• annapanna88

Pysseltråd med tips och idéer

MySweetShadow skrev 2012-02-01 09:18:00 följande:
    Såg något tjusigt i en bröllopstidning (?)... Dom hade köpt strumpebands-band o gjort servettringar av. Sånna ska jag lätt göra! Lite kul grej tycker jag. 5 kr/st tror jag dom vart o kosta oxå...
    Strumpebands-band? Kan man köpa det i metervara eller måste man köpa flera strumpeband och klippa sönder?
  • annapanna88

Då var man lite mer utbildad i strumpeband, spetsar och resårer ;)

Cosy: Vilken tygaffär var det? Bor i Skara nämligen så det hade ju inte varit omöjligt att ta en titt...

• annapanna88
    EmelieKarlsson skrev 2012-02-24 20:31:31 följande:

Jag är inne på att sy våra servetter istället för att hyra/köpa. Någon som vet vart man i så fall köer stärkelse spray? eller om det finns något annat sätt att få stärkelse i tyget?

Jag köpte på ICA! Har sett på ÖoB också!
  • annapanna88
    Viccan skrev 2012-02-29 10:39:21 följande:
    Jag har redan sytt klart servetterna.
    Tvättat, stämplat (med vårt monogram) och strykt.

Vi köpte gardiner från Ikea och fick ut ganska många servetter på dom.

Här kommer en bild.

Lycka till!
    Vad har du använt för färg att stämpla med? Jag har funderat på att göra samma sak nämligen men är inte så duktig på sånt där :D

Jag har sytt servetterna av IKEAS billiga kökshanddukar :)
  • annapanna88
    Nudax: Jättefint! Jag har funderat länge på hur jag ska göra med servettringar, men att bara knyta ett band om som du har gjort var ju superfint och enkelt! Tror jag snor den idén rakt av ;)
  • annapanna88
    Emmma: Jättefina inbjudningskort! Vi har också vitt, grönt och guld som temafärger och vi verkar ha tänkt lite lika :D

• annapanna88
    FelizLane skrev 2012-04-06 21:31:30 följande:
    Någon av er som ska stärka era egen sydda servetter? Måste ju tvätta mina nu när dom är färdigsydda.. Men skulle vilja att dom blev liiiite stelare. tips?
    Finns stärkspray! När servetterna har torkar efter tvätten sprayar du bara med stärkspray och stryker dem. Vet inte hur stela de blir, har inte provat själv ännu, men antar att man kan styra det lite själv med hur mycket man sprayar på :)
    Verda Spraystärk tror jag den jag har heter. Köpte min på ICA, men har sett på de flesta stora affärer och ÖB!
    Lycka till!
  • annapanna88
    teddy skrev 2012-04-16 20:03:36 följande:
    Ja precis, de va ju lite de jag menar... vet bara inte HUR jag ska göra...
    O de där me att gjuta betong kanske e lite avancerat?
    Jag har gjort små hjärtan av trolldeg med ett mini pepparkaksmått, gjorde ett litet hål med en nål innan de "gräddades" i ugnen. Sprayade de sedan med guldfärg och gjorde "pinnar" med öglor på av guldfärgad ståltråd. Kan lägga upp bilder här när jag laddat ner dem på datorn :)
  • annapanna88

Lite konstigt ljus, men här syns principen iaf :D
  • annapanna88
    Stike skrev 2012-04-27 22:23:42 följande:
    Det där med knoppa lakanem var ju super billigt. Har du tips på vad man kan göra med de?
    Vi ska ha till dukar och stolsöverdrag!
  • annapanna88
    Stike skrev 2012-04-29 22:06:15 följande:
    Oj vad pyssliga ni alla är! Hur gör ni stolsöverdrag? Syr ni själva? Eller slänger ni bara över de på en stol o knyter på något sätt? Jag vill jätte gärna ha stolsöverdrag men att köpa är ju superdyrt!!!
    Jag hittade en instruktionsvideo på youtube om hur man knyter ett knoppalakan runt en stol som stolsöverdrag så tänkte göra så :) Orkar inte sy så många överdrag som behövs ;)
Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer