• Tinzi

Pysseltråd med tips och idéer

Hanna05 skrev 2011-10-05 12:36:12 följande:
    Eller så gör man en gästpresentation per bord så de kan sitta vid bordet och läsa :) alltså ett enkomt häfte :)
    Det var ju bra! tack! :)
  • Tinzi
    camillalm skrev 2011-10-05 20:16:52 följande:
    Jag tycker att idén med presentationen på placeringskorten var kanon! Men jag tänkte komma med en idé om det =)
    Eftersom du redan har gjort placeringskorten så kan det ju vara svårt att lägga till text nu, varför inte klistra på ett papper på baksidan av placeringskortet men bara limma det i kanterna så blir det som en "ficka", däri kan du stoppa ett litet kort som presentationen står på med ett snöre i som gästerna kan dra ut, en sk "tags" på scrapbookingspråket =)
    Då förstår det inte dina placeringskort och gästerna får en trevlig överraskning.Förstår du min förklaring... =)
    jätte bra! MEN mina placeringskort är mini små (se bild)

• Tinzi

Det får nog bli några rader om varje gäst & in i en sån här på varje bord (se bild)

annars vet jag inte :(

• Tinzi
    Hanna05 skrev 2011-10-06 08:06:36 följande:
    Funderade också på ngt sådant där!
    Ikea, billigt & bra :)9 kr st tror jag! Vad ska du ha i dina?
  • Tinzi
    augusti2012 skrev 2011-10-06 14:16:19 följande:
    Tinzi: från början tänkte jag ha den ramen till maten. Vi kommer ha buffe. Blir stilrent att ha dem i den ramen. 
    *tipsa* :) 
    oki, och jag tänkte ha bordnr i den :) vi får se hur det blir :)
  • Tinzi
    Sandraaa skrev 2011-10-06 17:15:48 följande:

Jag kommer nog pyssla ihop sådana här bollar i olika storlekar till vårt bröllop! Ska testa och se hur det blir.. Skiter det sig så får det bli något annat. :D
    vilka bollar? sådana man hänger i taket? hur gör man sådana isf? :)
  • Tinzi
    Chicita skrev 2011-10-26 17:49:52 följande:
    Nej nej nej...
    Ris är inte farligt för fåglar... Man använder till och med ris att mata fåglar med. Det är en myt att fåglarna tar skada. Flört
    Möjligtvis är den skapad nån gång av kyrkvaktmästarna / prästerna vem vet.
    Men anledningen till att man inte ska kasta ris vid kyrkan är av två anledningar.
    1: Riset lockar till sig råttor och fåglar som förstör och skitar ner
    2: Ofta är det många bröllop samma dag direkt efter varandra. Och att städa upp ris är inte så lätt. Speciellt inte om det är grusgångar utanför kyrkan. 

Oavsett vad man kastar på brudparet så gäller ju ovanstående två anledningar.
    Fråga alltid prästen om det är ok innan ni kastar nåt.

Men också - att ha med sig ris eller liknande för gästerna att kasta på brudparet är ju som att säga att "nu ska ni önska oss lycka, välgång och fertilitet". 
    Traditionsenligt så är ris något som gästerna tar med hemifrån för att kasta på brudparet just för att dom ska offra något som kan gro och spira.
    Jag läste någonstans att det från början var utsäde som man kastade. Alltså havre, vete, korn osv. Men att det övergick till ris sen eftersom det inte var lika vasst + att det vita gjorde sig bättre på bild när kameror blev uppfunna och mer i var mans hand... 
    Jag har då pratat med en fågelexpert som säger att fåglar INTE mår bra av at äta rått (okokt) ris :)

Och sen så tror jag tyvärr att man riskerar att stå utan ris för jag har då aldirg varit med om att någon haft med sig eget ris på de bröllop jag varit på även om det var så förr...etc. Men hade ju varit bra OM dom gjorde det så man slapp tänka på det :)

Vi skall iaf ha såpbubblor :) har dock inte köpt till alla 93 gästerna utan bara 50 st (DYRA)
    Så får helt enkelt räcka :)
  • Tinzi
    Hanna05 skrev 2011-10-27 07:52:45 följande:
    man kan ju ta en spåbubbla-grej per "par" då räcker det nog :)
    Ja precis, sen tar kanske inte farmor å gammelmorfar såpbubblor tänkte vi :)
  • Tinzi
    Sandra och Joakim skrev 2011-10-30 15:59:03 följande:
    En varningslampa dök upp i mitt huvud när jag läste såpbubblor. Kan det komma såpbubblor på klänningen utan att den förstörs? Jag har aldrig varit med om detta men såpbubblor och vit klänning kan nog rimma ganska dåligt. Eller är det någon som vet?
    hehe jag får akta mig lite helt enkelt...detta är iaf bubblor i spec. till bröllop (tårtformade köpa på myheart) så hoppas de inte fläckar :)
  • Tinzi
    Klantus skrev 2011-11-20 17:58:22 följande:
    Ja vi får se om det inte blir några till i sommar :)
    Hur gör man dem? :)
  • Tinzi
    pulmonate skrev 2011-12-06 21:44:51 följande:
    SÅ! Nu har jag ÄNTLIGEN gjort färdig en "blomboll" utav veckotidningspapper! Det tog sin lilla tid! Nu får jag fundera på om det verkligen är något jag vill göra till bröllopet (där jag "egentligen" borde göra 20st (1 hängande på varje sida på främsta 10 raderna).
    Här på bloggen kan ni läsa hur man gör om ni är intresserade!
    pulmonate.blogspot.com/2011/12/wedding-inspir...

ojoj sicket jobb! :)
  • Tinzi
    Pluppe skrev 2011-12-30 23:42:16 följande:
    Jag behöver er hjälp! Har köpt ett 40-tal av dessa gamla vinägerflaskor på loppis för en billig peng.. Tanken var att jag skulle använda dem som ljusstakar med vanliga kronljus och sedan fylla flaskan med något som går i färg med vårt tema men hålet i flaskan var ju självklart för stort så ljuset åker igenom.. Har någon en smart och säker lösning på hur jag kan få ljuset at sitta fast och det ska gärna vara lätt att byta ut ljuset. Eller har ni någon annan smart idé som jag kan göra med dem här flaskorna (behöver inte innehålla ljus ifall det skulle vara så)..

Vår lokal har 20 sådana här och jag har nån hemma...jag ska knyta ett svart sidenband runt om,lite vatten och sen 1-3 rosor i varje = KLART ::)
  • Tinzi
    Söta Wiol skrev 2012-02-19 12:03:38 följande:

Bidrar här med en liten ide´till placeringskort som jag har tänkt göra. Klipp ut ett hjärta i valfritt papper, skär ett jack i den med skalpell och skriv namnet på. Sen sticker man fast den på vinglas kanten. Stilrent och fint.
    TYP sådana har jag gjort (se bild)
  • Tinzi

Nu har jag ingen bild, men jag har tagit en kartonsida från en stor kartong, häftat fast ett tjockare svart tyg/väv, sen limmat fast (tjockare papper på som jag delat på mitten (A4) och sen klippt ut svarta remor där jag sen ska limma vita papper med namnen på, det skall bli en bordsplaceringstavla som skall stå i entrén.

• Tinzi
    drömmer skrev 2012-02-28 09:42:29 följande:
    Då vill vi se bild när det är färdigt !!
    Det är färdigt :) bara namnen som saknas, och bild då :)
  • Tinzi
    Solstice skrev 2012-03-10 23:46:54 följande:
    För att hålla fingrarna sysselsatta under kvällens Melodifestival provade jag att göra ett par olika tyllbollar.

Testade denna varianten men den repade jag upp för det kändes inte helt 100, så jag gick på denna istället som jag tyckte blev riktigt bra.

Den första hade jag som det stod en ca 3m lång remsa som var 23 cm bred och sydde i mitten (den vänstra bollen), sedan provade jag att lägga materialet dubbelt (den högra bollen) eftersom det tog evigheter att sy de tre metrarna kändes det som. Vet inte vilken jag tycker blev bäst.

Sedan klippte jag yttterliggare 3 remsor, 2 st som var ca 1,5cm breda och en som var ca 3 cm bred och gjorde två mindre bollar men där vet jag inte- de stora blev bättre.

tjusigt! Önskar bara att jag fattade HUR man gjorde dem :(
Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer