Massa tips som sparar pengar!
Ett bra spartips är väl att anmäla sig till tråden där man kan byta tjänster med andra här på torget: www.brollopstorget.se/Forum-1-4/m3847842-1.html
Själv skall jag t ex få tre som hjälper till med servering, mot att jag fixar musik under någras vigsel!
Dessutom är det ju mycket pynt som man kan köpa och sen sälja här på torget igen. Karaffer, glas, ljuslyktor, knoppalakan, m.m. Då behöver det ju inte kosta så mycket, eftersom man i alla fall kan få igen en del genom försäljning.
Jag har tittat runt på snygga papper, och insett att det i allmänhet kostar flera kr styck. Därför beslöt jag mig för att köpa häftiga (men billiga) tapeter istället. Tror att de kommer att bli jättesnygga som pärmar till festprogrammen på borden.
Sen tipsar jag (som alltid) om att hänga fiberväv i taket. Det ser SÅ dyrt och flott ut, och behöver inte kosta så mycket alls!
Och så kan man verkligen lära sig binda sin egen brudbukett. http://www.brollopsguiden.se/artiklar/bukett/index.php
Jag är jättevalhänt, men lyckades få till en jättefin bukett (med matbutiksrosor, och gröna kvistar från olika träd) på bara 2 försök. Kommer sedan köpa in snygga blommor hos floristen, men binda dem själv. där spar man i alla fall en 500 kr!
Sen är väl ett tips att verkligen skriva upp vad allt skall kosta. Och så kikar man runt och ser om det GÅR att få ned kostnaden på varje post. Det känns toppen när man ser budgeten med små ändringar, bli till flera tusen i sparade kronor! Det är verkligen de många små utgifterna som lätt blir stora pengar.
När det gäller dryck så har vi provat riktigt billiga viner, för att hitta några som vi själva verkligen gillar. (tittat på smakuppgifterna som påmint om andra gamla favoriter) Visst vet jag att man inte skall spara på drickat en sådan här dag, men om vi ändå hittar sånt som VI tycker är godare till halva priset, tycker jag att man gjort ett bra val ändå. Vi struntar helt i vad man BORDE dricka, utan har helt enkelt gått efter egna smaklökar!
Fast vi kommer nog inte skriva ut vad vi servererar i karafferna, om någon nu skulle ifråga sätta sitt eget gillande och veta med sig att just den sorten bara kostar 50 spänn!