• MKF

Varning för Lomma Foto, Skåne

Hej,
    Så tråkigt att höra vad ni råkat ut för. Enligt din beskrivning så fanns det en offert på att det t.ex. skulle fotas i kyrkan och så länge inget annat sedan avtalats borde det ju vara solklart. Jag förstår att man bara vill bli av med problemet, men ni hade nog haft goda chanser att hävda att ni ville ha reducerat pris och så.

Som fotograf tycker jag det är oerhört viktigt att gå igenom hur brudparet vill fota i förväg. Dagen innan är som sagt var inte klockrent då brudparet har så mycket annat att fixa med. Ofta kommer man som fotograf med många förslag och idéer som brudparet inte själva tänkt på.

Beroende på hur stor del av dagen som fotografen var med så måste självklart även fotografen äta lunch. Detta planerar jag dock alltid tillsammans med brudparet. Vanligast är att jag äter samtidigt som bruden.

Huruvida folk tittar in i kameran eller inte på festen och så kan också handla om fotostil. Ska folk titta in i kameran krävs det i princip att man går fram och ber dem göra detta. Många tittar oftast annars undan när de ser att det blir fotade. I en trång middagslokal där man fotar med mycket zoom kan det självklart bli svårt.

Kyrkan är inte heller något man bara nämner att man ska fota i. Brudpar har olika åsikt om hur man vill fota i kyrkan. Ska man röra sig runt eller inte? OK att vara med där framme? Präster har också enklare förhållningsregler ibland, t.ex. fota inte under bön osv.

Som sagt är det mycket viktigt att gå igenom med fotografen vad som är viktiga foton för er, vilket ni försökt göra. Jag frågar alltid om barn, föräldrar, bestman & tärna och gäster. Om fotografen inte frågar är det viktigt att ni tar upp det.

Förhoppningsvis kan ni i alla fall få foton av era gäster som fotat i kyrkan och så vidare? Vanliga kameror blir sällan lika bra, men någon bild brukar lyckas och idag är det så många kameror med.

• MKF
    FelizLane skrev 2011-01-05 20:15:31 följande:
    Är man van har man väl en banan med sig i fickan eller nått. Det känns oproffsigt faktiskt.
    Med en arbetsdag som kanske sträcker sig från 08.00 till och fest räcker det inte med en banan. Dock håller jag fullt med att det är oproffsigt att inte planera lunchen tillsammans med brudparet i förväg.
  • MKF
    Wille Jr skrev 2011-01-05 20:10:06 följande:

Klart man ska gå igenom vilka uppställningar/gruppfoto/stil mm man vill ha, men en proffs fotograf som man hyr hela dagen får inte missa så viktiga detaljer som att fotografera i kyrkan, ansiktutryck m.m
    Min vän som gifte sig förra året hade en heldagsfotograf med sig. Han åt inte på 12h för han hade så många att fotografera sa han .....

Om han gick för att äta lunch innan kyrkan så är det bedrövligt......
    Om han inte heller fått till mingelbilderna innan middagen så är det också mkt dåligt gjort....
    Tycker synd om er :(

Håller fullständigt med att en proffsfotograf omöjligt bör kunna missa detta.
  • MKF

Absolut, jag äter nog alltid samtidigt som brudparet. Om någon annan går iväg för att hämta mat brukar jag be dem hämta åt mig med så att jag inte behöver springa iväg och missa eventuella bilder. Allt detta planeras i förväg i lugn och ro. Självklart kan jag betala själv för maten.

Svar på tråden Varning för Lomma Foto, Skåne