• Solstice

Pysseltråd med tips och idéer

Åh, vad mycket fina pyssel och idéer det fanns i den här tråden!

Vi skickade ut våra inbjudningskort förra veckan, valde att skicka dem så pass långt innan för att ge folk en möjlighet att välja om de vill komma eller inte. Om vi skickat dem senare så kanske folk redan har planer eftersom det är mitt i sommaren och då har de ingen möjlighet att välja resonerade vi.

Har gjort korten själv av pärlemorpapper, grönt sidenband och grön text eftersom vi har grönt och vitt som tema. Ganska enkelt men stilrent eftersom vi vill ha det så.

Dukningen kommer också att gå i dessa färgerna och det gröna sidenbandet kommer vara som en genomgående tråd genom allt eftersom jag kommer binda ihop festprogrammet med en smalare variant och knyta en rosett kring servetterna istället för servettring.

Igår klippte jag ut cirklar i tyll som ska bli små påsar med godis till varje gäst som också snyts ihop med samma sidenband och så kommer jag trä på ett litet pappershjära med våra namn.

• Solstice
    Just Me- Tack, ja jag har gjort dem själv.

Pulmonate- supersnygga & roliga inbjudningar verkligen!

Protexblue- kolla in på Panduro. Var där i dag och köpte tyll (sjukt nog kostade deras hälften så mycket än i de tygaffärerna jag varit, dock mer än de länkar som finn längre bak i tråden) och de har supermycket olika sorters band, trådar och annat som du kan använda och knyta. De har även webbshop men ibland är det lättare när man får se och klämma på sakerna i verkligheten.
  • Solstice

För att hålla fingrarna sysselsatta under kvällens Melodifestival provade jag att göra ett par olika tyllbollar.

Testade denna varianten men den repade jag upp för det kändes inte helt 100, så jag gick på denna istället som jag tyckte blev riktigt bra.

Den första hade jag som det stod en ca 3m lång remsa som var 23 cm bred och sydde i mitten (den vänstra bollen), sedan provade jag att lägga materialet dubbelt (den högra bollen) eftersom det tog evigheter att sy de tre metrarna kändes det som. Vet inte vilken jag tycker blev bäst.

Sedan klippte jag yttterliggare 3 remsor, 2 st som var ca 1,5cm breda och en som var ca 3 cm bred och gjorde två mindre bollar men där vet jag inte- de stora blev bättre.

• Solstice
    Tinzi skrev 2012-03-11 11:12:25 följande:
    tjusigt! Önskar bara att jag fattade HUR man gjorde dem :(
    Det är lite pilligt innna man får in snitsen men eg inte speciellt svårt och efter att ha gjort ett par så insåg jag att man måste inte vara milimeternoggrann för det syns inte ändå!

Kolla på länken till Marta Stewart som jag har ovan och prova!
  • Solstice

Jag hittade dessa söta och blev genast sugen på att pyssla ihop några att hänga i partytälten men samtidigt så vill jag ha vimplar, tyllbollar som jag gjort, pappersblommor och vill inte att det blir för spretigt utan att det ska vara snyggt också inte bara för att jag vill göra massa saker som är fina...

http://www.thehouseofsmiths.com/2010/02/hanging-roses-i-was-browsing-blogs.html

Får kanske sätta mig och bestämma hur jag vill ha det

Glad påsk på er alla pysslare!
  • Solstice
    aviman skrev 2012-04-04 21:57:55 följande:
    Hahaha, jag försökte göra pompoms nu - men ska nog göra det någon dag när jag är pigg och har riktigt material hemma. Hade EN ENDA servett i lägenheten, och det var en sketen fejk 500-lapp - asful ju!

Såhär blev den:

Fin, va? {#emotions_dlg.djavulsk}
    Jag gjorde med silkespapper och visst var det pilligt men ändå ganska nöjd med resultatet! Prova det istället!
  • Solstice

Var på IKEA häromdagen för att köpa en bokhylla till grabbarnas rum och så "råkade" vi gå förbi lakansavdelningen och så "råkade" det följa med 15 Knoppa lakan hem! Tänkte ha dem till att dekorera partytälten med på något sätt men hur får vi se. Blev lite förvånad att sambon var med på det direkt!

• Solstice

Vi tänkte nog drapera dem i partytälten, vi ska ha utomhusbröllop och tänkte det hade varit trevligt att göra det lite mysigare.

• Solstice
    Martinaa skrev 2012-05-06 11:46:25 följande:
    Här är en bild på bordsplaceringskorten jag gjorde med hållare i trolldeg! :)

Hur jag gjort dem och mycket mer bröllopspyssel kan ni läsa här: pysselochpapp.wordpress.com/
    Superfina! Härliga färger på hjärtanen och när korten var lite mer än ett enkelt kort
  • Solstice

Vi ville ha likadana flugor till grabbarna som mannens slips men hittade inga, dock vi hittade vi en slips som vi gillade på ebay.com och vi budade hem två stycken för 0,99USD styck! Den ena sprättade jag upp och sydde om till två stycken flugor. Plättlätt och är nöjd, ska bara i gummiband också.

Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer