• pulmonate

Pysseltråd med tips och idéer

Här kommer lite mer ideer som jag tyckte var piffiga! :)

Detta är ett alternativ till de vanliga "blom-bollar". I andra alternativet gör alltså blommorna av vanligt tunnt papper. Typ Tissue paper. (åh vad min svenska har blivit dålig..sorry). 
    Man kan köpa styrofoam bollar i de flesta hobbyaffärerna. Jag tyckte dock de var lite dyra när jag såg dom i en butik här. De kostade 4euro. Vad kostar sånna i Sverige. Känns som att det går att hitta billigare?

• pulmonate

Vad roligt att ni gillade dessa ideerna! Det är bara till att pyssla! Säg till om ni provar någon av dessa och berätta hur det gick! Det mesta av mitt pyssel kommer jag göra efter examen i Mars! Hinner inte så mycket innan dess!

Hmm...var fick jag dessa bilderna ifrån? Det är mycket möjligt att det var just Martha Stuart! Jag är inne där då och då och tittar!

Ja visst är det söta med små bollar! :) Tänkte kanske ha blombollar hängande på stolarna vid bröllopet (bara längs med gången) och det är ju så praktiskt att man kan förbereda detta i förväg! Har man riktiga blommor så antingen måste man göra det dagarna precis innan bröllopet eller beställa det från en florist. Då blir det ju både dyrare och mer stressigt! Detta tyckte jag var hur sött som helst! Jag kommer nog att göra bollarna som är som dom gula! Jag gör nog inte alla likadana..kanske i 2 olika färger, eller olika blommer (mönster på pappret) i en och samma boll. Vad tycker ni?

Vi har egentligen inga så färggranna färger i vår "colour palette" till bröllopet. Champange, grå/blå, ivory, oliv..

• pulmonate

Haha, ja det är bra att ni inte är personer som jag känner personligen och där mina gäster kanske går på era bröllop, så ideerna kommer fortfarande att verka unika även om alla snor ifrån varandra!! Till mina vänner håller jag nog ideerna mer hemligt. Vill de sen sno ideerna till ett bröllop efter vårt så är det heeelt ok! Känner man nog sig stolt istället!

Till växterna hade jag tänkt så dem själva. Så detta blir ett projekt frammåt våren. Får konsultera någon på ett växthus och fråga vilka som växer relativt snabbt så att man har något till Augusti! Det blir ju bara dem italienska gästerna som får en riktig växt, för hur ska svenskarna och australiensarna ha med sig det hem? Så till de andra blir det bara 3-5 frö i en juteväv påse. Till varje påse och växt kommer jag göra minst en tyg blomma som också blir en present. 
    Jag köper en sån plastkruka som har 25 krukor i ett! (förstår ni??). Sånna billiga i svart plast som dom har i blomsterbutiker. Sen delar jag på dem, virar in hela i juteväv och tar och knyter ihop det med ett snöre med en tygblomma.. Växten kommer att komma ut genom toppen. 

Jag ser framför mig att växten ska vara en Eucalyptus ifrån Australien då även blommorna kommer att vara Australiska främst.

Solfjädern tyckte jag var en jätte söt idé. Vi kommer ju att ha utomhusbröllop mitt i sommaren i Italien där medeltemperaturen brukar ligga över 30C. Så en solfjäder som vigselprogram är ju hur passande som helst! :)

Nja, min kille är inte särskillt praktisk när det gäller pyssel. Han är mer en datorkille. Men är det något väldigt enkelt så kanske det går! haha!

• pulmonate
    filibustern skrev 2011-11-16 16:32:49 följande:
    oh vad snyggt! vi ska ha skogstema (grankvistar) på vårt bröllop, har haft lite funderingar på placeringskort men kommer inte fram till något. men dom där krukorna med tyg runt var ju en bra idé! får man stjäla den? 
    Hehe, ja gör du det! Det passar ju perfekt till ert tema! Vad ska ni mer ha för dekorationer?
    Vi har lite lantligt, eco-chic på vårt.

För er som ville göra de där bollarna så finns DIY beskrivning här:
    http://ruffledblog.com/do-it-yourself-tissue-paper-pomanders/
    Men ja, det är efter Martha Stewarts guide, bara att denna är lite mer utförlig.

Man måste nog använda tissue paper. Det billigaste är väl om man använder vita näsdukar? Eller? Har någon sett billigt tissue paper i Sverige? Man behöver nog rätt mycket för att göra dem. Där säger hon att hon använder ca 40 ark per boll! Alltså för 10 bollar, 280 ark. Det är en hel del! Och hon nämner även att det tog henne 18 timmar totalt. Hon menar väl för alla, hoppas jag och inte per boll! 
    Ja man får väl lägga någon timme i veckan då!  
  • pulmonate

Mmm, båda är jätte fina! Undrar hur det blir prismässigt! Får gå o se vad silkespapper kostar här. Om man köper sån som flyttbolag säljer så kanske det inte är så dyrt med silkespapper! Tyll kostar 29kr/metern. 

• pulmonate
    filibustern skrev 2011-11-18 08:59:11 följande:
    ja.. har funderat på att lägga massa kvistar i mitten av bordet och strö fejksnö på.. samt ev mossa i och runt ljushållare och så.. min brudbukett ska bestå av granris, kottar och ev lingon.. och min "tiara" ska även den bestå av granris. :) 

vad heter materialet som är rund krukorna? tänker potatissäckstyg... men det heter väl nåt särskilt? 
    Det låter jätte fint! Mysigt!!

Ja tyget heter Juteväv. I malmö säljs det bl.a. på Stoff och Stil för 29kr/m. Man kan även beställa ifrån deras hemsida.
    Sånt tyg kan även bli bra som löpare på bordet som ni då lägger mossan och kvistarna på.

Chabar: ja om det kostar 20kr för 10 ark så blir det 560kr för pappret, samt vad styrofoambollarna kostar (här såg jag att de kostade 40kr styck, men tror att man kan hitta det billigare). I så fall blir det sammanlagt 960kr för 10 bollar!! Undrar vad det i så fall kostar att köpa 10st hos en florist?

• pulmonate
    Klantus skrev 2011-11-19 19:51:34 följande:
    Jag älskar dessa tyllbollar :) Tror det kan bli några sånna i taket på partytältet :)
    Ja visst är de söta!? Enkla och göra med!
  • pulmonate

SÅ! Nu har jag ÄNTLIGEN gjort färdig en "blomboll" utav veckotidningspapper! Det tog sin lilla tid! Nu får jag fundera på om det verkligen är något jag vill göra till bröllopet (där jag "egentligen" borde göra 20st (1 hängande på varje sida på främsta 10 raderna).
    Här på bloggen kan ni läsa hur man gör om ni är intresserade!
    http://pulmonate.blogspot.com/2011/12/wedding-inspiration-diy-paper-flower.html

Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer