• pulmonate
    juni2013 skrev 2012-06-20 21:38:03 följande:

Brudpar i cernitlera till tårtan.
    Söta! Jag gjorde också mina i cernit. Gulligt med kronan

Så här såg de ut innan de bakades. 

• pulmonate

Här är bilderna på brudnäbbsklänningen jag nyligen gjorde till vår super söta brudnäbb (tärnas 3åriga flicka). Toppen är gjord av silke. Ryggen är väldigt lik min brudklänning med spets och öppen rygg. Underkjolen är också i silke. Kjolen är av tyll och har tidigare visat bilder på hur man gör den (jätte enkelt). Det är en "no sew tutu". Finns många DIY tips på youtube. Kjolen fästs vid toppen med små snören. Gummiband i midjan. 

• pulmonate

Här är lite av det senaste pysslet: 

Fönstret är bordsplaceringsfönstret. Namnen skrivs på med en särskild vit penna som jag har köpt. "Marabu brilliant painter". 

På staketet jag hittade har jag hängt ett fågelbo (målat vitt), en liten trälåda (också målat vitt ) som jag har lagt "wish tags" i. Det är pappersbitar 7 x 10cm med två fåglar på en sida, och där gästerna kan skriva en liten hälsning på andra sidan. Om de vill att vi läser den om 5 år läggs den i fågelboet annars hängs de på snörena på staketet. 

Så här ser det ut, med lite foton både på oss och gamla släktingars bröllopsfoton. 

Vigselhäftena som är i form av solfjäder. Sidorna har 1) sammanfattning av vigseln. 2) namnen på tärnor, marskalkar och föräldrar. 3) texten på thats amore, som alla gästerna ska sjunga tillsammans. 

• pulmonate

Det var ganska enkelt. På photoshop delade jag upp ett A4 (circa) i mitten. La till en ram med rundade hörn. Sen skriver man det man vill. Laddade ner lite roliga fonts. Hittade en sida som hette typ 1001fonts.com, man laddar ner zip filen, unzippar dem, lägger till dem i Fonts mappen i Windows, sen hittar alla program som har fonts dem automatiskt (word, photoshop, etc). 
    Det skrivs ut på lite styvare papper och klipps ut. 
    Tapeterna kliptes också ut i en storlek som är hälften av en A4. Vanligt pappersklister på  baksidan, en paddlepop (ja, typ lite tjockare glasspinne som köptes i en hobbyaffär) med lite klister på den också. 1/3 av pinnen är mellan tapeten och papret, och 2/3 utanför. Tryck ihop. Tog inte så lång stund. Det som tog mest tid var att planera det som skulle stå inuti. 

• pulmonate
    BlomAnna skrev 2012-08-14 22:50:44 följande:
    Ååå nåt sånt hade jag velat göra med släktingars foton men sambon tyckte det verkade konstigt...
    Ungefàr alla tycker att allt jag gjort àr jàtte konstigt Men jag gòr det ànda!  
    Jag tyckte detta var ett fint sàtt att hylla slàktingar, deras àktenskap, minnas personer som gatt bort,etc. Det àr i samband med att folk ska skriva visdomsord till oss, sa att se àkta par som varit gifta lànge, varit lyckliga, etc ger en viss inspiration, tycker jag.  
  • pulmonate

Tog inte själv några bilder men några av gästerna la upp foton på hur borden såg ut:
    1) Protea i mjölkflaska som har juteväv och spets runtenom. Likadant mini-mjölkflaskan med tygblommor, och värmeljushållaren. Sen är där även krukan med gräs och målat bordsnummer. 
    2) Detta är fotot av sakerna jag gav till tärnorna: En tygblomma med pärlor som jag sydde dit, pärlarmband som jag gjorde själv, pärlörhänge, inbjudan som jag ritade och gjorde, vigselhäftet som jag gjorde. 

• pulmonate
    Memsan skrev 2012-09-24 20:35:12 följande:

Har gjort 70 stycken askar, idag så har dom även ett blåttband på locket med en svart fjäril. I dessa askar så ska vi lägga chokladpraliner som göms i nåt trevligt papper. Ja, den här idén snodde jag ifrån en annan forumdeltagare. Klockren idé hon hade och snyggt blev det också.
    Dessa är jätte söta! Fin idè! Det kan jag nog använda någon gång i framtiden (bröllopet har ju redan varit, men kanske till ngt annat). Det hade passat bra med lite annat pyssel jag gjorde: Strutar till riset / konfetti som också var gjorda med text på.  
  • pulmonate

Har postat lite enskillda foton förut på mitt pyssel, men så här ser det ut alltihop tillsammans. Här var lite av pysslet som några av gästerna samlade. Kul att de gillade det så mycket att de sparade det. 

Det var fint tillsammans. Här ser ni: Inbjudan med oss som tecknad, strut till ris och konfetti med dikter skrivna på som min pappa skrev till mig (är borta nu), favourasken som alla fick med en keramikskål med 5st konfetti (mandel m socker utanpå = italiensk tradition), blomman med påsydda pärlor som jag och tärnorna hade i håret, en mini-blomma som min chihuahua hade , vigselprogrammet i form av solfjäder (uppskattat då vi hade 36C på dagen!), pärlarmband jag gjorde till tärnorna, pärlörhängen som jag gav till tärnorna.

skyllt med avstånd till där gästerna reste ifrån för att närvara. Ett sätt att visa att vi uppskattade det och var väl medvetna om hur långt dom rest! 

Och så bordsdekorationen med olika burkar och flaskor med burlap och spetts där vi hade blommor (protea), tygblommor, värmeljus. Krukan med gräs har bordsnummret målat på. 
  • pulmonate

Fjärilen: Vad fint ditt pyssel är. Det var jätte kul att utbyta idèer där med dig ett tag på Italien sidan. Vad fint allt blev. Har du några foton på själva vigselplatsen och hur det blev under middagen? *nyfiken*

• pulmonate
    julle79 skrev 2012-11-02 23:28:27 följande:

tänk bara på att rosblad ger fläckar om du tänkt ha riktiga i kyrkan att dom ska kassta på er tex...många kyrkor tillåter varken ris som drar till sig råttor eller när fåglarna äter de så sväller de i magen å dom dör av svullenbuk, rosblad kan ge fläkar i dyrbara marmorstenar på kyrktrappor golv å gångar osv....å värst av allt fläcka kläningen.

bästa till de är sopbubblor

Det med att fåglar dör av ris ska tydligen vara en myt. Läste jätte mycket innan vi bestämde oss för vad vi skulle ha. Vi bestämmde oss för lavender och ris i slutändan. 

Sopbubblor kan också fläcka på kläderna, så det ska vara nån viss sort. Läste i ett av forumen här någon som hade beställt någon särskilld men att det ändå blivit fläckar. Så kolla ordentligt. Men visst är det sött!  
  • pulmonate
    MTB skrev 2012-11-11 00:23:01 följande:
    Jättefin ask!
    Det borde ju gå att köpa skumgummi på någon hobbieaffär och skära till i lämplig storlek så att man kan få ringen att stå upp. 
    Ja precis, och du kan även klä skumgummibiten med en liten tygbit. Bara klistra på undersidan och så kan du skära ett snitt i tyget där ringen sätts i.
Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer