• filibustern

Pysseltråd med tips och idéer

pulmonate skrev 2011-11-04 12:08:25 följande:
    Sen har jag  bestämt mig för att ge små växter till mina gäster! Jag tror jag tar utan kruka och virar in de i några lager tyg. Sen gör jag sånna här blommor i 2 olika färger (beige och grå/blå) med en knapp i mitten.

Jag tänkte även göra vigselprogram som är en fläkt som de ovan. Vi kommer ju att vara utomhus och det blir nog lite varmt i Augusti i Italien. Så det tyckte jag var en rolig idè. 

Vet någon var man får tag på en massa billiga knappar? (olika..de behöver inte vara likadana). Synd att inte mormor finns längre för hon hade värsta lager knappar hemma!  

oh vad snyggt! vi ska ha skogstema (grankvistar) på vårt bröllop, har haft lite funderingar på placeringskort men kommer inte fram till något. men dom där krukorna med tyg runt var ju en bra idé! får man stjäla den? 
  • filibustern
    pulmonate skrev 2011-11-17 19:14:26 följande:
    Hehe, ja gör du det! Det passar ju perfekt till ert tema! Vad ska ni mer ha för dekorationer?
    Vi har lite lantligt, eco-chic på vårt.

För er som ville göra de där bollarna så finns DIY beskrivning här:
    ruffledblog.com/do-it-yourself-tissue-paper-p...
    Men ja, det är efter Martha Stewarts guide, bara att denna är lite mer utförlig.

Man måste nog använda tissue paper. Det billigaste är väl om man använder vita näsdukar? Eller? Har någon sett billigt tissue paper i Sverige? Man behöver nog rätt mycket för att göra dem. Där säger hon att hon använder ca 40 ark per boll! Alltså för 10 bollar, 280 ark. Det är en hel del! Och hon nämner även att det tog henne 18 timmar totalt. Hon menar väl för alla, hoppas jag och inte per boll! 
    Ja man får väl lägga någon timme i veckan då!  
    ja.. har funderat på att lägga massa kvistar i mitten av bordet och strö fejksnö på.. samt ev mossa i och runt ljushållare och så.. min brudbukett ska bestå av granris, kottar och ev lingon.. och min "tiara" ska även den bestå av granris. :) 

vad heter materialet som är rund krukorna? tänker potatissäckstyg... men det heter väl nåt särskilt? 

• filibustern
    Chicita skrev 2011-11-18 10:58:28 följande:
    Det heter helt enkelt Säckväv Glad
    jamen just! så hette det ja! visste det hette nåt men kom tusan inte på det. haha. tack!
  • filibustern
    pulmonate skrev 2011-11-18 12:06:20 följande:
    Det låter jätte fint! Mysigt!!

Ja tyget heter Juteväv. I malmö säljs det bl.a. på Stoff och Stil för 29kr/m. Man kan även beställa ifrån deras hemsida.
    Sånt tyg kan även bli bra som löpare på bordet som ni då lägger mossan och kvistarna på.

Chabar: ja om det kostar 20kr för 10 ark så blir det 560kr för pappret, samt vad styrofoambollarna kostar (här såg jag att de kostade 40kr styck, men tror att man kan hitta det billigare). I så fall blir det sammanlagt 960kr för 10 bollar!! Undrar vad det i så fall kostar att köpa 10st hos en florist?
    ja det var ju en smart idé! tack! 
  • filibustern
    annelie1981 skrev 2011-12-30 09:41:09 följande:

Efter

men du! vad smart! å snyggt. enkelt men snyggt! :) 
Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer