• Mariem

Pysseltråd med tips och idéer

Mina caketoppers som jag gjort i cernitlera.
  • Mariem

Rosor av silkespapper som jag ska använda både som gåva och placeringskort. Ska knyta fast en namnskylt runt varje ros och lägga vid varje tallrik. Dock har jag 30 rosor kvar att tillverka, börjar bli lite långtråkigt nu...
  • Mariem

Dom är inte så svåra att göra, man rullar ihop en remsa silkespapper. Man tar ett ark silkespapper, (som är dubbelvikt från början) så viker man från kortsidan ca 7 cm upp och sen klipper man längst med den uppvikta kanten. Det man vill ha är två dubbelvikta remsor (på längden)som är lika långa som pappret är brett. Dom ska ligga på varandra. Sen rullar man från ena ändens hörn, tight i början och lösare mot slutet tills det ser ut som en ros. (man håller hela tiden i nederkanten, det är överkanten dom blir rosen) Sen när man är nöjd snurrar man ihop fästet med en ståltråd, jag använder blomstertråd som är grön och tunn. Ändarna på ståltråden bildar stommen på skaftet. Skaftet kläs sedan med blomstertejp som är grön lite elastisk och klistrig. Den lamm man även forma till blad. Ska försöka ta några steg för steg bilder och lägga upp, kanske göra en youtube video, för det är svårt att förklara i text... Allt material har jag köpt på panduro. Under valet satt jag i valstugan och gjorde en massa såna här rosor (fast röda) som jag delade ut. Folk blev gladare för dom än för riktiga rosor! :)

• Mariem

Korg till toaletten med handukar, har köpt 100 st på Ikea, 3 kr st. Tvålar och doftljus för att mysa till det lite. Har gjort 5 korgar, en till varje toa. Sen är det bara att slänga handuken i en tvättkorg när man använt den.
  • Mariem

Blomanna och chicita -Det finns redan vanliga pappershandukar, men jag tycker att det känns så himla tråkigt. Vi har festen på ett slott och allt känns jättelyxigt förutom toaletterna som är riktigt tråkiga.Därför ville jag göra någonting för att höja känslan även där. Så när handdukarna tar slut så får man väll helt enkelt använda dom tråkiga pappershandukarna!

Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer