• Pluppe

Pysseltråd med tips och idéer

Jag behöver er hjälp! Har köpt ett 40-tal av dessa gamla vinägerflaskor på loppis för en billig peng.. Tanken var att jag skulle använda dem som ljusstakar med vanliga kronljus och sedan fylla flaskan med något som går i färg med vårt tema men hålet i flaskan var ju självklart för stort så ljuset åker igenom.. Har någon en smart och säker lösning på hur jag kan få ljuset at sitta fast och det ska gärna vara lätt att byta ut ljuset. Eller har ni någon annan smart idé som jag kan göra med dem här flaskorna (behöver inte innehålla ljus ifall det skulle vara så)..

• Pluppe

Tack så jätte mycket för tipsen!! Ska testa mig fram med era idéer så får vi se vilket som bli bäst :) Lovar att visa här inne sedan!

• Pluppe
    Tinzi skrev 2012-01-02 17:43:13 följande:
    Vår lokal har 20 sådana här och jag har nån hemma...jag ska knyta ett svart sidenband runt om,lite vatten och sen 1-3 rosor i varje = KLART ::)
    Smart idé! Den tanken slog mig också igår! Behöver få in lite vinrött i bordsdekorationen så röda rosor skulle ju vara perfekt! Tack för tipset :)
  • Pluppe
    Söta Wiol skrev 2012-01-05 19:30:59 följande:

Hej. Ser att ni redan besvarat frågan om pompom bollarna =) Hoppas ni fick til det. På martha stewart finns det mycket fint man kan pyssla. Istället för en båge ovanför brudparet kan man som någon skrev hänga något bakom istället. Det var även min plan. Ska hänga denna dekoration bakom. Ett stort trä hjärta som jag har hemma på väggen i sovrummet. Det blir både stilrent och enkelt, fint på foton dessutom.
    Om någon här inne bor i Linköping går det att beställa just sådana här hjärtan med valfri text hos Handmålat på Nygatan! Vi har tänkt att göra det, skriva våra namn & datum, och ha bakom våra platser och dessutom en fin grej att ha ovanför sängen sedan :)
  • Pluppe
    Drullen skrev 2012-01-06 00:49:31 följande:
    Tack Pluppe för tipset, satt precis o börja fundera på hur man skulle kunna fixa nåt sånt snyggt. O så finns det Granne med mitt jobb nästan perfekt!
    Så lite så :)
  • Pluppe

Tjejer.. Någon som har bra koll på blommor? Vi gifter oss den 18 augusti, har lila som färgtema (lägger in en bild på just vilken lila vi har).. När jag var inne i blomsterbutiken var det enda dem kunde föreslå Kalla, jag älskar den blomman men i augusti brukar styckpriset ligga på 50 kr och jag tycker det känns lite väl glammigt för en blomma som ska stå på bordet till en dukning.. Behöver dessutom runt 15 stycken + 14 stycken till kyrkan.. Någon som vet någon annan blomma som finns i augusti i den här lila färgen?

• Pluppe
    malli716 skrev 2012-05-31 20:30:01 följande:
    Prärieklocka! Där har du typ exakt en lila färgen du säker. Finns både som dubbel och enkel, dvs med olika många kronblad. Här har du ett exempel på en enkel:
    www.google.se/imgres?hl=sv&sa=X&biw=1366&bih=...:&imgrefurl=http://jagstamparpaditthjarta.blogspot .com/2009/10/infor-mandagens-prov.html&docid=H8VaF UM-9aryRM&imgurl=4.bp.blogspot.com/_cZbNl2E h8e8/StdGtm2EjCI/AAAAAAAABJo/u_MShu40KHU/s400/Eust oma_grandiflorum_purple_02.jpg&w=253&h=400&ei=T7jH T8_jGtT14QTxrPTFDg&zoom=1&iact=hc&vpx=535&vpy=229& dur=41&hovh=282&hovw=178&tx=119&ty=153&sig=1013256 38403091230383&page=1&tbnh=122&tbnw=77&start=0&nds p=26&ved=1t:429,r:12,s:0,i:108 
    Tack så mycket! Den färgen skulle ju funka perfekt!

Ingen som vet hur det fungerar det här emd att färga blommor. Tillexempel rosor, om man vill färga den lila, funkar det och hur mycket kan det kosta tro?
  • Pluppe

Var på auktion idag..

Ropade hem 50 stycken genomskinliga "tjocka" ljuslyktor (egentligen var det 48 st till men dem var i mörkgrönt, mörkblått och ljusblått/turkos) för endast 70 kronor!! Lyktorna ska målas i botten med lila färg för att få lite effekt på dem.

Fick även med mig en stor kartong med tändsticksaskar (det är 10 askar/förpackning och i kartongen ligger minst 100 förpackningar, så vi kommer nog aldrig mer behöva köpa tändstickor haha), detta kostade oss 30 kronor!!!

Och så lyckades vi ropa hem låga cocktail-glas, 48 stycken närmare bestämt, för 30 kronor! Dem ska vi använda som ljuslyktor (med ett mörklila sidenband runt foten) på speglarna som ska ligga på borden ihop med dem låga ljuslyktorna.

Hittills har jag hunnit med tändstickaskarna.. Det kommer ligga 3 stycken på varje bord bredvid ljusen så jag behövde bara "fina" till 15 stycken. Så här kommer en bild på hur dem blev :)

• Pluppe
    Fröken fantastisk skrev 2012-06-03 12:23:31 följande:
    Men shit! VAR BOR DU? En sån auktion vill jag verkligen gå på, gud så skoj! Jag skulle verkligen vilja se bild på de genomskinliga (och färgade också såklart) ljuslyktorna, låter ju jättespännande. Släng upp en bild på cocktailglasen när du ändå håller på. Låter fantastiskt tycker jag
    I linköping :) Dem håller på och rensar ut Folkets parks alla ägodelar.. Dem färgade ljuslyktorna har jag precis sålt till en tjej, 47 stycken tror jag det blev i mörkgrönt, blått och ljusblått, var ful och sålde dem för 3 kronor styck, hon ville köpa alla och fick ett paketpris på 100 kronor som hon tog.. Jag köpte dem för 70 kronor och då fick jag ju även med dem genomskinliga så jag gjorde en vinst på 30 kronor och betalade inte ett dugg för mina ljuslyktor som jag har kvar mohahaha!

Jag lovar att lägga in lite bilder vartefter, ligger i feber och halsont nu så dem bilderna kommer i veckan istället :)
  • Pluppe
    vinterfrost skrev 2012-06-03 16:00:23 följande:
    Haha det är väl den bästa affären! O om hon var nöjd så spelar det väl ingen roll ;) Hon fick ju ett bra pris hon med
    Haha jag är väldigt nöjd med den affären :D Och hon med, det var ett riktigt kap :D
  • Pluppe

Idag har det pysslats lite..

Här är dem genomskinliga ljuslyktorna som vi ropade in på auktionen.. Har bara målat hälften ännu. För att ge lite effekt i dem färglade jag botten på dem och duttade även lite på kanterna så det blev lite prickigt.

Färdiga resultatet utan ljus

Med ljus i, prickarna syns lite och kanten på ljuslyktan speglas lite lila.. Vi ska ha dessa ljuslyktor ståendes på speglar på borden så förhoppningsvis blir det lite mer effekt då..

Provmålade även vaserna och gav dem lite lila effekter, tanken är att ha en vit ros i varje vas.

Och igår gjorde jag iordning "kuvert-lådan" för alla kuvert man (kanske) kommer få. Gjorde en liten sned girlang av scrapbooking blommor och lådan är rund i hård kartong, köpt i en decopage affär.
  • Pluppe
    bride to be 2012 skrev 2012-06-29 17:12:18 följande:

Dåligt väder = pysselväder.
    Bra, för då fick jag klart festhäften och vigselprogram.
    Nu blev jag nyfiken :) Hur fungerar sidorna i ert festprogram, antar att det är det avlånga? Vi har 2 papper i vårt program, framsida + 6 sidor inuti + baksida, vi vet däremot inte hur vi ska få till det snyggt så dem sitter ihop. Hur har ni gjort med ert sidenband är det där som dekoration eller fyller det funktionen att hålla ihop alla sidor? :)
Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer