• Nericia

Ni som håller i underhållning, festen under kvällen!

Halloj allihopa!

Är precis ny här på sajten, o tänkte ge mig in i denna värld o hoppas på lite inspiration och nya ideer.

Ska i sommar vara värd eller vad det heter, ivarje fall vara den som håller o "apar" mig där framme under kvällen .

Nu behöver jag massor med ideer, är själv gift, men vill ju gärna hitta på lite nya saker.

Nått som jag tycker är svårt, är att det kommer vara många barn, så måste ju få till festen så de tycker det är kul oxå. Sen är det inte många som känner varandra.

Så snälla hjälp mig. Eller om det är några som vill följas åt o vi hjälper varandra, så vore ju det kul.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Ni som håller i underhållning, festen under kvällen!
  • förlovadflicka

Vi ska ha ett barnrum/barnhörna där de kan sitta och rita och sånt :) Kan ha lite kärlekstema också om man vill :)

• Nericia

ja på denna bröllopsfest kommer det oxå finnas ett rum för barnen. men det är många barn som är 12-14 år. o de kanske mer vill vara med eller?

vi hade själva inte så många barn med på vårat bröllop. så ingen erfarenhet av detta.

någon som vet nå roliga välkomsttal, bröllopstal m m.?

• Älva

Ett bröllopsprogram med små lustiga kommentarer om varje gäst är någonting som kan vara bra på middagen. På så vis kan uttråkade barn och ungdomar rikta uppmärksamheten till rolig läsning istället. EX: Filip Karlsson: Brudgum. Har en förkärlek för dataspel, men blir ständigt utklassad av lillebror (Se Petter Karlsson). Har blivit sydd fler gånger än alla gäster tillsammans.

Detta fungerar också som en bra ice-breaker och konversationsstartare. Annars är ju spexiga tal eller mini-pjäser alltid roligt. På min svägerskas bröllop så spelade vi upp en liten pjäs om hennes tidigare pojkvänner, där poängen självklart var att skapa en satirisk bild av hennes kill-smak. Detta blev mycket populärt.

Kan detta hjälpa?

• .CMD.

Hej!

Jag ska oxså "apa" mig på ett bröllop i sommar och det vore toppen att dela lite ideer! Brölloppet jag ska toasta är internationellt så det är lite skilda traditioner att knyta samman. Brudparet önskar ha högt i tak med tal och spex. Då de utländska gästerna är traditionella är de inte vana vid att spexa på bröllop vilket innebär att jag vill komma på lite kul under middagen, tips någon?!

Tänker mig att ha en hemlig låda på presentbordet med papper och kuvert. Tanken med detta är att gästerna får skriva hälsningar till brudparet, eller till och med bjuder brudparet på en utflykt, middag etc på ett givet datum. Lappen läggs sedan i kuvertet som klistras igen - och på kuvertet skriver man det datum det ska öppnas och sedan läggs det i lådan.

Har även funderat på att ställa fram stafli och färger så att gästerna skapar en bröllopstavla. 

Utöver de mer traditionella spexen som klinga i glasen, telegram och toalett kyssen så tänker jag mig kanske lämna tillbaka nycken till bruden och skoleken. Men det hade varit roligt med något mindre förutsägbart...

Hoppas på en lång tråd!!

• Lindahl

Kan bara berätta om mina egna erfarenheter från vårt bröllop där våra gemensamma bästa vänner var värdpar. Detta är 2 människor som vi båda känt och varit goda vänner med under många år, var vänner innan vi ens blev tillsammans med våra idag respektive makar...
    Nu till resten av historien, dom började vår bröllopsfest på ett väldigt roligt sätt (vi skrattade så vi grät), enligt dom så har man ju en "invigning" vid varje stor fest, och då ska man ju klippa bandet...sagt och gjort, P drog fram en sax, men det fanns inget band, han började skylla på V och hennes graviditet för att hon är så glömsk....
    "Då får vi väl leta", utbrister V. Sagt och gjort, dom börjar snurra runt i lokalen, söker igenom fickor etc på folk i jakt efter ett band att klippa av....
    Till slut hamnar dom bakom oss vid honnörsbordet, "här e ett band att klippa!", utbrister P glatt och tittar på snörningen i min klänning....gissa om jag fick halvt panik!!!
    "Nä", säger V.
    "Blir inte bra att klippa det" Och fortsätter förbi mig och ställer sig på ena sidan om min pappa.
    P mutar lite om att det är väl inte så viktigt vilket band det är bara det blir klippt, sen tittar han ner på min pappa och skiner upp som en sol.
    "Nu har jag hittat det!", grabbar tag om min pappas slips och klipper till!!!!

Kan bara tänka dig våra miner, speciellt min, tills jag tittar upp på min pappa....
    Han kan knappt hålla sig för skratt medans han i smyg får en ny slips av P, det hela var ju planerat och det var inte ens pappas egen slips som rök utan en inköpt för just detta tillfälle...

Dom hade även lite roliga "telegram" som var skickade till oss från när och fjärran som dom knåpat ihop....

Många roliga skratt blev det under kvällen....

• ClaraH
    Älva skrev 2011-01-12 19:11:37 följande:
    Annars är ju spexiga tal eller mini-pjäser alltid roligt. På min svägerskas bröllop så spelade vi upp en liten pjäs om hennes tidigare pojkvänner, där poängen självklart var att skapa en satirisk bild av hennes kill-smak. Detta blev mycket populärt.
    Tänk på att detta inte alltid är något som alla uppskattar, det beror nog på hur brudparet är. För mig skulle det vara en fasa om folk ska börja dra upp gamla förhållanden. Men en del uppskattar det säkert.
  • förlovadflicka
    Lindahl skrev 2011-01-23 08:50:28 följande:
    Kan bara berätta om mina egna erfarenheter från vårt bröllop där våra gemensamma bästa vänner var värdpar. Detta är 2 människor som vi båda känt och varit goda vänner med under många år, var vänner innan vi ens blev tillsammans med våra idag respektive makar...
    Nu till resten av historien, dom började vår bröllopsfest på ett väldigt roligt sätt (vi skrattade så vi grät), enligt dom så har man ju en "invigning" vid varje stor fest, och då ska man ju klippa bandet...sagt och gjort, P drog fram en sax, men det fanns inget band, han började skylla på V och hennes graviditet för att hon är så glömsk....
    "Då får vi väl leta", utbrister V. Sagt och gjort, dom börjar snurra runt i lokalen, söker igenom fickor etc på folk i jakt efter ett band att klippa av....
    Till slut hamnar dom bakom oss vid honnörsbordet, "här e ett band att klippa!", utbrister P glatt och tittar på snörningen i min klänning....gissa om jag fick halvt panik!!!
    "Nä", säger V.
    "Blir inte bra att klippa det" Och fortsätter förbi mig och ställer sig på ena sidan om min pappa.
    P mutar lite om att det är väl inte så viktigt vilket band det är bara det blir klippt, sen tittar han ner på min pappa och skiner upp som en sol.
    "Nu har jag hittat det!", grabbar tag om min pappas slips och klipper till!!!!

Kan bara tänka dig våra miner, speciellt min, tills jag tittar upp på min pappa....
    Han kan knappt hålla sig för skratt medans han i smyg får en ny slips av P, det hela var ju planerat och det var inte ens pappas egen slips som rök utan en inköpt för just detta tillfälle...

Dom hade även lite roliga "telegram" som var skickade till oss från när och fjärran som dom knåpat ihop....

Många roliga skratt blev det under kvällen....
    Kan tänka mig att det var jättekul! Har dock läst på flera ställen att man kan göra så, så vill inte ha det själv, tänk så har gästerna varit på ett annat bröllop där de gjort så, då blir det bara löjligt :P Men det är en jättekul idé, det var säkert jättekul för er :D
  • Lindahl
    förlovadflicka skrev 2011-01-23 09:49:07 följande:
    Kan tänka mig att det var jättekul! Har dock läst på flera ställen att man kan göra så, så vill inte ha det själv, tänk så har gästerna varit på ett annat bröllop där de gjort så, då blir det bara löjligt :P Men det är en jättekul idé, det var säkert jättekul för er :D
    Så är det ju när det gäller många saker som händer på bröllopsfester, men det som amn måste tänka på är hur väl man känner brudparet. Dom som höll i vår fest är människor som kännt och följt oss under många långa år och som vet vad vi uppskattar och inte uppskattar...
    Min käre äkta hälft var väldigt orolig när det gällde detta med tal etc då han inte är en person som uppskattar dumheter och dåliga skämt, men detta hade dom fått ihopa kanonbra.
    Det viktiga är att man fångar upp vad som kan funka på festen. Min bror höll ett långt tal om min uppväxt etc och det var bara roligt att lyssna på honom...han hade lyckats få ihopa allt det där som verkligen räknades och lite små roligheter längst vägen....
  • MyHeartIsYours

Jag var på en bröllop och där släppte de hjärtformade svävande-lyktor till himlen tillsammans. Det var roligt och stämningsfullt till festen.

• Lindahl
    MyHeartIsYours skrev 2011-01-27 11:35:15 följande:
    Jag var på en bröllop och där släppte de hjärtformade svävande-lyktor till himlen tillsammans. Det var roligt och stämningsfullt till festen.
    Hade själv tanken på svävande lyktor men med tanke på bebyggelse och väldigt mycket träd etc runt festlokalen så fick vi släppa den tanken...
    Annars hade det varit klockrent!!!
    Det är så otroligt vackert med svävande lyktor....
Svar på tråden Ni som håller i underhållning, festen under kvällen!