Inlägg från: Moster Stina |Visa alla inlägg
  • Moster Stina

Massa tips som sparar pengar!

Ett  bra spartips är väl att anmäla sig till tråden där man kan byta tjänster med andra här på torget: www.brollopstorget.se/Forum-1-4/m3847842-1.html

Själv skall jag t ex få tre som hjälper till med servering, mot att jag fixar musik under någras vigsel!

Dessutom är det ju mycket pynt som man kan köpa och sen sälja här på torget igen. Karaffer, glas, ljuslyktor, knoppalakan, m.m. Då behöver det ju inte kosta så mycket, eftersom man i alla fall kan få igen en del genom försäljning.

Jag har tittat runt på snygga papper, och insett att det i allmänhet kostar flera kr styck. Därför beslöt jag mig för att köpa häftiga (men billiga) tapeter istället. Tror att de kommer att bli jättesnygga som pärmar till festprogrammen på borden.

Sen tipsar jag (som alltid) om att hänga fiberväv i taket. Det ser SÅ dyrt och flott ut, och behöver inte kosta så mycket alls!

Och så kan man verkligen lära sig binda sin egen brudbukett. http://www.brollopsguiden.se/artiklar/bukett/index.php
    Jag är jättevalhänt, men lyckades få till en jättefin bukett (med matbutiksrosor, och gröna kvistar från olika träd) på bara 2 försök. Kommer sedan köpa in snygga blommor hos floristen, men binda dem själv. där spar man i alla fall en 500 kr!

Sen är väl ett tips att verkligen skriva upp vad allt skall kosta. Och så kikar man runt och ser om det GÅR att få ned kostnaden på varje post. Det känns toppen när man ser budgeten med små ändringar, bli till flera tusen i sparade kronor! Det är verkligen de många små utgifterna som lätt blir stora pengar.

När det gäller dryck så har vi provat riktigt billiga viner, för att hitta några som vi själva verkligen gillar. (tittat på smakuppgifterna som påmint om andra gamla favoriter) Visst vet jag att man inte skall spara på drickat en sådan här dag, men om vi ändå hittar sånt som VI tycker är godare till halva priset, tycker jag att man gjort ett bra val ändå. Vi struntar helt i vad man BORDE dricka, utan har helt enkelt gått efter egna smaklökar!
    Fast vi kommer nog inte skriva ut vad vi servererar i karafferna, om någon nu skulle ifråga sätta sitt eget gillande och veta med sig att just den sorten bara kostar 50 spänn!

• Moster Stina
    Geranium skrev 2011-01-07 12:22:08 följande:
    Vad är fiberväv egentligen? Har du några bilder på hur det kan se ut när man hänger det i taket? *nyfiken*

">
    Å vad jag letat efter bilder på fiberväv i taket...men utan resultat... (man kan t e x spänna typ tre tvättlinor längs med och en bit neranför taket, och så lägger man över väv i några sjok, tvärs över.
    VET att det ska finnas på nätet...
    Men här får du i alla fall bilder på hur man t ex kan använda det till dukning.
    Fiberväv är förresten sådan där odlingsväv som du lägger över trädgårdslandet för att skydda från djur och kyla.
    Finns billigt att köpa på Granngården, Biltema, Plantagen m. m.

Kolla dukningarna:
    http://jordgubbarmedmjolk.blogspot.com/2010/08/dukningen.html
  • Moster Stina
    moonlightgirl skrev 2011-01-07 23:57:22 följande:
    Jag vill själv ha en droppformad bukett, finns det bilder som visar hur man binder en sådan eller har du tips och råd på hur jag kan göra??
    Kanske har du redan fått ett tips från någon annan, men här kan du lära dig att göra en rund bukett, MEN jag har provat att bara lösa till den en aning och lägga till lite hängande växter nedtill, och det blev jättebra och fint. Du skulle i alla fall kunna prova dig fram, för det var verkligen inte speciellt svårt!
    Lycka till!

www.brollopsguiden.se/artiklar/bukett/index.p...
  • Moster Stina
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2011-01-09 11:04:57 följande:
    Tänkte på det med att spara pengar på fotograf genom att använda en vän eller liknande. 
    Tänk på att det är ganska mycket arbete och press med att fotografera ett bröllop. Och vill man inte hellre ha denna vän eller liknande person som "bara" gäst så de kan njuta av bröllopet?
    Skulle aldrig kunna tänka mig att be en vän eller släkting att vara fotograf eller spela på bröllopet om de är med på inbjudningslistan. Skulle kännas så fel. 
    Ha ha ja det argumentet kan jag mycket väl förstå!

Men JAG har blivit bjuden till många bröllop där jag knappt känt brudparet.
    Detta för att jag är musiker och följaktligen mycket bra att ha som gratis underhållare och musikfixare!

Denna gång tänker jag VERKLIGEN kräva en gentjänst av i alla fall EN mycket duktig fotograf till släkting. Har spelat och sjungit (gratis såklart) massor åt honom på fester, dop och begravning.
    Så nu är det minsann hans tur att ställa upp för mig!
    Fast vi kommer bara be honom fota före, och under vigseln. Möjligen på kyrktrappen, men sen får han " ledigt" för att bara umgås, äta och ha det trevligt!

Fast vi har inte vågat fråga honom än... :-/
    Håller tummarna för att jag vågar, och för att han ställer upp! 
  • Moster Stina
    Tittski skrev 2011-01-19 08:50:54 följande:
    Okey, men jag kanske kan lyxa till de med en annan färg än vit, de måste ju finnas =)
    Ja men det är väl klart att ni ska!
    Vi har hittat roliga och fina på Willys t ex. Då känns det ju ändå festligt!

Men med en vild fest och bbq skulle jag nog överväga att t ex köpa fotglas i plast. Engångs finns på en massa ställen. Willys t ex.
Svar på tråden Massa tips som sparar pengar!