• Chicita

Pysseltråd med tips och idéer

filibustern skrev 2011-11-18 08:59:11 följande:
    vad heter materialet som är rund krukorna? tänker potatissäckstyg... men det heter väl nåt särskilt? 

Det heter helt enkelt Säckväv Glad
  • Chicita
    Hanna05 skrev 2011-11-23 09:40:32 följande:
    Vad fina, hur hade du gjort dem!?!?
    Jag tippar på tapet och en pålimmad etikett... Glad
    Enkelt och effektivt
  • Chicita
    Cosy skrev 2011-11-24 13:43:50 följande:
    Min insperation tilkl inbjudnings korten

Jag vill ha en känsla av att det är gamla brevbuntar som man får all information på enskilda papper som en karta, nyttig information om var man kan bo osv

Fördelen med detta är att man behöver inte göra allt med inbjudningskorten på en gång uatn akn göra det eftersom. Ska börja med en karta snart försöka få den att se lite gammaldags ut 
    We did it on DreamHack. Geeky love
    Vilken bra idé

Vi hade ju medeltidstema. Och för att få fram den här riktigt gamla känslan så köpte jag en sån där sax som klipper ojämna kanter, samt en sorts stämpeldyna i barkbrunt som man använder för att stryka lite försiktigt mot den klippta kanten för att åldra den och få den att se nästan lite bränd ut.
    Vi använde ett tjockt vaniljfärgat lite pergamentaktigt papper som vi köpte på Bokia och det blev riktigt riktigt bra...
    Jag kombinerade Lucinda Handwrighting med Old English Font (la in första bokstaven i varje stycke som en bild, lite extra stor - i Old English) och resten i Lucinda så det såg ut som om det var textat av gamla munkar liksom Skrattande

har tyvärr inga bilder. Jag gjorde precis rätt antal eftersom pappret var rätt dyrt, och tänkte inte på att ta något kort på det färdiga resultatet
  • Chicita

Jag köpte våra på Bokia. Beroende på hur många man köper så kan priset variera. 
    Dom på Panduro går ju på ca 7,50 styck och du måste dessutom köpa dom i 5-pack
    Dom på Bokia gick på 5,50 som mest i vår butik. Jag köpte över 100 eftersom vi skulle ha tackkort också och då blev det 3,90 styck. Väldigt kraftig och påkostad kvalité. 

• Chicita
    Anna88 skrev 2011-12-01 09:50:56 följande:
    En fråga till ni som pysslar lite mera. Vi har samlat stenar som ska bli namnskyltar/bordsdekoration. Vad ska man använda för penna/färg att skriva på stenarna med?  Typ så här men vi vill texta med svart på våra stenar. 
    En permanent penna helt enkelt. Med filtspets helst.
    Om du vill göra det mer avancerat så kan du använda porslinsfärg och bränna stenarna i ugnen sen. Men det räcker med en vanlig penna för hårda underlag
  • Chicita
    MochR skrev 2011-12-04 19:14:30 följande:
    Nu har vår stämpel äntligen kommit Glad här ett test med guld på svartpapper!
    Kommer att bli på grönt eller på ivory färgat papper sen, ska testa vad som blir snyggast! Vi ska även emblossa stämpeln med genomskinligt embloss pulver så att det sitter bättre och blir ännu snyggare.

Har ritat monogramet själv och sedan beställt stämpeln Tungan ute
  • Chicita

Det enklaste är att sätta någon form av nät över öppningen (kycklingnät eller liknande med lite mindre maskor) och sen fylla flaskan med sand. Stoppa i ljuset genom ett hål i nätet och tryck ner lätt i sanden.
    Om du ska bara ha sand så får ljuset inte så bra stöd, eller så måste du fylla hela flaskan och trycka ner ljuset ordentligt. Vilket innebär att du måste byta ljus väldigt ofta.

• Chicita
    emelie och Jonas skrev 2012-01-04 16:32:47 följande:
    Det lät ju både fint billigt å enkelt! men förstod inte beskrivningen? /M man viker som ett dragspel,blir det inte som en solfjäder då bara ? 6ur fåt du det till en rund boll med massa 'blad'?
    Fortsätt läsa beskrivningen Flört
    "fäst med en bit tråd i mitten"
    Om du viker ut på båda sidor om mitten så får du en boll och inte bara en solfjäder.
    Speciellt om du viker flera kvadrater och staplar på varandra och sen fäster ett snöre på mitten, innan du viker ut, så blir det ju flera "solfjädrar" åt båda hållen. Vilket i slutänden formar en boll Glad

Däremot om du bara tar ett papper och nyper åt i ena änden, så blir det en solfjäder
  • Chicita
    CorneliaApplehoff skrev 2012-01-04 20:41:01 följande:
    Har förresten någon av er någon aning om detta kring brudbåge. Hur man gör? Hyr man? ska ni ha på ert bröllop? Helt konfunderad kring detta..
    Vi hade ingen sådan. Skulle inte haft någon även om vi haft ett traditionellt bröllop. Jag tycker det känns lite som att ha en neonskylt hängande över sig som blinkar med en stor pil "här sitter brudparet"
    (som om ingen förstår det ändå Flört)

Jag föredrar när det är dukat lite speciellt för brudparet. Kanske med löpare tvärs över bordet där dom sitter, eller en stor tablett / duk i form av hjärta som ligger under bara deras tallrikar (föreslagsvis vänt så att gästerna ser det som ett hjärta, och att brudparet har var sin "båge" av hjärtat som tablett)

Annars är det poppis att hänga upp något på väggen bakom brudparet också...

Men visst, om man vill ha en, så skulle jag hellre gjort en själv, av två björkar som jag binder ihop i toppen, eller en båge av heliumfyllda balonger... eller något annat Glad
  • Chicita
    K och S skrev 2012-01-12 18:40:54 följande:
    Är det någon som har något bra tips på var man kan få tag på bra material för att själv göra de tvinnade girlangerna på bilden? Behöver ju vara lite grövre papper som är långt, och som man kan räffla på något sätt.

Det brukar finnas créppat papper på de flesta hobbyaffärerna, köp så långa papper du får tag i och sen får du nog limma med limpistol misstänker jag för att skarva.
    Annars kan du vecka själv genom att använda en krustång om du har en Flört
Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer