• Chicita

Pysseltråd med tips och idéer

Nudax skrev 2012-05-22 22:50:56 följande:
    Den jag köpte hängde på en "rea-stång" tror jag och kostade 99kr om jag inte minns fel, hoppas du hittar en!

Tänker du en bild på hela den "klara"? Kan jag absolut göra, fast den ser ju likadan ut på andra sidan? =D Dock är den lite för bred i ryggen så ska komma på nått vis att ta in den lite där. Återkommer med helbild. Den första bilden i mitt inlägg är alltså så den ser ut i butik =)
    Ett förslag för att ta in den lite i ryggen på ett snyggt sätt...
    Smocka den. (Smocksöm alltså).
    Eller sy flera små veck, typ 1-3 cm höga bredvid varandra, så det blir som om man hade haft en tamp och sölja (som brukar sitta bakpå västar) men utan det utanpåliggande så att säga... bara vecken alltså 
  • Chicita
    Nudax skrev 2012-05-23 09:38:41 följande:
    Oj... utveckla gärna mer! (Kanske med bild?) =D Har avvaktat just att fixa ryggen för att jag behöver komma på nått bra sätt. Är ingen sömmerska direkt utan mer hobbysyr och blev väldigt glatt överaskad över hur jag fick till framsidorna. Har funderat mycket över ryggen, har tänkt mig två "kilar" (fast tvärt om, haha) bak på ryggen men då det är spetstyg är det svårt att sy i så då har jag funderat på att göra det längst sömmarna bak men vågar mig inte riktigt på det. Vill ju helst att det inte ska synas egentligen... Så... det låter spännande det du beskriver, men jag förstår inte riktigt =D
    Har ingen bild... Flört

Men så här kan du sy smocksöm
    http://josefindesign.blogg.se/2008/july/liten-smockskola.html

Och  andra varianten var mest att du syr små små veck på rad
    Så att du liksom får en rad typ så här:
    IIIIIIII
    Sömmarna ska vara nära varandra, om du typ viker tyget och syr bara en mm eller två in från kanten, sen gör du likadant med någon mm mellanrum.
    Men du måste börja på mitten i så fall och sy nya rader på varsin sida om mitten tills du uppnår rätt resultat. Tanken är att det blir lite liknande smocksöm, men mer "kontrollerat" veckande. Och du slipper fula elastiska trådar (även om du ju syr med väldigt tunn sådan tråd om du ska smocka i spets) 
  • Chicita
    Nudax skrev 2012-05-23 10:46:46 följande:
    Okej men då förstår jag. Helst hade jag velat ha tröjan som den redan är bak, bara rak och inga rynkningar... men det där kanske är enda sättet att lösa det snyggt. Får ta ett varv till och fundera =P
    Om du vill ha en helt slät rygg så måste du nog sprätta upp befintliga sömmar och helt enkelt sy om den där.
    Men ta hjälp av någon då som kan ta på sig boleron ut-och-in när du nålar. Så du ser att det blir slätt och fint för risken är ju att spetsen blir ful om du har sytt en gång i den.

Du kan ju testa att nåla flera veck  också på insidan, bara för att se hur det ser ut på ett ungefär 
  • Chicita
    Nudax skrev 2012-05-23 16:01:54 följande:
    Abslut, ska göra det (nåla ett par veck och se hur det blir). Tack för tipsen! =)
    Hoppas det funkar Glad
    Visa bilder sen när du är klar bara så vi får se hur det blev, är ju nyfiken nu Tungan ute
  • Chicita
    BlomAnna skrev 2012-05-28 12:17:16 följande:
    Mysig och rolig idé men vad händer om handdukarna tar slut? Nu vet ju inte jag hur många gäster ni har men säg att alla gäster går på toa 3 gånger under kvällen, det blir rätt många handdukar. 
    Ja jag såg den idén innan vi gifte oss och tänkte också att det hade varit jättemysigt (och fräscht).

Sen var jag på en nyårsfest där dom gjort såna korgar. Och efter ett par timmar så rotade folk i tvättunnorna efter handdukar som inte såg allt för använda ut.
    Och på vissa toaletter så hängdes dom sista handdukarna från korgen upp för att kunna användas flera gånger, vilket väl inte riktigt var tänkt så...
    Det tog slut på toapapper på alla toaletter väldigt tidigt också (antagligen för att många tog papper istället för att chansa på att använda någon annans handduk)...

Idéen är jättebra, men jag vet inte om det funkar så bra i praktiken som sagt.
    Dock är det ju upp till var och en Glad 

Jag skulle nog ha ställt in hushållspapper eller liknande på något skåp eller hylla på toaletterna också så det fanns alternativ om handdukarna tar slut 
  • Chicita
    Mariem skrev 2012-05-31 20:35:51 följande:
    Blomanna och chicita -Det finns redan vanliga pappershandukar, men jag tycker att det känns så himla tråkigt. Vi har festen på ett slott och allt känns jättelyxigt förutom toaletterna som är riktigt tråkiga.Därför ville jag göra någonting för att höja känslan även där. Så när handdukarna tar slut så får man väll helt enkelt använda dom tråkiga pappershandukarna!
    Då har du i alla fall annat...
    Det hade dom ju inte på det som jag berättade om. Så då är det lite skillnad Glad 
  • Chicita
    teddy skrev 2012-06-02 22:39:11 följande:
    En liten undran ang gästböcker.... jag har sett många fina gästböcker här som ni pyslat me själva, men själva har jag köpt en från ikea, ganska slät i cerise me nån slags svag bild av ett träd på... tror många vet vilken ja menar... men jag skulle nog vilja pimpa den lite... :) hur tycker ni att man ska göra? vad kan man göra? tips??
    Ingen aning om vilken du menar faktiskt...
    Men kan du inte fylla i trädet lite och sen kanske klistra på några löv eller små blommor på lämpliga ställen?
    Kanske lite bling också.
    Det finns ju självhäftande snygga bokstäver också som du kunde använda för att skriva era namn och datum kanske?

Kolla på panduro eller liknande affär så får du säkert massor med inspiration Glad 
  • Chicita
    ofelia skrev 2012-06-19 13:13:48 följande:
    Så vackra saker alla lyckas få till! Kul att kunna botanisera bland bra idéer.

Jag har en liten fråga som jag hoppas att någon kan ge synpunkter på. Tänkte just börja pyssla kuvertlådan, och då slog det mig att vi kanske inte ens borde ha en sådan. Vi har meddelat att vi inte önskar oss några andra presenter än våra gästers närvaro, men att om någon ändå vill ge oss en symbolisk gåva skulle vi uppskatta bidrag till bröllopsresan.

Blir det tokigt att ha en kuvertlåda när vi sagt att vi egentligen inte vill ha några presenter? Och om man nu har en, hur får man då gästerna att förstå att det är just en kuvertlåda där de kan lägga sina medhavda penga-kuvert? Hur har ni andra gjort?
    Vi sa också ifrån oss något - men att om någon ville ge en present så fick dom gärna bidra till festen eller resan.

Min svärfar snickrade en pulpet som var låsbar. På ovansidan fanns en slits där man kunde lägga ner kuverten (bredvid gåspennan och bläckhornet). Och på pulpeten så låg ju själva gästboken.
    Det var för oss ett väldigt diskret sätt eftersom det inte blev "lägg ditt kuvert här" utan snarare "skriv gärna i gästboken och by the way... om du råkar ha ett kuvert så kan du lägga det här för säker förvaring". Vår toastmaster visste ju om detta, så om någon frågade honom så sa han att dom kunde lägga den i pulpeten och samtidigt gärna skriva en rad i gästboken...
    Nu kan ju inte alla snickra en pulpet. Men du kanske kan göra något ställ för gästboken på eller vid kuvertlådan så det blir mer naturligt att ha lådan där om du förstår hur jag menar...

Så här ser vår pulpet ut nu när den står hemma hos oss. Och i den har vi våra fotoalbum och andra minnessaker 

• Chicita

Jag skulle nog hålla med de som skrivit att det är lite för mycket Minuz

Less is more i såna här sammanhang.
    Just nu känns det lite som det klassiska uttrycket "Everything but the kitchen sink" Flört

Jag älskar turkos, så jag skulle helt klart valt det turkosa bandet och även satt en turkos kant som ram runt "Bröllop".
    Orden längst ner till höger känns ditslängda. Skulle hellre ha textat dom på baksidan av dina lösa lappar inuti inbjudan istället.
    Klockan + blommorna med stjälkar och guldhörnen skulle jag också editerat bort (precis som dom andra säger).
    Skulle jag få den inbjudan i brevlådan så skulle jag nog tänkt "hittade hon inget mer att klistra dit?" Flört 

Om du sänker bandet lite, plockar bort det som nämnts ovan och flyttar ner "bröllop" lite + åt höger så kommer det där fina hjärtat du har i bakgrunden fram bättre också så man faktiskt ser vad det betyder.
    Jag trodde först att det var två cirklar tills jag tittade lite närmare. Såg inte att det var hjärtformat alls i början.
    Jag kanske till och med skulle låtit spetsen på hjärtat vara ovanför bandet och istället skippat blinget på bandet.
    Några vackra detaljer säger så mycket mer än om man pressar på allt man får plats med Solig 

• Chicita
    Minuz skrev 2012-06-28 19:56:10 följande:
    Orden längst ner till höger ska stämplas om det nu blir så, bara det att stämpeln inte kommit ännu.....
    Bra idé att stämpla dem på tagsen. TACK!

Pysslar om lite....... De ska ju inte skickas förrän om en månad så jag som är så velig hinner nog ändra dem 1000 ggr till *S*
    Hehe... 
    Är du en sån som inte kan välja bara 2 kulor glass när det finns mer än 3 sorter att välja bland? Flört 
  • Chicita
    Minuz skrev 2012-06-28 20:04:44 följande:
    Precis...... Ska jag ta en lott och det finns två kvar så tar jag båda,
    Ah... misstänkte det. Drömmer
  • Chicita
    delly skrev 2012-07-03 20:12:58 följande:

har köpt jysks filtar som jag tänkte att gästerna kan använda om det blir lite kyligt frammot kvällen & som de sedan kan få ta hem som ett minne från våran dag... Men jag vill ju skriva text på filtarna..

Så vad kan jag använda för penna ??

Någon som har provat på det ?

Textilpennor finns på Panduro exempelvis. Det funkar rätt ok.
    Men jag skulle nog hellre göra ett screentryck eller liknande 
  • Chicita
    Fjonken skrev 2012-07-09 13:47:06 följande:
    Någon som vet nånstans där man kan köpa fina lite hårdare vita papper, gärna med lätt struktur (för tex grund till inbjundingskort m.m.) som är i A3-format? Jag lyckas inte finna detta nånstans!! 
    Jag köpte mina på Bokia.
    Våra var i creme men dom hade vita också 
Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer