Inlägg från: Emblas Mamma |Visa alla inlägg
  • Emblas Mamma

Adoption

Fattar inte varför det ska kosta så mycket!
    Alltså; det finns hundratusentals barn där ute som verkligen behöv föräldrar, och ändå ska man behöva vänta flera år och dessutom betala så mycket för det!
    Inte klokt tycker jag.
    Jag undrar vem pengarna går till, den stackars mamman som föder barnet eller åt de egoistiska människorna som fixar med resten? hmm..

• Emblas Mamma

Men vilka som har rd? tja. inte så många, men man lånar nog dom pengarna.
    De flesta gör nog vad som helst för att få ett barn och står kanske hellre över huset odm vill ha och köper ett billigare.

• Emblas Mamma

Fast om det kostar mella n60-100.000 så tycker jag i och för sig inte att det är så vidare mycket pengar i dagens samhälle.
    Nuförtiden är en miljon kronor ganska lite.
    Men visst, för många är det mycket pengar, men att låna upp mot 100.000 tycker jag är väldigt överkommligt, det kan nästan alla göra idag.
    Och för att få adoptera så Måste man ju ändå ha jobb och inkomst om jag inte minns fel? Så då är det nog inte världens svåraste att låna dom pengarna om man nu inte redan är skuldsatt upp över öronen.

• Emblas Mamma
    1700tal skrev 2011-01-04 15:32:48 följande:
    Slutsumma (enl sammanställning gjord okt 2010) efter bidraget om man anlitar BFA (Barnen Framför Allt):

Thailand - 44 000 kr
    Tjeckien - 45 000 kr
    Sri Lanka - 47 000 kr
    Litauen - 56 000 kr
    Slovarien - 61 000 kr
    Polen - 64 000 kr
    Indien - 72 000 kr
    Vietnam - 75 000 kr
    Kenya - 76 000 kr
    Bolivia - 88 000 kr
    Bulgarien - 110 000 kr
    Taiwan - 111 000 kr

Inga 200 000 kr alltså, det finns hopp för oss alla... Och bankerna har särkilda adoptionslån!
    Ja många ställen var ju rätt billiga emot 200.000 :)
    Jag tyckte med det lät för mycket!
    Dessa priser är ju inte alls farliga egentligen! :)
    Undra varöfr vissa är mycket dyrare än andra? :)
  • Emblas Mamma

Hur är det nu: Går det att adoptera barn från sverige numera?
    Självklart måste det vara svårt, men innan hette det ju fosterföräldrar men jag hörde att detta skulle ändras?

• Emblas Mamma
    Lapinette skrev 2011-01-04 16:58:00 följande:
    Det är väldigt sällan barn adopteras från/inom Sverige. Har för mig att det rör sig om 10-20 barn per år. Det har varit uppe på diskussion att det är bättre att barn blir adopterade än placerade i fosterhem men än så länge har ingen förändring skett.
    ja, jag fattar inte varför vi inte skulle kunna få adoptera från vårt eget land?
    Måste vara mycket bättre med en kärleksfull förälder och ett hem istället.. Och många blivande föräldrar skulle nog också bli väldigt glada över att spara på resor och annat.
  • Emblas Mamma
    1700tal skrev 2011-01-04 17:13:25 följande:
    Men här finns inte det behovet, tack och lov. Ensamstående ogifta mammor tar hand om sina egna barn här. Det är bara vid dödsfall osv som barnen måste adopteras och då är det nästan alltid inom närmaste familjen.

Och det ska vi vara glada för!
    Men det finns ändå barn utan föräldrar, och barn som inte föräldrar vill ha..
    :( Men jag antar att det går att adoptera dom i allafall?

Det kansek inte är så höga siffror i sig, jag vet bara att min farmor varit fostermor åt 5 barn utöver sina egna 5. Och egentligen hade det väl varit bättre om dom hade fått adopteras av ett barnlöst par :)
    Men det var kanske mer förr.
Svar på tråden Adoption