje bord med växter och blockljus i.

Så vad tycker ni? Fler ideér om hur man kan få det att hänga ihop?
    Trevliga ideér men blir det inte väldigt trångt på borden om det skall stå en kruka med en växt vid vare plats?
  • BlomAnna
    Sandraaa skrev 2011-10-31 18:08:53 följande:
    Nu har jag samlat på mig en massa barnmatsburkar som jag tänkte hänga upp och använa som ljuslyktor i ett stort fint träd utanför vår lokal. Ska nog bli bra med hjälp av lite ståltråd och ev några pärlor. Ska prova mig fram så bild kommer senare.
    Jag har också funderat på att göra nåt med barnmatsburkar...Det blir ju ändå ett par stycken i veckan här hemma...men jag har inte kommit på vad men det låter ju som en trevlig idé. Problemet är väl bara om det regnar...Vi gifter oss i september så risken äve väl överhängande att det kan regna...
  • BlomAnna
    Sandraaa skrev 2011-10-31 18:08:53 följande:
    Nu har jag samlat på mig en massa barnmatsburkar som jag tänkte hänga upp och använa som ljuslyktor i ett stort fint träd utanför vår lokal. Ska nog bli bra med hjälp av lite ståltråd och ev några pärlor. Ska prova mig fram så bild kommer senare.
    Jag postade för tidigt. Skulle fråga om du kommer göra något med burkarna, typ måla dem eller så?
  • BlomAnna
    Cosy skrev 2011-12-07 21:59:00 följande:
    Jag är lite sugen på dessa.. frågan är om jag orkar göra 50-60 stycken^^

Väldigt snygga...Jag vill också ha något liknande, vi gifter oss till hösten och tänkte att det skulle gå i lite höst/skördetema...
  • BlomAnna
    Sofi K skrev 2012-02-12 18:10:15 följande:
    Okej :)
    Vårt bröllop ska gå i strandtema :)
    Håller på för fullt att göra prototyper på inbjudningskort och ljuslyktor och annat.
    Jag jobbar mycket med ljusa färger såsom "latte-brunt", ljusgrönt (det önskade fästmannen) och och beige. lite "rivna" kanter och naturtråd. (typ sån brun-grå lite rubust tråd om nu förstår mig).
    Har även gjort en ljuslykta med snurrad finmaskig säckväv med den där tråden runt och snäckor.

Min fråga till er. Vad tänker ni på när ni tänker "strand"? Vad kan man mer lyfta fram utan att det blir för maskeradigt. Vill fortfarande att det ska vara stilrent.
    Det första jag tänker när jag tänker strand: sand,klippor, måsar som skriar,vågbrus och havsdoft... Kanske inte till så stor hjälp
  • BlomAnna
    Mariem skrev 2012-05-25 11:38:57 följande:

Korg till toaletten med handukar, har köpt 100 st på Ikea, 3 kr st. Tvålar och doftljus för att mysa till det lite. Har gjort 5 korgar, en till varje toa. Sen är det bara att slänga handuken i en tvättkorg när man använt den.
    Mysig och rolig idé men vad händer om handdukarna tar slut? Nu vet ju inte jag hur många gäster ni har men säg att alla gäster går på toa 3 gånger under kvällen, det blir rätt många handdukar. 
  • BlomAnna

Ni som gjort pompoms eller ska göra för den delen. Vad har ni använt för att göra dem? Silkespapper, servetter eller nåt annat?

• BlomAnna
    moonias skrev 2012-05-28 20:02:39 följande:
    Jag har också använt tyll :) Har beställt färdiga rullar på ebay, kom fram till att det blev billigare än att köpa i Sverige (samt enklare då jag slipper klippa längder).
    lycklig01 skrev 2012-05-28 22:04:43 följande:
    Jag har köpt silkespapper! blev billigt från ebay :)
    alla verkar hitta massa bra grejer på Ebay men jag hittar aldrig nåt när jag kollar där...Skumt.
  • BlomAnna
    Monstertjejen skrev 2012-06-09 07:47:04 följande:
    Någon som kan tipsa om vart man kan köpa billigt godis. Vi gifter oss 16/6 och bestämde oss nu för att vi skall ha massa godis kring tårtan på bordet!
    Nu ser jag att du ska gifta dig vädligt snart men annars är ju ett tips om man har nära till färja till tyskland tex att handla på en bordershop. De har storpack till bra priser.

Annars kan man kanske göra "fynd" på ÖB och Rusta? Eller kontakat en godisaffär och kolla om du kan få bättre pris om du köper mycket. 
  • BlomAnna
    marty01 skrev 2012-06-17 14:07:46 följande:
    Har lite frågor till er som gjort tyll-bollar att hänga upp i taket tex som dekoration.

Hur gjorde ni? Svårt?
    Hur mycket tyll går åt till en boll?
    Har ni något tips där man kan köpa billigt och bra tyll på rulle. Tänker att tyget ska vara ca 15-20 cm brett.

Tacksam för svar!
    Jag har ungefär samma frågor som du så jag har inga bra svar,men vet att man kan köpa tyll billigt på ebay iaf  
  • BlomAnna
    teddy skrev 2012-08-13 13:51:24 följande:
    pulmonate, jättefina och originella saker! :)

Ni som gjort/gör silkespapperspompoms, va har ni för snören??
    Tjocka snören blir ju inte bra, sytråd e för tunnt o går av för lätt...??
    Jag tänkte att man får använda sig av nån slags genomskinlig tråd sen när de ska hängas upp, typ fiskelina ni vet, men den så att säga första tråden som håller ihop pappren inuti... va ska man ha för tråd där?? 
    Jag använde tunn koppartråd för det var det jag hade hemma men mina pompoms blev så fula och sneda att jag inte tänker sätta upp dem Silkespappret bara går sönder när jag ska veckla ut. Nån mer som har problem med det? Gör jag nåt fel mån tro?
  • BlomAnna
    pulmonate skrev 2012-08-13 13:43:38 följande:
    Här är lite av det senaste pysslet: 

Så här ser det ut, med lite foton både på oss och gamla släktingars bröllopsfoton. 

Ååå nåt sånt hade jag velat göra med släktingars foton men sambon tyckte det verkade konstigt...
  • BlomAnna
    pulmonate skrev 2012-08-15 15:56:30 följande:
    Ungefàr alla tycker att allt jag gjort àr jàtte konstigt Men jag gòr det ànda!  
    Jag tyckte detta var ett fint sàtt att hylla slàktingar, deras àktenskap, minnas personer som gatt bort,etc. Det àr i samband med att folk ska skriva visdomsord till oss, sa att se àkta par som varit gifta lànge, varit lyckliga, etc ger en viss inspiration, tycker jag.  
  • BlomAnna
    teddy skrev 2012-08-15 11:21:08 följande:
    BlomAnna skrev 2012-08-14 22:48:33 följande:
    Jag använde tunn koppartråd för det var det jag hade hemma men mina pompoms blev så fula och sneda att jag inte tänker sätta upp dem Silkespappret bara går sönder när jag ska veckla ut. Nån mer som har problem med det? Gör jag nåt fel mån tro?
    Jag köpte en ganska tunn ståltråd igår, ska testa me den! :)

BlomAnna, kan de va så att du viker dom för smått o för "hårt" lixom?? Jag fick lite problem med en när den liksom var för tajt packad så att säga... men jag vet inte... 
    Ska testa att vika "lösare". Har ju MASSVIS med silkespapper eftersom jag trodde det skulle vara lätt som en plätt att göra pom poms
  • BlomAnna
    FrökenJohnsson skrev 2012-09-13 14:01:19 följande:

Hej alla!

Vad mycket inspirerande pyssel det finns här! :D

Vi är precis i allra första planeringsstadiet ännu (ingen vet om det ännu) och bröllopet kommer inte äga rum förrän om lite mindre än ett år, men självklart vill en pysslare som jag redan börja planera och fundera ;)

Min sambo är en riktig hårdrockskille/metal-kille, så jag tänkte att det vore lämpligt med ett rocktema på vårt bröllop. Tanken är svart, rött och vitt. Tuffa detaljer, men ändå såpass att andra (typ släkt) kan uppskatta det hela utan att det hela blir en parodi.

Någon som har tips på dekorationer eller annat?

En tanke som fastnat i mitt huvud är att göra servettringar av läder/fuskläder och sätta fast en nit eller två.

Fler idéer?

Det var en tjej här inne som gjorde jätte fräcka grejer till deras bröllop som hade lite rock/rockabilly tema. Bla använde hon sig av gamla LP skivor och hade under tallrikarna. Skit snyggt. Nu minns jag inte vad hon heter här på BT...Om jag hittar bilderna ska jag länka.

Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer