Vi ska möjligen ha så mycket som cirka 140 gäster, och har många stora utgifter i år.
Detta eftersom jag bor i USA och i samband med giftermålet ska flytta hem till Sverige, vilket innebär: extra flygresor, fraktavgifter för möbler m m över Atlanten, dubbla hyror en tid i vår, minskad tid att arbeta/spara lön. Jag har dessutom ett låglönejobb till att börja med, så min ekonomi har varit ansträngd i åratal.
Så vi MÅSTE hitta budgetlösningar, samtidigt som vi gärna vill ha ett riktigt överdåligt kalas!
Så här försöker vi göra för att hålla nere kostnaderna:
• Vi har hyrt en lokal dit vi får ta med egen alkohol. Alkoholen kommer vi troligen att beställa på nätet – men vi har även börjat ta med flaskor med t ex rom från utlandsresor. Vi har också sparat massor av alkohol som vi fick i present på en födelsedagsfest.
• Vi får välja cateringfirma till lokalen själva, och hoppas få rabatt hos en viss (som vi i alla fall vet kommer att göra ett bra jobb och servera generöst).
• Vi ska be cateringfirman tänka ”budget” och hitta prisvärda lösningar som ändå har lyxig och traditionell bröllopsmatskänsla. (Mat och dryck är extremt viktigt för oss båda, och för många av våra gäster – så det är inte meningen att snåla. Men kanske avstår vi från filékött – högrev är ju betydligt billigare, och det skulle kunna bli en underbar burgundisk köttgryta, t ex.)
• Vi får 20 procent rabatt på båttransport-hyra, tack vare kontakter med ägaren (och trots att det är högsäsong för honom).
• Våra föräldrar bidrar, med cirka 30 000:-/vardera. Min mamma ställer dessutom upp med att ordna en lysningsmottagning.
• En väninna till mig ordnar ett kalas i den stad i USA där jag bor – vilket minskar trycket på antalet vänner därifrån som ”måste” bjudas till själva bröllopsfesten.
• Ringens ”finhet” eller exklusivitet är inte alls så viktig för mig. Den får gärna vara enkel och gärna köpt i en antikaffär (vilket vi tror blir billigare?).
• Bröllopsresan får vänta, så åker vi till våra respektive familjers sommarställen en kort tid (ingen av oss har varit i den andres, så det känns spännande att få upptäcka Öland resp Dalarna tillsammans!). Vi har varit på en arbetsrelaterad resa i Karibien nyligen, så det är helt OK att ”bara” vara i Sverige.
• Jag känner massor av superbra fotografer, och hoppas att någon av dem ställer upp för vänskapspris trots att de normalt inte plåtar bröllop.
• En vän till M2B ska sjunga i kyrkan (mot att vi donerar 1 500:- till en viss organisation).
• Ev sjunger någon släkting till mig på festen – annars får vi nog köra med Spotify-lösningen, för vi har nog inte råd med vare sig DJ eller liveband...
• Alla i brudföljet får ha sina egna kläder. Möjligen kommer jag att köpa näbbklänningar åt mina syskonbarn, men tärnorna och marskalkarna får klara sina inköp själva!
• Vi ska inte ha eldslukare eller liknande, som jag först hade önskat, utan istället satsa på att tända khom loy-lyktor – vilket inte bara blir billigare, utan också enklare att planera (eftersom man inte behöver bestämma en viss starttid i förväg).
• Vi ska inte laga någon mat själva; däremot baka vissa grejer som drinktilltugg som går att göra minst en vecka i förväg.
• Vi ska komplettera måltiden med en fin ostbuffé, som är väldigt prisvärt och mycket uppskattat att ha.
• Vi tackar glatt ja till alla vänner och bekanta som erbjuder hjälp! Just nu hoppas jag på att någon ska föreslå att de ordnar ett cocktailparty hemma hos sig för hugade gäster kvällen före vigseln...