• Söta Wiol

Pysseltråd med tips och idéer

Litet tips från mig ..

Av silkespapper eller tunna servetter kan man enkelt vika fina pompoms, ska trä flera på tråd och hänga upp i taket på festlokalen men bara använda mig av lilatoner och vitt. Tjusigt att göra små och fästa påservettringar eller stora och fästa med sidenband bak på stolarna.

Klipp ut flera kvadrater av pappret,vik som ett dragspel, fäst med en bit tråd i mitten och runda av kanterna på vikningen med en sax. vik ut bladen och du har en fin blomma =)
  • Söta Wiol

Hej. Ser att ni redan besvarat frågan om pompom bollarna =) Hoppas ni fick til det. På martha stewart finns det mycket fint man kan pyssla. Istället för en båge ovanför brudparet kan man som någon skrev hänga något bakom istället. Det var även min plan. Ska hänga denna dekoration bakom. Ett stort trä hjärta som jag har hemma på väggen i sovrummet. Det blir både stilrent och enkelt, fint på foton dessutom.
  • Söta Wiol

Hej.

Jag delar med mig av mina enkla servettringar som jag gjort. Och helt gratis dessutom! Vi tapetserade nyligen om hallen med pärlemoskimrande tapet, och det som blev över sparade jag till pyssel. Tapeten är lagom kraftig och styv och perfekt att göra servettringar av. Så jag klippte till lagom breda och långa remsor och sen stansade jag kanterna med en kantstans (finns att köpa på nätet, pysselaffärer, tradera m.m.) Och limmade ihop dem. Så här enkelt och fint kan det vara till ingen kostnad. Har du ingen snygg tapet hemma så fråga på tapetaffären efter gamla pärmar, dom brukar skänka bort dom när dom får in nya. Då kan man ha flera olika mönster fast kanske i samma färgtema. Funkar ju annars med vilket papper som helst nästan. Bredvid ser ni mina egengjorda godiaskar.

• Söta Wiol
    Just Me skrev 2012-01-20 13:12:27 följande:
    Åh hur gjorde du godiskaskarna och fr vilket material? Oxå fr tapet?
    Och hade du en mall till dem?
    Dem var jättefina, o servettringarna oxå! Tror vi ska förbi tapetaffären idag...

Hej. Tack så mycket =)

Till askarna har jag använt material från pandurohobby.

Mallen hittar du här http://www.pandurohobby.se/Katalog/90-Sla-in-Ge-bort/9030-Inslagning/903015-Schablon/1/926690-Askmallar-3-olika-akryl

Det är den långa smala asken, men när jag använde den askmallen så gjorde jag den hälften så liten bara. Det är bara flytta efter schablonen och förminska den på pappret du ska använda, du behöver alltså inte klippa i mallen.

Alltså...Rita upp formen på pappret så stor du vill ha den, klipp ut, dra i markeringarna där du ska vika med något vasst verktyg (exempelvis saxen, en nyckel, pincett eller vad som helst lämpligt), men inte för vasst så det skadar pappret, ska bara bli ett avtryck så det går lätt att vika där det ska vikas. Limmade ihop dem med smältlim sen och dekorerade. Tog ett tag men jag är nöjd med resultatet.

Papprena, organzabandet och pärlorna är också från panduro.

Hoppas du förstod min beskrivning.

• Söta Wiol

Hej. Det finns en liknande stans på pandurohobby, skriv stans i sökrutan och bläddra så hittar du flera användbara. Tror den kostade 69 kr bara. Stansen jag använt är nog köpt på Lidl om jag inte minns fel.

Tjusiga servettringar!

• Söta Wiol

Jag tycker vimplar i taket i marina mönster och färger är fint,och sen även segelbåtar och livbojar. Och drivved så klart! Om du hittar en gammal livboj kan du ju måla den och skriva era namn på, det skulle vara en fin detalj i bröllopslokalen!

• Söta Wiol

Bidrar här med en liten ide´till placeringskort som jag har tänkt göra. Klipp ut ett hjärta i valfritt papper, skär ett jack i den med skalpell och skriv namnet på. Sen sticker man fast den på vinglas kanten. Stilrent och fint.
  • Söta Wiol

Tänkte bara visa upp våra inbjudningskort som jag gjort själv. Dom blev ivägskickade igår, så idag blir det officiellt =)

Har använt mig av tags som jag skrev ut med skrivaren på vanligt papper och sen limmades dom på kartong för att bli lite styvare, fästes på en annan kartongbit som jag klippte kanterna runt med mönstersax. Hjärtbården gjorde jag med kantstans,pärlor och band är köpt från panduro, kortbottnar från tradera, blommor beställt från thailand. Och under tagsen har jag använt distanser för att få lite 3d effekt så inte allt blir platt. Inuti är info skrivet på ett hjärtstansat papper som är vikt och fastsatt i kortet. Och det glittriga pappret i botten är hör och häpna våran hall tapet =)
  • Söta Wiol
    drömmer skrev 2012-04-04 17:10:36 följande:
    Fantastiskt fina! Var det inte svårt att få till kantstansen? Eller har du en stor? Har bara sett såna små så man får sitta o klippa bit för bit .

Tack "Drömmer" och "Saandraa", blev himla nöjd. Ja den räckte inte till hela bredden utan fick stansa tre gånger för att täcka varje sida. Men det går fint när man lär sig hur man ska göra.

"Knyttan" - bra jobbat. Lägg gärna upp en bild på dem. Nyfiken.

• Söta Wiol

Tack alla ni som skriver att mina kort var fina =) Blir så glad. Just min stans har jag snott av min mor =) Tror hon köpt den i Finland någonstans, men jag kollade på nätet och hittade att dom sålde den även här http://www.familjekontoret.se/?cat_id=214

Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer