ofelia skrev 2012-06-19 13:13:48 följande:
Så vackra saker alla lyckas få till! Kul att kunna botanisera bland bra idéer.
Jag har en liten fråga som jag hoppas att någon kan ge synpunkter på. Tänkte just börja pyssla kuvertlådan, och då slog det mig att vi kanske inte ens borde ha en sådan. Vi har meddelat att vi inte önskar oss några andra presenter än våra gästers närvaro, men att om någon ändå vill ge oss en symbolisk gåva skulle vi uppskatta bidrag till bröllopsresan.
Blir det tokigt att ha en kuvertlåda när vi sagt att vi egentligen inte vill ha några presenter? Och om man nu har en, hur får man då gästerna att förstå att det är just en kuvertlåda där de kan lägga sina medhavda penga-kuvert? Hur har ni andra gjort?
Vi sa också ifrån oss något - men att om någon ville ge en present så fick dom gärna bidra till festen eller resan.
Min svärfar snickrade en pulpet som var låsbar. På ovansidan fanns en slits där man kunde lägga ner kuverten (bredvid gåspennan och bläckhornet). Och på pulpeten så låg ju själva gästboken.
Det var för oss ett väldigt diskret sätt eftersom det inte blev "lägg ditt kuvert här" utan snarare "skriv gärna i gästboken och by the way...
om du råkar ha ett kuvert så kan du lägga det här för säker förvaring". Vår toastmaster visste ju om detta, så om någon frågade honom så sa han att dom kunde lägga den i pulpeten och samtidigt gärna skriva en rad i gästboken...
Nu kan ju inte alla snickra en pulpet. Men du kanske kan göra något ställ för gästboken på eller vid kuvertlådan så det blir mer naturligt att ha lådan där om du förstår hur jag menar...
Så här ser vår pulpet ut nu när den står hemma hos oss. Och i den har vi våra fotoalbum och andra minnessaker